V Lužci nad Vltavou vzniká první zdvižný železniční most

Obrovský jeřáb usadil konstrukci unikátního zdvižného železničního mostu v Lužci nad Vltavou.  Vlaky by po něm poprvé měly projet v červenci. Jiný zdvižný železniční most v České republice není, řekl mluvčí Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) Jan Bukovský. 

Video Události v regionech (Praha)
video

V Česku vzniká první zdvižný železniční most

Zdroj: ČT24

Konstrukce mostu v Lužci nad Vltavou má rozpětí 25 metrů a váží 134 tun.  Most nahradil ten původní z roku 1905, a ačkoliv by vlaky po něm měly projet už za dva měsíce, nebude zcela dokončený. Další rok bude takzvaný zkušební provoz, kdy se bude osazovat technologie zdvihání, uvedl Petr Sodomka ze zhotovitelské společnosti Strabag.

Stotřicetitunový most přijel zvednout největší jeřáb v republice. Přípravy na samotnou akci trvaly týden. Most do Lužce dopravily dělníci po částech. „Byl dovezen ve čtyřech kusech a byl na místě smontován, svařen a pak opatřen protikorozní ochranou,“ vysvětlil Sodomka.

Výměn mostů bude několik

Nad vltavskou vodní cestou už jsou také osazené nové silniční zdvižné mosty ve Vraňanech, Lužci nad Vltavou a v Hoříně, kde je most součástí zdymadla. Zdvihání všech mostů bude řízeno z Hořína.

Na konci letošního roku by měly být osazeny nové mosty v Zelčíně a ve Vrbně, které ale nebudou zdvižné. Podobné výměny mostů budou mezi Mělníkem a Prahou probíhat až do roku 2022. Cílem je umožnit lodím proplout až do hlavního města.

Největší mobilní jeřáb v Česku 5. května 2020 usazuje konstrukci zdvižného železničního mostu přes plavební kanál v Lužci nad Vltavou na Mělnicku
Zdroj: ČTK
Autor: Ondřej Deml

Vodní cesta mezi Prahou a Mělníkem bude mít po úpravách podjezdnou výšku sedm metrů, nyní je to 4,5 metru. Projedou tak i velké osobní lodě a nákladní lodě s kontejnery. Dno bude prohloubeno na 2,2 metru, umožní to mimo jiné na nákladní lodě dát o 40 procent těžší náklad než dosud.

„To samozřejmě povede k tomu, aby lodní doprava byla více konkurenceschopná oproti dopravě silniční,“ dodal Bukovský. Mělo by to mimo jiné i ulehčit velmi vytíženým středočeským silnicím. Kompletně by měly být všechny práce na vltavské vodní cestě dokončeny v roce 2022. Náklady dosáhnou přibližně 1,8 miliardy korun.

ŘVC je investorem úprav vltavské vodní cesty mezi Prahou a Mělníkem, které zlepší podmínky pro lodní dopravu. Kromě stavby nových mostů je součástí úprav i prohloubení dna a oprava hořínského zdymadla.