Klokani poráží umělou inteligenci. Autonomní auta mají v Austrálii problém

Autonomní automobily se rychle šíří světem, řada expertů jim předpovídá ovládnutí dopravy již v horizontu deseti let. Nyní narazila na komplikaci, která se ale týká jen nejmenšího ze světadílů.

Společnost Volvo podle ABC musela přiznat, že chování a pohyby australských klokanů matou autonomní navigační prvky jejich vozidel. Konkrétně jde o systém nazvaný „Large Animal Detection“, který má za úkol odhalit a rozpoznat velké zvíře, jež by mohlo ohrozit bezpečnost automobilu a především osob, jež se v něm vezou. Jenže skákání a hopsání klokanů tento systém nějakým způsobem narušuje.

Oznámil to technický manažer australské divize Volva David Pickett. „Všimli jsme si toho, když jsou klokani uprostřed skoku – když jsou ve vzduchu, jeví se automobilu, jako by byli od něj dál; když pak přistane, je pro vůz nečekaně blízko,“ uvedl. Automobilka testovala tento program nejprve na losech ve Švédsku, klokaní problém řeší už déle než rok, zatím bez úspěchu.

Jak vyřešit problém s klokanem

Algoritmus by měl sám zaznamenat, jak se zvíře k vozu blíží a vyhodnotit, jestli představuje riziko. Experti tedy už filmují klokany a jejich chování podél australských silnic a snaží se naučit auta, aby se dokázala z jejich chování poučit a předvídat ho.

Šéf australské pobočky Volvo Kevin McCann uvedl pro Guardian, že výzkumníci tento problém určitě vyřeší do roku 2020, kdy budou tato autonomní auta komerčně dostupná. Podotkl, že s klokaní komplikací se budou potýkat všechny autonomní vozy, které se budou pokoušet v Austrálii prosadit.

Zpravodajství BBC podotýká, že tento problém nebude úplně snadné vyřešit; srážky s těmito vačnatci totiž představují v Austrálii asi 80 procent srážek se zvířaty. Ročně to znamená asi 16 000 srážek automobilů s klokany.

Přechod na auta bez řidičů se blíží

Nezávislý think tank RethinkX si dal za úkol analyzovat a předpovídat příchod technologií, které mají potenciál narušit dosavadní fungování naší civilizace. Na začátku května vydal zprávu, jež předpovídá mnohem rychlejší přechod k elektrickým a autonomním autům, než si připouští dosavadní předpovědi.

Toto přehodnocení vývoje osobní dopravy v období let 2020–2030 naznačuje, že roku 2030 bude 95 % projetých kilometrů v USA obslouženo pomocí autonomních elektrických vozidel (AEV), nejčastěji automobily na vyžádání. Hlavním pilířem této zásadní změny by podle autorů práce měla být ekonomika: úspora nákladů při využívání sdílených automatických elektromobilů bude tak velká, že se americkým spotřebitelům vyplatí opustit individuálně vlastněná vozidla. Zpráva předpovídá, že autonomní elektromobily, které se budou dát sdílet, ušetří průměrné rodině asi 5600 dolarů ročně – to odpovídá zvýšení platu o 10 procent. Toto číslo zase naznačuje, že to povede k největšímu nárůstu spotřebitelských výdajů v historii – Američané si za uspořené peníze začnou pořizovat něco jiného.

Některé náznaky tohoto trendu se již dají pozorovat nyní: spotřebitelé se začínají přizpůsobovat tomu, jak výhodné jsou služby, jako je Uber, Lyft nebo Didi. Právě tyto vysoce úspěšné korporace investují miliardy dolarů do technologií a služeb, které pomáhají spotřebitelům překonávat psychologické i behaviorální překážky, jež jsou spojené s využíváním sdílené dopravy. Autoři práce za největší zábrany ještě rychlejšímu šíření modelu sdílení automobilů považují zvyk, strach z novinek a obyčejnou radost z řízení vlastního auta. Přesto se tyto služby v USA rychle šíří.