Pro jedny naděje, pro druhé hrozba. Světové metropole řeší, co se záplavou elektrokoloběžek

V ulicích ohrožují chodce, na silnici sebe. Metropole po celém světě řeší, jak se vyrovnat s rychle rostoucím počtem řidičů elektrokoloběžek či skútrů. Mnozí v nich viděli alternativu k neekologickým automobilům a zdůrazňovali, že odlehčí parkování v přeplněných centrech měst. Ukazuje se ale, že nový projekt sdílené dopravy může přinést řadu problémů. Města se snaží situaci řešit různě, někde přitom jasná pravidla chybí.

Video Horizont ČT24
video

Horizont ČT24: Světové metropole si nevědí rady se záplavou koloběžek

Někteří nové dopravní prostředky stále vychvalují. „Pro město je to dobré, hlavně v centru kvůli silnému provozu. Radši bych tu viděl víc těchto elektrozařízení než aut znečisťujících ovzduší,“ konstatoval majitel elektrokoloběžky David Hernandez. Jiní jsou skeptičtější. „Podle mě by měly mít vyhrazený pruh. Je to problém, pokud nemáte cyklistické pruhy. Měli by je jasně oddělit od silnic i chodníků,“ upozorňuje motocyklista Carlos Carrasco.

Na chodníku zákaz

Španělská metropole již vykázala koloběžky z chodníků. Podle mnohých ale pak logicky skončí na silnici, což může být problém. „Až kvůli tomu na ulici někdo zemře, snad se to změní. Je to velmi nebezpečné. Budou potřebovat dobré pojištění,“ myslí si řidič madridské taxislužby Juan Rodriguez.

Protestů přibývá i v americkém San Francisku, kde bitva o skútry vrcholí. Podle kritiků nemají mezi chodci co dělat, zatímco jiní si je nemohou vynachválit. Důkazem je úspěch aplikací na sdílení. Autoři prý jen jdou vstříc rostoucímu zájmu uživatelů i životnímu prostředí. „Ukazuje se, že je značný zájem o nové ekologické způsoby, jak se přes tohle velké město přesouvat,“ prohlásil mluvčí společnosti Bird Kenneth Baer.

Do sporu se nově vložila Francie, kde se cesty koloběžek a chodců mají zcela rozejít. Incidenty spojené s e-skútry si od loňska vyžádaly skoro tři sta zraněných a pět mrtvých. Stát je proto chce přesunout na cyklostezky.

Policie často nemá jasno 

S nejasnými pravidly se potýká také česká metropole. Nově jezdí v Praze sdílené e-skútry. Největší světový provozovatel si ji vybral jako sedmou metropoli v Evropě. „Předpokládám, že třeba v Institutu plánování a rozvoje se dívají do budoucnosti a že s nějakými pravidly určitě počítají. Ale nepředpokládám, že by se na to měla projektovat nějaká zvláštní infrastruktura, zvláštní stezky,“ míní Michal Drábek z Ústavu logistiky a managementu dopravy při ČVUT.

Praha se tak musí spolehnout spíš na nové vyhlášky než trasy a přestupky nechat na zákonech a policii. Jenže ani ta v ulicích mnohdy nemá jasno, zda malé dvojkolky patří na silnici, nebo ne.

„Koloběžky se úplně nehodí do provozu, nejsou příliš stabilní, v hustém silničním provozu je to pro jezdce nebezpečné a zároveň tím, že jsou s motorem, tak ohrožují i chodce na chodníku,“ říká dopravní expert Jiří Motýl.

„Já jsem si ta vozítka zdravým rozumem přiřadil k jízdním kolům. Je asi možné v maximální míře převzít regulaci jako u jízdních kol, to znamená v zásadě na cyklostezkách nebo na silnicích stejně, jako jezdí cyklisti,“ uvedl Drábek. Podobných výzev s novými technologiemi přitom stále přibývá. Praha už musela podobně ukočírovat třeba segwaye.