Průměrný člověk má v těle větší podíl tuku než slon, naznačila studie

Jsou sloni v zoologických zahradách obézní? Některé odhady to naznačovaly, proto se skupina vědců pokusila zjistit, zda je to pravda. Obezita totiž může u savců vést k řadě zdravotních problémů, včetně těch s rozmnožováním. Biologové popsali výsledky v odborném časopise Journal of Experimental Biology.

Sloni žijící „v zajetí“ – tedy v zoologických zahradách a podobných zařízeních – nejsou tak zdraví jako jejich protějšky, které žijí v divočině. V zoologických zahradách tito velcí suchozemští savci žijí kratší dobu a mají také nižší porodnost. Jednou z možných příčin je podle vědců obezita.

Na tu se v nové studii zaměřila Daniella Chusydová z Indiana University Bloomington. Konkrétně se rozhodla změřit množství tělesného tuku u slonů indických a zjistit, co to vypovídá o jejich zdraví.

„Zajímalo mě, jestli metody, které se převážně používají pro výzkum lidského zdraví, nám můžou pomoct zjistit více také o slonech,“ poznamenala podle serveru Science Alert Chusydová.

Obří fitness trackery

S kolegy tak Chusydová dala celkem 35 slonicím obří fitness trackery – v podstatě obdobu chytrých hodinek, které se používají při cvičení nebo běhání u lidí. Vědci pak zvířata krmili chlebem namočeným ve vodě, která obsahovala izotopy, které usnadnily měřit hmotnost. Během experimentu slonům pravidelně odebírali krev a díky tomu vypočítali, jaký podíl jejich celkové tělesné hmotnosti tvoří tuky.

V posledních letech se někteří vědci začali obávat, že sloni chovaní v zajetí příliš žerou a málo cvičí, což by je mohlo vystavit riziku kardiovaskulárních chorob, kloubních problémů a možná by to dokonce mohlé vést k i reprodukčním problémům – což by ohrozilo budoucnost celého druhu.

Minimálně část těchto obav ale podle nové studie není oprávěná. I když sloni chovaní v zajetí zjevně nejsou tak zdraví, jako by byli ve volné přírodě, jejich problémy s plodností nemusí vyplývat z nedostatku pohybu nebo nadměrného tuku. Ukázalo se totiž, že zkoumaní samci mají průměrně 8,5 procenta tělesného tuku a samice zhruba 10 procent. Zdravý dospělý člověk má přitom mezi šesti a 31 procenty tělesného tuku.

Když autoři porovnali toto množství s jinými zdravotními problémy u asijských slonů, zjistili přesný opak toho, co očekávali. Po stránce tělesné se totiž sloni v zajetí pohybovali stejně, jako kdyby měli volný pohyb v přírodě – nachodili zhruba 0,03 až 2,8 kilometru za hodinu.

Pokud jde o plodnost, zdá se, že nejvíce s ní mají problém sloni s podváhou – nikoliv ti s nadváhou. Neplodné samice měly nejméně tuku z celého zkoumaného vzorku; autoři studie se domnívají, že tento úbytek hmotnosti mohl být příčinou jejich zhoršené plodnosti – také u lidí to funguje podobně.

Stále tedy není jasné, jestli sloni v zoologických zahradách trpí obezitou ve větší míře než ve volné přírodě. Navíc obezitu je nesmírně těžké definovat, a to i u lidí. Podle autorů studie je tedy zapotřebí provést další výzkum, aby se zjistilo, jaké množství tuku je u asijských slonů nezdravé a také na jakých místech je pro ně největší hrozbou.