Hradec Králové chce začít regulovat sdílené elektrokoloběžky a elektrokola. Městu se nelíbí to, že parkují, případně se povalují tam, kde nemají. Někdy dokonce překáží chodcům a řidičům. Magistrát má proto připravenou a už i schválenou vyhlášku, kterou obvyklá parkovací místa pro koloběžky ve městě zpoplatňuje, musí ji však ještě schválit ministerstvo vnitra.
Sdílené koloběžky v zimním období z ulic Hradce Králové sice zmizely, město ale už teď chystá jejich omezení. Přijalo vyhlášku o záboru veřejného prostranství, kterou schvaluje resort vnitra. Zhruba 140 parkovacích míst pro koloběžky chce město zpoplatnit.
„Jedná se o poplatek tři koruny za metr čtvereční za den. Koloběžky se nebudou válet kdekoliv, budeme moci zakročit. Ta vyhláška je inovativní, jsme první v republice. Určitě to bude i vzor pro jiná města,“ míní náměstek primátora Hradce Králové Pavel Marek (ANO).
Spor mezi magistrátem a dvěma provozovateli sdílené služby začal už loni v létě. Radnici se nelíbilo, že elektrokoloběžky stojí na nepovolených místech, občas je strážníci dokonce museli lovit z Labe a Orlice. Už tehdy město chtělo, aby v případě porušování pravidel, společnosti odešly. Zástupce jedné z půjčoven ale městu vzkázal, že partnerství je o vzájemné dohodě.
Elektrokoloběžky nebo elektrokola jsou v Česku oblíbené
Sdílené elektrokoloběžky se stávají fenoménem v celé České republice. Lidé je mohou využívat prakticky ve všech velkých městech v zemi, kromě Hradce například i v Olomouci, Brně či Ostravě. Také v zahraničí se jedná o oblíbenou službu.
„Ve městech to má rozhodně potenciál, protože je to rozhodně čistější než například jezdit autem. Ale je potřeba se k tomu chovat s nějakou úctou, to znamená s úctou ke koloběžce i k prostranství, ve kterém se ta koloběžka pohybuje,“ myslí si student z Hradce Králové Ondřej Ivančak.
Elektrokoloběžky se do ulic Hradce Králové opět vrátí koncem března. Zatím jsou v ulicích jen sdílená kola, ovšem těch bez motoru se nová vyhláška netýká.








