Astronomové hledali život v galaktickém jádru. Prozkoumali 60 milionů hvězd, a nenašli nic

Astrobiologové z projektu Breakthrough Listen zveřejnili předběžné výsledky průzkumu, ve kterém pátrali po rádiových signálech, které by mohly pocházet od vyspělých mimozemských civilizací.

Pátrání po mimozemských radiových signálech sice probíhá už desítky let, stále ale nepřineslo ani jediný náznak, že by ve vesmíru mohla být nějaká další inteligentní civilizace na podobné technologické úrovni jako lidstvo.

V současné době se pátrání soustředí na vyhledávání takzvaných technosignatur – tedy stop, které by civilizace po sobě zanechávaly v podobě optických nebo mikrovlnných signálů, případně obřích staveb typu Dysonovy sféry. Právě rádiové signály jsou nejoblíbenějším cílem těchto misí, protože soustředěné rádiové emise by mohly signalizovat přítomnost mimozemské civilizace, ať už by signály byly záměrné, nebo náhodné.

Projekt Breakthrough Listen s rozpočtem 100 milionů dolarů založili jako desetiletý plán izraelsko-ruský miliardář Jurij Milner a zesnulý fyzik Stephen Hawking. I po Hawkingově úmrtí projekt běží dál podle původního plánu a pátrá v hlubinách vesmíru po stopách rádiových signálů produkovaných mimozemšťany.

Pro svůj nejnovější průzkum tým Breakthrough Listen využil radioteleskop Green Bank v Západní Virginii a radioteleskop CSIRO v Austrálii. S pomocí těchto přístrojů vědci shromáždili zhruba 600 hodin radiových pozorování.

Autoři nové studie se zaměřili na oblasti v blízkosti galaktického centra, kde se nachází obrovské množství hvězd – to jim výzkum výrazně usnadnilo; odhadují, že ve sledovaném prostoru existuje přibližně 60 milionů hvězd.

Vědci tentokrát také nehledali náhodné rádiové signály, které by mohly vycházet z nějakých zařízení, ale pátrali po pravidelných signálech, které by v této oblasti mohly vycházet z jakýchsi majáků – poloha v galaktickém centru podle autorů práce poskytuje ideální polohu pro „vyspělé civilizace k umístění výkonného vysílače, který efektivně vysílá skrze majáky přes celou Mléčnou dráhu“.

Výsledek? Nic

Podle předběžné zprávy této studie nebyly zjištěny žádné stopy mimozemské inteligence, ale vědcům se podařilo zachytit události odpovídající magnetarům, vesmírnému fenonému, který astronomy zajímá.