Mýto v Praze? Podle náměstka Scheinherra možnost v roce 2025

11 minut
Události, komentáře: Kdy bude v Praze zavedeno mýto?
Zdroj: ČT24

Plán na zavedení mýtného v Praze v roce 2023 vyvolal roztržku v koalici Spojených sil pro Prahu. S návrhem radního pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) polemizoval šéf zastupitelů TOP 09 Jiří Pospíšil s tím, že je nejprve třeba vybudovat městské okruhy. I podle primátora Hřiba jsou diskuse o mýtu předčasné. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) v Událostech, komentářích potvrzoval, že v květnu skutečně zastupitelstvo schválilo dokument, který jako jedno z opatření ke zlepšení ovzduší zavádí i mýtné. Podle něj je ale reálnější spíše rok 2025, kdy by měla být dokončena část Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi.

„Návrhy, které jsou k takto zásadním záležitostem, je nutné nejprve koaličně projednat, bohužel ten konkrétní plán nebyl konzultován ani s náměstkem pro dopravu. V tom vidím zásadní problém,“ kritizoval dosavadní úvahy primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Petr Hlubuček ale v Událostech, komentářích kontroval, že v květnu schválilo pražské zastupitelstvo plán udržitelné mobility, kde je mýto vysloveně zmíněno asi na osmnácti místech – a podle něj se navíc jednalo o tisk právě náměstka pro dopravu Adama Schneinherra.

„Je řečeno, že mýto by mělo být zavedeno v plánu v roce 2023, a dokonce je to tam uvedeno na několika místech. A je tam taktéž uvedeno, že mýto by mělo být zavedeno ne v závislosti na městských okruzích,“ prohlásil.

Zastaralá studie

„Je to skutečně tak. V květnu byl schválen plán udržitelné mobility,“ potvrzoval Scheinherr s tím, že je zavedení mýtného systému jedním z opatření v zásobníku. „Na přípravě mýta jsem pracoval, je to jedna z podmínek dokončení městského okruhu,“ doplnil náměstek primátora pro dopravu.

Podle Scheinherra je ale současná diskuse předčasná, protože poslední studie ohledně mýtného systému je jedenáct let stará. „Byla udělaná v roce 2008 a bohužel teď nemáme konkrétní data a podklady, abychom se mohli bavit, kdy přesně a v jakém harmonogramu budeme schopni mýtný systém zavést.“

Ze zmíněné studie prý vyplynulo hned několik zásadních problémů. „Nemáme potřebné zákony. Pak jsou to dopravní opatření, že nemáme dostatečná parkoviště v tom vnějším okruhu, kde by mýto nebylo. Nemáme třeba dostatečně objízdné komunikace,“ vysvětloval Scheinherr. V roce 2025 by měla být dokončena část Pražského okruhu 511 mezi D1 a Běchovicemi, pak je podle něj možné se bavit o mýtu.

Mýtné má mířit na „nejstarší vraky“, které způsobují 50 procent znečištění

Zavedení mýtného by mělo z centra města vyhnat starší automobily, které už nesplňují přísnější emisní limity. Podle Petra Hlubučka způsobuje automobilová doprava v metropoli osmdesát procent znečištění. „Platilo by auto, které je vysokoemisní: to znamená ty staré vraky, které nám jezdí do města.“ Podle něj nejhorších pět procent automobilů způsobuje  padesát procent znečištění.

Většina aut ale přísnější emisní limity splňuje: „V současné době víme, že europlaketu 5 splňuje přibližně osmdesát procent vozidel.“ Pak jsou samozřejmě i zcela bezemisní vozidla, například na elektropohon, která by podle něj nemusela platit vůbec.

Podle Hlubučka nemá být mýto nástroj, který bude přisypávat peníze do městské kasy, ale mělo by skutečně zlepšit životní prostředí. „Byl bych rád, aby se nám mýto podařilo zavést jako dynamické,“ doplňoval v Událostech, komentářích.

Tak jako v jiných evropských městech by pak řidiči jedoucí do centra ve špičce zaplatili víc než auta jedoucí třeba pozdě večer. Konkrétní podobu mýtného systému ale ještě teprve určí nová studie, její zadání teď podle Hlubučka vzniká.

Se smogem mohou pomoct i hybridy, soudí Scheinherr

Radní pro dopravu Adam Scheinherr pak zmiňoval i další opatření proti smogu v hlavním městě. Dopravní podnik podle něj testuje hybridní autobusy, příští rok bude testovat autobus na vodíkový pohon. Magistrát prý také ve spolupráci s policií dělá měření automobilů, které mají například poškozený nebo vymontovaný filtr pevných částic. Tato vozidla totiž potom vypouštějí daleko více emisí.

Prioritou je pak podle Scheinherra dávat preferenci veřejné dopravě – především kolejové a budovat P+R parkoviště, aby lidé vůbec do centra jezdit nemuseli. „Dneska je to kolem 30 % lidí, kteří v Praze jezdí autem. My bychom chtěli dosáhnout v následujících 10 letech, že to bude například 25 %. A musíme jim dát možnosti,“ dodal v Událostech, komentářích. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 2 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 3 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 3 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 4 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 12 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánovčera v 13:16

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...