Všechny vrtulníky islandské pobřežní stráže startují do akce z letiště nedaleko Reykjavíku, i když vyrážejí na druhý konec ostrova. Kromě záchranných operací nad mořem umí místní pobřežní stráž provádět i operace nad pevninou.
Právě záchranné operace ve vnitrozemí tvoří téměř sedmdesát procent jejích urgentních vzletů. „Vzlety nad pevninu mají různý důvod. Jsou to autonehody, cestovatelé, Islanďané či turisti, kteří uvíznou v horách nebo se dostanou do jiných problémů,“ vyjmenovává šéf pilotů Sigurthur H. Wiium.

Záchrana islandskou pobřežní stráží? Redaktorka ČT si ji vyzkoušela
Do problémů by se na islandském nebi mohli dostat i čeští piloti. Své starty proto s islandskými hostiteli koordinují. „Kdyby se nám stala nějaká závada nebo došlo k nehodě ve vzduchu a pilot se musel katapultovat, je systém navržený tak, aby pilota byli schopni zachránit nad pevninou i na moři,“ potvrzuje velitel české mise Jaroslav Tomaňa.
Piloti islandské pobřežní stráže přiznávají, že zásah nad pevninou je jednodušší než nad vodou, cvičit se ale musí obojí. I kvůli počasí, které se na Islandu dokáže změnit velmi rychle.