Vyschlé kanály a málo vody v Rýnu komplikují dopravu a přitěžují německé ekonomice

Horizont ČT24: Horko zatápí německé ekonomice a host Štěpán Křeček (zdroj: ČT24)

Německo aktuálně netrápí jen nedostatek ruského zemního plynu, ale v posledních týdnech mu chybí i další komodita nutná pro fungování největší evropské ekonomiky –⁠ déšť. Říční cesty, klíčové pro fungování německého průmyslu, vysychají. Nákladní lodě omezují provoz. A odborníci se obávají, že to nejhorší teprve přijde, protože západní Evropě podle nich hrozí tisícileté sucho.

Rýn není jen nejdelší řekou Německa, ale také klíčovou vodní dálnicí. Lodě, které ji brázdí, přispěly ke vzniku největších center německého hornického, hutního i chemického průmyslu. Už před čtyřmi lety ale tradiční tepna německého hospodářství téměř vyschla. Sucho z roku 2018 bylo největší za pět set let. A letošní stav vody se tomu kritickému z léta 2018 rychle blíží.

Podle mluvčího Úřadu pro vodní a lodní dopravu na Rýně Christiana Hellbacha je voda na nižších úrovních než v roce 2018 ve stejné době. To už v tuto chvíli znamená potíže pro velké průmyslové podniky. K vysokým cenám energií přibyly i vysoké ceny lodní dopravy. Jestliže si majitelé těchto lodí ještě v červnu účtovali za tunu materiálu 20 eur, teď je to 110 eur.

Ekonom: Ztráty mohou jít do stovek miliard eur

Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka bude vývoj záviset na přírodě. „Když Německo zažívalo v minulosti podobné krize, kleslo HDP až o čtyři desetiny procentního bodu, což může v současné situaci znamenat ztrátu desítek až stovek miliard korun,“ zhodnotil Křeček v Horizontu ČT24.

„Děje se to také v situaci, kdy se zásobujeme na zimu. Máme tady nejen přiškrcené dodávky plynu z Ruska, ale teď i uhlí. Když se tyto dva problémy spojí, tak to může vést k odstávkám některých provozů a ty škody pak budou rychle narůstat,“ tuší ekonom.

Velké německé chemičky proto nevylučují výpadky výroby a také zdražování vlastních výrobků, které ještě přiživí vysokou inflaci. Na Rýně se hraje o další citlivé místo Německa, o jeho energetiku. „Před válkou na Ukrajině vozila uhlí jedna loď z deseti. Teď je to jedna loď z pěti,“ říká Claereboets.

Kvůli nedostatku ruského zemního plynu země obnovuje provoz některých už odstavených uhelných elektráren. Pokud by ale doprava na Rýně zkolabovala, dostaly by se i uhelné reaktory do potíží. Firma Uniper už teď hrozí výpadkem dvou svých elektráren. Ty přitom dohromady produkují dost elektřiny pro zásobování skoro sedmi set tisíc domácností.