Hrozí pád další části janovského mostu, varuje ministerská komise

Morandiho most v italském Janově, jehož část se zřítila 14. srpna, musí být co nejrychleji zbořen, anebo zpevněn. Hrozí totiž, že se zřítí jeho další část. Vyplývá to ze zprávy expertní komise ministerstva dopravy, o níž informovala agentura ANSA. Komise ve zprávě varuje, že na klíčovém pilíři zjistila značný stupeň koroze.

Zřícení mostu v Janově
Zdroj: ČTK/AP/ANSA Autor: Luca Zennaro

Přinejmenším východní část dálničního mostu, v jehož troskách zemřelo 43 lidí, je velmi nebezpečná a musí se buď zbourat, nebo co nejdříve zpevnit a zajistit. Řekl to šéf vládní komise expertů, architekt Roberto Ferrazza. Podle zprávy komise byla zjištěna koroze na pilíři číslo 10, který východní část mostu drží.

Expertní komise informovala o stavu svého šetření italské ministerstvo dopravy i provozovatele mostu, firmu Autostrade per l'Italia. Oba subjekty vyzvala, aby okamžitě začaly se zabezpečením zbylých částí mostu.

Už minulý týden se nejprve objevila informace, že se jeden z pilířů mostu naklání a hrozí jeho pád. V pondělí hasiči přerušili záchranné práce kvůli podezřelému skřípotu z pilíře.

Policisté si došli do Autostrade pro dokumentaci

Policie ve středu také zasahovala v sídle firmy Autostrade per l'Italia, aby zajistila příslušnou dokumentaci pro vyšetřování příčin pádu janovského mostu. Italská vláda obviňuje firmu, která v zemi provozuje asi tři tisíce kilometrů dálnic, že nezajistila dostatečnou údržbu tohoto dříve velmi frekventovaného dálničního mostu.

Příčiny zřícení jeho části nejsou zatím známy, nejčastěji se ale hovoří o konstrukčních vadách a nedostatečné údržbě. Italský týdeník L'Espresso v pondělí na svém webu napsal, že několik techniků letos v únoru zjistilo, že koroze nosných lan oslabila most až o dvacet procent. Podle týdeníku o této informaci vědělo i ministerstvo dopravy a provozovatel mostu, nikdo z nich ale nepřijal potřebná opatření.