Běžně rozšířené květiny a opylovači slouží v ekosystémech jako kotvy, tvrdí vědci

Běžně rozšířené druhy rostlin a hmyzu hrají klíčovou roli při udržování biologické rozmanitosti.  Poukázal na to výzkum, který publikoval časopis Ecology. Podle vědců mohou ekosystémům například pomoct reagovat na klimatickou změnu, jejich ochrana je proto nezbytná.

V uplynulých šesti letech Julian Resasco z Coloradské univerzity v Bouldertu se svými kolegy pozoroval jednu z coloradských luk. Za tu dobu napočítal celkem 267 různých druhů opylovačů a 41 druhů rostlin. Mezi nimi byl „zdravý“ počet takzvaných generalistů.

Generalisté podle autorů výzkumu představují takové druhy, které interagují s mnoha dalšími. Jde například o hmyz, jenž navštěvuje mnoho různých druhů květin, nebo naopak právě o květinu, za níž létá mnoho opylovačů.

V Coloradu, kde studie proběhla, vědci v této souvislosti zmínili například čmeláky, některé druhy much. Z rostlin se pak jedná například o velmi rozšířený řebříček obecný.

Kotvy

Studie došla k závěru, že tyto zdánlivě obyčejné a všední druhy jsou pro stabilitu luk, kde se vyskytují také vzácné rostliny, velmi důležité.

Podle vědců tyto běžně rozšířené druhy, na které lze natrefit napříč různými krajinami, jsou schopny v přírodě fungovat jako kotvy. Spoléhají se na ně totiž mnohé rostliny i opylovači. Generalisté mohou ekosystémům pomáhat vyrovnat se s důsledky změny klimatu.

Autoři studie proto zdůrazňují, že by se i tyto zdánlivě všudypřítomné druhy měly cíleně chránit. „Snahy ochránců jsou často zaměřené na vzácné druhy. I rostliny a hmyz, které v přírodě vidíme běžně, ale v současnosti mnohdy ustupují a mohly by zaniknout,“ poznamenal podle serveru EurekAlert! Resasco. „To by mohlo mít pro biologickou rozmanitost opravdu veliké důsledky,“ dodal. „Nepřehlížejme obyčejné generalisty,“ prohlásil dále Resasco.