Ovzduší v Londýně měří od začátku roku stovka senzorů, výsledky nejsou povzbudivé

Britský fond na ochranu životního prostředí se rozhodl získat co nejpodrobnější data o znečištění v jednotlivých částech metropole Spojeného království. Od začátku roku po celém Londýně měřila stovka senzorů u veřejných budov a škol úroveň škodlivých látek v ovzduší. Téměř polovina z nich zaznamenala znečištění na hranici zákonných limitů.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Ovzduší v Londýně měří od začátku roku stovka senzorů, výsledky nejsou povzbudivé

„Máme dvě Google auta, která jezdí po městě po předem daných trasách a provádí měření každých deset metrů. A ve spolupráci s King's College dáváme senzory na batohy školáků. Data budou naprosto anonymní a my zjistíme, jakému znečištění jsou děti vystaveny cestou do školy v různých částech města,“ popsala princip zkoumání kvality vzduchu ředitelka fondu na ochranu životního prostředí Bryony Worthingtonová.

Vzduch monitorují ještě statické senzory. „Sledují oxid dusičitý, ozon a oxid uhličitý. U těch máme největší obavy ohledně dopadů na zdraví. Tyto senzory monitorují stejný vzduch, jaký my dýcháme, takže máme dobrou představu o tom, čemu jsme vystaveni,“ uvedl odborník na měřicí zařízení Jim Mills.

Čtyřicet procent měřených oblastí pravděpodobně překročí hranici ročního povoleného úhrnu škodlivin. Míra znečištění se ale místo od místa výrazně liší. Dvě nedaleké ulice vykázaly až desetinásobný rozdíl v úrovni škodlivin. „Získaná data nám poskytují informace o znečištění ulici od ulice na mimořádně podrobné úrovni. A ukazují, že kvalita vzduchu je špatná napříč městem,“ uvedl analytik Matt Whitney.

Do některých částí Londýna se starým autem nebo dieselem za poplatek

I proto se radnice v dubnu rozhodla část Londýna označit jako oblasti s ultranízkými emisemi. Dieselová a starší benzínová auta s vysokými emisemi do nich mohou vjet po zaplacení poplatku. „Cílem je přimět majitele těch nejvíce znečišťujících automobilů, aby nejezdili do centra Londýna. A pokud už tam pojedou, zaplatí dodatečný poplatek 21,50 libry (600 korun),“ uvedl starosta Londýna Sadiq Khan.

Podle starosty se rozhodnutí vyplatilo. Výsledky měření dokazují, že se emise ve vybraných zónách snížily o pětinu a vyhnulo se jim devět a půl tisíce aut. Starosta se odvolává i na ekonomický dopad – léčba onemocnění spojených se špatnou kvalitou vzduchu podle něj jen v Londýně vyjde ročně v přepočtu na sto miliard korun. Devet tisíc Londýňanů pak na tyto problémy každým rokem umírá předčasně.