Mýto v Praze? Podle náměstka Scheinherra možnost v roce 2025

11 minut
Události, komentáře: Kdy bude v Praze zavedeno mýto?
Zdroj: ČT24

Plán na zavedení mýtného v Praze v roce 2023 vyvolal roztržku v koalici Spojených sil pro Prahu. S návrhem radního pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) polemizoval šéf zastupitelů TOP 09 Jiří Pospíšil s tím, že je nejprve třeba vybudovat městské okruhy. I podle primátora Hřiba jsou diskuse o mýtu předčasné. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) v Událostech, komentářích potvrzoval, že v květnu skutečně zastupitelstvo schválilo dokument, který jako jedno z opatření ke zlepšení ovzduší zavádí i mýtné. Podle něj je ale reálnější spíše rok 2025, kdy by měla být dokončena část Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi.

„Návrhy, které jsou k takto zásadním záležitostem, je nutné nejprve koaličně projednat, bohužel ten konkrétní plán nebyl konzultován ani s náměstkem pro dopravu. V tom vidím zásadní problém,“ kritizoval dosavadní úvahy primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Petr Hlubuček ale v Událostech, komentářích kontroval, že v květnu schválilo pražské zastupitelstvo plán udržitelné mobility, kde je mýto vysloveně zmíněno asi na osmnácti místech – a podle něj se navíc jednalo o tisk právě náměstka pro dopravu Adama Schneinherra.

„Je řečeno, že mýto by mělo být zavedeno v plánu v roce 2023, a dokonce je to tam uvedeno na několika místech. A je tam taktéž uvedeno, že mýto by mělo být zavedeno ne v závislosti na městských okruzích,“ prohlásil.

Zastaralá studie

„Je to skutečně tak. V květnu byl schválen plán udržitelné mobility,“ potvrzoval Scheinherr s tím, že je zavedení mýtného systému jedním z opatření v zásobníku. „Na přípravě mýta jsem pracoval, je to jedna z podmínek dokončení městského okruhu,“ doplnil náměstek primátora pro dopravu.

Podle Scheinherra je ale současná diskuse předčasná, protože poslední studie ohledně mýtného systému je jedenáct let stará. „Byla udělaná v roce 2008 a bohužel teď nemáme konkrétní data a podklady, abychom se mohli bavit, kdy přesně a v jakém harmonogramu budeme schopni mýtný systém zavést.“

Ze zmíněné studie prý vyplynulo hned několik zásadních problémů. „Nemáme potřebné zákony. Pak jsou to dopravní opatření, že nemáme dostatečná parkoviště v tom vnějším okruhu, kde by mýto nebylo. Nemáme třeba dostatečně objízdné komunikace,“ vysvětloval Scheinherr. V roce 2025 by měla být dokončena část Pražského okruhu 511 mezi D1 a Běchovicemi, pak je podle něj možné se bavit o mýtu.

Mýtné má mířit na „nejstarší vraky“, které způsobují 50 procent znečištění

Zavedení mýtného by mělo z centra města vyhnat starší automobily, které už nesplňují přísnější emisní limity. Podle Petra Hlubučka způsobuje automobilová doprava v metropoli osmdesát procent znečištění. „Platilo by auto, které je vysokoemisní: to znamená ty staré vraky, které nám jezdí do města.“ Podle něj nejhorších pět procent automobilů způsobuje  padesát procent znečištění.

Většina aut ale přísnější emisní limity splňuje: „V současné době víme, že europlaketu 5 splňuje přibližně osmdesát procent vozidel.“ Pak jsou samozřejmě i zcela bezemisní vozidla, například na elektropohon, která by podle něj nemusela platit vůbec.

Podle Hlubučka nemá být mýto nástroj, který bude přisypávat peníze do městské kasy, ale mělo by skutečně zlepšit životní prostředí. „Byl bych rád, aby se nám mýto podařilo zavést jako dynamické,“ doplňoval v Událostech, komentářích.

Tak jako v jiných evropských městech by pak řidiči jedoucí do centra ve špičce zaplatili víc než auta jedoucí třeba pozdě večer. Konkrétní podobu mýtného systému ale ještě teprve určí nová studie, její zadání teď podle Hlubučka vzniká.

Se smogem mohou pomoct i hybridy, soudí Scheinherr

Radní pro dopravu Adam Scheinherr pak zmiňoval i další opatření proti smogu v hlavním městě. Dopravní podnik podle něj testuje hybridní autobusy, příští rok bude testovat autobus na vodíkový pohon. Magistrát prý také ve spolupráci s policií dělá měření automobilů, které mají například poškozený nebo vymontovaný filtr pevných částic. Tato vozidla totiž potom vypouštějí daleko více emisí.

Prioritou je pak podle Scheinherra dávat preferenci veřejné dopravě – především kolejové a budovat P+R parkoviště, aby lidé vůbec do centra jezdit nemuseli. „Dneska je to kolem 30 % lidí, kteří v Praze jezdí autem. My bychom chtěli dosáhnout v následujících 10 letech, že to bude například 25 %. A musíme jim dát možnosti,“ dodal v Událostech, komentářích. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 mminutou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 9 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...