Z Mendlova náměstí v Brně, které nedávno prošlo kompletní rekonstrukcí, zmizela v pátek část zábradlí, které oddělovalo jednotlivé tramvajové či trolejbusové zastávky. Jeho instalace v únoru letošního roku vyvolala silnou kritiku obyvatel, kteří požadovali snazší přechod mezi jednotlivými zastávkami. Schválit odstranění části bariéry trvalo skoro půl roku.
Konec přeskakování. Na brněnském Mendlově náměstí odstranili zábradlí mezi zastávkami
Už z vizualizace před samotnou rekonstrukcí náměstí za 200 milionů korun bylo patrné, že má jít o otevřený prostor. Jenže realita byla po dokončení prací jiná. Mezi jednotlivými nástupišti se objevilo zábradlí. Lidé si na sociálních sítích začali stěžovat, že jim zábradlí komplikuje přestup mezi tramvajovými a trolejbusovými linkami.
O půl roku později část zábradlí odřezali pracovníci stavební firmy. „Lidi to asi ocení, protože na to bylo hodně stížností. Doufám, že se to teď uklidní,“ komentoval obyvatel Brna Ondřej Nováček. „Jsem radši, protože chodím o hůlce, a obcházet to a čekat, to radši ne,“ uvedla Věra Řiháková.
Zatímco odstranit zábradlí trvalo pár minut, získat veškerá příslušná povolení od úřadů a institucí zabralo několik měsíců. Stanovisek a souhlasů bylo totiž potřeba celkem šest. Na každé posouzení žádosti si instituce vzaly až třicetidenní lhůtu.
„Naše hledisko bylo hlavně zachování bezpečnosti cestujících. Výsledkem toho nového pohledu je, že jsme souhlasili s odstraněním dvou segmentů už instalovaného zábradlí,“ uvedl mluvčí jihomoravské krajské policie Bohumil Malášek.
Řidiči si musí dávat větší pozor
„Důležitý je i postoj Drážního úřadu, vyjadřovala se také městská část Brno-střed, odbor dopravy magistrátu, ale také třeba architekti,“ doplnil mluvčí brněnského magistrátu Roman Burián.
Odstranění zábradlí nakonec uvítali i tvůrci podoby Mendlova náměstí. „Těžištěm návrhu bylo od začátku minimalizovat bariéry a zlepšit průchodnost,“ ujišťuje architekt studia Chybík+Kryštof Ondřej Švancara.
Po odstranění zábradlí mají cestující brněnskou MHD snazší přístup na jednotlivé zastávky, jenže to znamená i potřebu větší obezřetnosti u řidičů trolejbusů. „Je to vždycky o vzájemné toleranci. Takže naši řidiči budou dávat větší pozor, ale ani cestující by se bezhlavě neměli vrhat do nějakého jízdního pruhu,“ připomenul provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.