Dovolená z paluby plachetnice

Letní dovolené lákají k nevšedním zážitkům. Ne všichni z nás upřednostňují pouze ležení na pláži, popíjení u baru a čtení knížky v houpací síti. Pro ty, které láká trocha dobrodružství, doporučuji vyzkoušet dovolenou na plachetnici. Se zkušeným kapitánem za zády určitě nebudete mít strach, a pokud vás zapojí do nezbytných prací na lodi, můžete se hodně přiučit.

Dovolená na plachetnici či motorové jachtě není pro Čechy zatím příliš tradiční způsob dovolené. Přesto se však najde dost nadšenců, kterým tento koníček učaroval, a na moře se proto vydávají každý rok. Co jsou hlavní důvody pro to strávit dovolenou na palubě lodi? Hlavní přednosti bych viděl v jedinečných zážitcích – přecejen koupat se v zátokách, kam se jinak než z lodi nedostanete, najít zákoutí, kde jste úplně sami, či zastavit uprostřed oceánu a užívat si „mořskou“ svobodu. Navíc dovolená na lodi nemusí nutně vyjít o mnoho dráž než dovolená klasická – záleží pouze na komfortu, který si chcete dopřát.

Pokud netrpíte mořskou nemocí, budete si užívat dnů, kdy na moři fouká silnější vítr. Proč? No protože vypnete motor, roztáhnete plachty, chytnete se madel a budete čekat, až se vítr opře do plachet, loď se nakloní a nabere rychlost. To je potom opravdový zážitek.

Co si připravit na cestu

Vybavení se v podstatě nijak zásadně neliší od toho, které byste si vzali s sebou do kempu. Stále potřebujete osušku, opalovací krém, vybavení na potápění, sluneční brýle… Co speciálního se vyplatí vzít je velké množství vody, nutná je pokrývka hlavy a připraveni musíte být i na nepřízeň počasí. Na moři to občas dost fouká, a proto je šusťáková bunda nutností. Přezůvky na palubu neřešte, chodíte naboso.

Standardní vybavení plachetnice obvykle nabízí útulnou kajutu s lednicí, sprchovým koutem, vařičem a dalšími věcmi. Není proto nutné brát si vlastní. Obědy se vyplatí dělat si z vlastních zásob, abyste neztráceli čas hledáním přístavů a kotvením. Snídaně a večeře se obvykle řeší v marinách, kde se kotví přes noc. V restauracích spoléhejte spíše na hotové peníze (eura).

  • Každý večer zamíříte do některé z marin autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494240.jpg
  • Při plachtění má loď úctyhodný náklon autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494241.jpg
  • Vždy se seznamte se svou lodí autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494242.jpg
  • Plachtění autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494243.jpg

Seznamte se s lodí

Po nalodění by vás měl kapitán seznámit s lodí a jejím fungováním. Je třeba věnovat zvláštní pozornost obsluze elektronických přístrojů (při jízdě na motor se baterie lodi dobíjí jako v autě, při plachtění však dobíjení nefunguje, a proto je potřeba vypnout lednice, aby nedošlo k vybití baterie a tím případnému nenastartování lodi). V marině je proto každý večer dobré se připojit na elektřinu a případně dočerpat vodu.

Práce na palubě

Kapitán na lodi na všechno nestačí. Do obsluhy se proto musí zapojit i jeho posádka. Především při kotvení v zátokách, parkování či odjezdu z přístavu a nepochybně i při natahování a sklízení plachet. Při plachtění musí fungovat dokonalá souhra mezi kapitánem a „plavčíky“ – práce nejsou složité, je ale potřeba rychlost a cvik.

Kotvení není pro zelenáče!

Hned po plachtění, kdy si užíváte svištění vzduchu, náklon lodi a rychlost, je druhým nejzajímavějším zážitkem kotvení. Není to tak jednoduché, jak se zdá. K večeru je v přístavech (marinách) už obvykle celkem plno, a proto je hledání místa někdy pěkný oříšek. To samotné by ještě velký problém nebyl, ale pokud musíte použít kotvu (mnohdy se loď váže zadní částí k molu a pomocí speciálního lana „murinek“ se uchytí přední část lodi - toto je napříkald v Chorvatsku, kde je kotvení pomocí kotvy přísně zakázáno a postihováno), měli byste si dát pozor kam ji házíte. Mariny jsou někdy nepříliš široké, a pokud v nich kotví hodně lodí, je její dno již doslova zasypáno řetězy s kotvami (kotva s řetězem se hází obvykle i v půlce mariny - její délka přesahuje i 40 metrů). Pokud tedy někomu řetěz překřížíte nebo bude naopak vám ho překříží přijíždějící loď, může při odjezdu dojít k tomu, že se svou kotvou vytáhnete kotvu i ostatních lodí, což je opravdu nepříjemný zážitek - tím hůř, pokud jsou jejich majitelé Italové, kteří svým výrazným nespokojeným projevem obrátí celou marinu vzhůru nohama. Proto doporučuji prvně oblédnout situaci v přístavu, eventuelně se zeptat někoho z blízko zaparkovaných lodí, kde má kotvení. Lidé jsou obvykle příjemní a ve vlastním zájmu rádi poradí.

Obezřetní buďte i v zátokách, kam míříte za koupáním. Po shození kotvy si spočítejte radius, kolem kterého se loď může kvůli proudům či větru pohybovat, abyste po 10 minutách koupání nezjistili, že je vaše loď sice ukotvena, ale míří na útes kvůli dlouhému řetězu. Nezřídka se rovněž stává, že se kotva uvolní - proto, plavčíci, bděte!

  • Kotvení v zaplněném přístavu není hračka autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494247.jpg
  • Průzračné moře plné malých ryb autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494244.jpg
  • Marina autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494245.jpg
  • Večerní příjezd do mariny autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494246.jpg
  • Marina autor: Jan Šesták, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4943/494248.jpg

Na co si dát pozor

Při pádu člena posádky za jízdy do vody je nutné, aby alespoň někdo na tohoto muže přes palubu ukazoval. Při vlnách hrozí ztráta orientace a tonoucí může být lehce ztracen. Nutností je okamžité shození reflexního záchranného kruhu do vody, které usnadní nalezení osoby.

Pokud se rozhodnete strávit dovolenou na plachetnici, nechť vás provází příznivý vítr a spousta zážitků!