Miniponorka pročesá oblast, kde by mohly být černé skříňky

Kuala Lumpur - Po černých skříňkách zmizelého malajsijského letounu bude na dně Indického oceánu pátrat speciální miniponorka. Ta má zjistit, zda signály zachycené minulý týden skutečně pocházejí ze zapisovačů ztraceného stroje. Oznámil to šéf pátracích operací Australan Angus Houston.

Už je to 38 dní, co malajsijské letadlo zmizelo, černé skříňky vydávají signál zhruba 30 dní. Naposledy pátrací tým zachytil údajný signál před šesti dny, potom už ne. Pokud tedy skutečně šlo o zvuky ze záznamového zařízení, pak se mu zřejmě už vybily baterie. „Nezaznamenali jsme signál už šest dní. Myslím, že je čas jít na dno moře,“ prohlásil Houston. 

Pátrací loď Ocean Shield proto co nejdřív vypustí samostatné „podmořské vozidlo“ The Bluefin 21. Malá ponorka bez posádky dokáže vytvořit zvukovou mapu oblasti a odhalit případné trosky letadla na dně oceánu. Hledání se soustřeďuje na oblast, v níž byly v uplynulých dnech pětkrát zachyceny akustické signály podobné signálům z černých skříněk. 

„Jsme přesvědčeni, že známe pozici černých skříněk plus minus několik kilometrů,“ prohlásil Abbott. „Znalost přibližné polohy černých skříněk nicméně není totéž jako vytažení vraku z hloubky téměř čtyř a půl kilometru pod mořem či zjištění všeho, co se při letu stalo,“ upozornil Houston. 

Oblasti, kde se pátrá po zmizelém letadle
Zdroj: AP/ČTK

20 hodin denně pod hladinou

Pátrací operace na dně moře půjde navíc pěkně pomalu. Bude probíhat ve 24hodinových cyklech. Dvě hodiny se bude ponorka potápět, 16 hodiny bude zkoumat dno, další dvě hodiny se bude zase vynořovat na hladinu. Zbývající 4 hodiny stráví experti tím, že budou z přístrojů stahovat nasbíraná data, ponorka totiž není schopná posílat živě ze dna data na hladinu. 

V jaké hloubce bude ponorka pracovat? Podívejte se na názornou grafiku

Úřady teď také zkoumají olejovou skvrnu na moři, která se objevila nedaleko oblasti, kde byly naposledy zachyceny údajné signály černých skříněk. Experti teď budou zkoumat, jaké má látka na hladině moře složení. Ověří tak, jestli by mohl olej uniknout právě ze zmizelého stroje. „Pokud se nepotvrdí, že se jedná o letecký petrolej, neboli kerosin, může se jednat třeba o olejovou skvrnu z nějaké lodi, která tudy projížděla,“ vysvětluje letecký instruktor Ladislav Keller. 

Boeing 777 s 239 lidmi na palubě se ztratil 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Následně vypukla nejrozsáhlejší pátrací a záchranná operace v letecké historii. Podle vyšetřovatelů stroj z neznámých důvodů změnil kurz, stočil se na jih a zřítil se do Indického oceánu. 

Námořní kapitán: Odlehlá oblast a velké hloubky k úspěchu nepomáhají (zdroj: ČT24)