S rozvozem paliva pomohou v Británii vojáci. Řidiči varují, že stoupnou mzdy i ceny

Britští armádní řidiči cisteren začnou od pondělí zásobovat palivem čerpací stanice, z nichž mnohé byly i v pátek bez pohonných hmot. Ostrovní země má za sebou chaotický týden, během něhož motoristé v panice skupovali pohonné hmoty do zásoby a docházelo i k potyčkám. Kabinet rozhodl, že prodlouží platnost pěti tisíc zvláštních víz pro zahraniční řidiče.

„Mimo provoz,“ hlásí nápisy u pump na řadě čerpacích stanic v Británii
Zdroj: Reuters Autor: Peter Nicholls

Britská vláda povolala armádu, aby pomohla s řešením situace, která nastala v důsledku brexitu i pandemie covidu-19 a akutnímu nedostatku řidičů cisteren. Kabinet v pátek oznámil, že dvě stě pracovníků obsluhy cisteren, z toho sto řidičů, během víkendu dokončí zácvik a v pondělí začnou rozvážet pohonné hmoty.

„Zatímco situace se stabilizuje, ozbrojené síly jsou tu, aby zaplnily jakékoli kritické pracovní místo a pomohly udržet zemi v chodu podporou průmyslu zásobování obslužných prostor pohonnými látkami,“ komentuje britský ministr obrany Ben Wallace.

Šéf asociace provozovatelů nezávislých čerpacích stanic Brian Madderson však stanici BBC sdělil, že nasazení armádních řidičů obrat situace nepřinese. „Nebude to zásadní všelék. Je to velká pomoc, ale z hlediska objemu toho nezvládnou odvézt zas tak moc,“ upozornil.

Vláda konzervativního premiéra Borise Johnsona oznámila, že prodlouží platnost dočasných víz, která chce udělit asi pěti tisícům řidičů kamionů na překlenutí současného krizového stavu. Víza budou nově řidiče opravňovat k práci v Británii až do konce února. Původní trvání do Vánoc označovali jako příliš krátké mnozí kritici, podle nichž by tak krátká doba pobytu nepřilákala dostatek zahraničních pracovníků.

Vláda uvedla, že tři stovky řidičů cisteren budou moci přijít do země v podstatě ihned. Zbylých 4700 dočasných víz je určených pro zahraniční řidiče kamionů vozících jídlo, kteří budou moci do země vstoupit od konce října.

Podle distributorů jsou v Británii bez paliv více než dva tisíce čerpacích stanic a zpravodajové Reuters reportují, že v Londýně a jižní Anglii jsou stále zavřené desítky benzinových pump. U těch, které ještě nezavřely, se tvořily fronty často rozlícených řidičů.

Obavy směrem k Vánocům 

Opoziční strany vyvíjejí tlak na Johnsona, aby svolal příští týden parlament, který by se podle nich měl zabývat dlouhodobějším řešením nedostatku pracovníků a trhlin v dodavatelských řetězcích.

Na malé množství řidičů kamionů si v posledních měsících stěžuje řada velkých firem. Na některých místech prořídly regály v supermarketech, což vyvolalo obavu obchodníků o situaci před Vánocemi, kdy jsou prodeje obvykle největší za celý rok.

Vláda se ve snaze předejít nedostatku krocanů, který je v Británii tradičním vánočním pokrmem, chystá do země přijmout od konce října do konce roku 5500 zahraničních pracovníků do chovů drůbeže.

Johnsonova vláda se snaží upozaďovat kritické hlasy, podle nichž je nedostatek řidičů důsledkem odchodu Británie z Evropské unie. Británie nicméně odchodem z EU přišla o jednu ze základních svobod sedmadvacítky, jíž je volný pohyb pracovníků mezi členskými zeměmi. Po brexitu odešly desítky tisíc řidičů do svých rodných zemí, čímž zhoršily situaci v sektoru, který se již tak potýkal s nedostatkem pracovní síly.

Situaci ještě ztížila pandemie covidu-19, kvůli níž rovněž řada řidičů odešla pryč z Británie. V důsledku koronavirových restrikcí pak přestaly na čas fungovat autoškoly a na pracovní trh tak přicházelo méně nových řidičů, než je obvyklé. Profese řidiče kamionu přitom podle Reuters kvůli špatným platovým a pracovním podmínkám láká stále méně mladých.

Mzdy a ceny půjdou nahoru, varují řidiči 

Řidiči nákladních aut varovali Johnsona, že akutní nedostatek těch, kteří by se mohli posadit za volant, raketově zvýší mzdy řidičů, což bude mít dominový efekt a ovlivní to ceny potravin či dárkového zboží před Vánocemi.

„Mzdy musejí jít nahoru, takže ceny všeho, co vozíme, všeho, co je v regálech, budou muset jít nahoru také,“ domnívá se jedenapadesátiletý řidič Craig Holness, jenž kamionem jezdí už 27 let.

„Řidičům těžkých nákladních aut teď platíme o 40 procent více než před čtyřmi měsíci,“ shrnuje Jordan Francis z náborové agentury ProDrive. Podle něj se hodinová mzda řidičů ještě v březnu pohybovala kolem čtrnácti liber (412 korun), nyní je to 22,5 libry (662 korun). Kromě toho se nováčkům nabízí bonus až tisíc liber (30 tisíc korun).

Britská vláda o víkendu oznámila, že nedostatek řidičů chce řešit tak, že nabídne dočasná víza lidem ze zahraničí. Řidiči, které oslovila agentura Reuters, se ale shodují na tom, že moc velký zájem o tuto nabídku nebude. „Je to tvrdá práce a mladí se do ní nehrnou,“ říká Anton Pogodin původem z ruského Omsku.

NYT: Dokonce i Johnson má problém situaci zlehčit

Britských problémů s distribucí pohonných hmot si všímá mimo jiné i zaoceánský list The New York Times. Deník upozorňuje, že souběh různých potíží vrhá na budoucnost Británie temný stín, přitom ještě před nedávnem, když premiér Johnson rušil protipandemická opatření, byla nálada v zemi optimistická.

„Souběh různých problémů –⁠ globální nedostatek benzinu, stoupající ceny energií a potravin, problémy dodavatelských řetězců a rozhodnutí konzervativců seškrtat sociální dávky –⁠ vrhá na budoucnost Británie temný stín. Dokonce i Boris Johnson, známý svým bezbřehým optimismem a žoviálností, má problém tuto situaci nějak zlehčit,“ píše americký deník.

Upozorňuje přitom, že nejde o nečekanou situaci – vedoucí představitelé průmyslových odvětví napříč hospodářstvím varovali před chronickým nedostatkem pracovních sil několik měsíců, vládní konzervativci ale odmítli reagovat. „Vykrucovali se a ujišťovali veřejnost, že není čeho se obávat,“ připomínají The New York Times s tím, že posléze Johnsonův kabinet začal tvrdit, že chce přimět firmy, aby platily víc britským zaměstnancům, místo aby spoléhaly na levnou sílu ze zahraničí.

„Boris Johnson s největší pravděpodobností neponese následky svých kroků. Jeho vláda, opírající se o pohodlnou většinu, zůstává v bezpečí. Navíc on sám umí mistrně využívat krize coby nové příležitosti. Dokáže se přizpůsobit a nenechat zatěžovat smyslem pro zodpovědnost nebo poctivost, proto se mu v nepříznivých podmínkách daří. Zbytek země už takové štěstí mít nebude,“ předpovídá americký list.