Vedení bolševického svazu architektů přiváděly jeho články publikované v cizině k zuřivosti. Vladimír Šlapeta vzpomíná na dobu normalizace

Během normalizace nemohl architekt a významný historik architektury Vladimír Šlapeta v Československu pod svým jménem ani publikovat, zato v zahraničí ho uznávali. Teprve po roce 1989 se jeho jméno stalo známým i ve vlasti – stal se děkanem fakult architektury v Praze a Brně a prorektorem ČVUT.

  • Seriál Paměťová stopa představuje osudy desítek lidí, kteří trpěli v totalitních režimech 20. století. Jde o lokální příběhy s nadregionálním přesahem. Dokumenty vznikají ve spolupráci s brněnskou pobočkou VHÚ Praha a AMERFO o.p.s.

Vladimír Šlapeta se narodil v roce 1947, do doby těsně před nástupem komunistického režimu. V dětství se věnoval především sportu, ale také rád kreslil a bavila ho historie.

Geny po otci, architektovi Lubomíru Šlapetovi, se v mladém sportovci nezapřely, s architekturou ale zpočátku váhal. „Otec měl problémy s uplatněním, protože v roce čtyřicet osm protestoval proti zestátnění soukromých architektonických kanceláří. Byl také vyhozen z univerzity. Potom došlo k další katastrofě, byl vyloučen ze Svazu architektů, protože protestoval, že ho nepustili ani do Bulharska se zájezdem zcela běžným pro členy svazu,“ říká Šlapeta.

Otce stála kritika režimu kariéru

Otec se tehdy ostře ohradil dopisem. A to ho stálo kariéru. „Brali to jako protistátní protest a vyloučili ho v roce 1958 ze Svazu architektů, takže měl zákaz vykonávat svoje povolání. Byl extrémně nadaný kreativní člověk, který tu kreativitu v té době nemohl projevit,“ vzpomíná na otce architekt.

Rodina Šlapetova v roce 1949 (Vladimír v náručí otce)
Zdroj: soukromý archiv Vladimíra Šlapety

Přesto se nakonec Vladimír do otcova oboru pustil. Přihlásil se na fakultu architektury do Prahy, v Brně to se jménem Šlapeta raději ani nezkoušel. Už při studiích poznal osobně řadu profesionálů, kteří začínali ještě před první světovou válkou.

„Poznal jsem doktora Kozáka, autora Thomayerovy nemocnice, Paláce Luxor na Václavském náměstí. Veliký vzor pro mě byl můj otec a potom jeho učitel, Hans Scharoun, který byl jednou z vůdčích osobností německé avantgardy. Jeho vrcholným dílem byla západoněmecká filharmonie. Deset let bojoval, aby mého otce dostal přes hranice. Otec pak od roku 1966 pracoval na Scharounových projektech v Západním Berlíně,“ říká pamětník.

Architekti za železnou oponou nebyli svázaní režimem

Mladý Vladimír za ním mohl jezdit a to mu otevřelo obzory. Architekti za železnou oponou totiž nebyli svázaní režimem jako u nás. „Člověk viděl propastný rozdíl mezi světem východního a Západního Berlína, který byl výstavní síní západního světa,“ vysvětluje.

Nejraději měl ale rodnou Olomouc. Ovlivnila ho i Ostrava, kam jezdíval za babičkou a kde později pracoval. „Olomouc byla pro mě polarita mezi městem barokních skvostů a moderní architekturou mého otce, ve které jsem vyrůstal. V Olomouci se celkem nic nedělo, to bylo klidné město. Kdežto v Ostravě se dělo pořád něco. Pokaždé když jsem tam přijel, tak tam stálo něco nového. Tak jsem poprvé viděl to socialistické město a zhrozil jsem se, protože to byla úplně jiná architektura, než navrhoval můj otec. Začal jsem chápat napětí, ve kterém žil,“ vysvětluje architekt.

9 minut
Paměťová stopa: Architekt, Vladimír Šlapeta
Zdroj: ČT24

Brno je pro architekta inspirativní

Jen Brno mu zůstalo dlouho utajeno. Do chvíle, kdy otec dovezl německý časopis, ve kterém byla fotka nádherné vily. „A to byla vila Tugendhat. Poprvé jsem ji viděl asi v roce 1963. Už jsem znal jméno Fuchs a postupně se mi začalo otevírat, co je v Brně za bohatství,“ upozorňuje.

„Vila Tugendhat je speciální případ, protože je to luxusní vila pro nejbohatší klientelu. Brno je ale zajímavé tím, že je tam spousta vil pro střední vrstvu, stačí se projít po Hroznové ulici a máte hned představu, jak vypadal bytový standard třicátých let,“ vysvětluje.

I do inspirativního Brna se mu nakonec podařilo dostat pracovně na konci studií. Bylo mu čtyřiadvacet let a přišel na doporučení Bohuslava Fuchse jako asistent na techniku. Tehdy, i díky tomu, že před tím pobýval v Ostravě, se na pro režim nevhodné jméno Šlapeta pozapomnělo. Přesto ho ale pak příjmení ještě mockrát dohnalo.

„Asi čtyřicetkrát je škrtnutý podpis pod mými články, což pro začínajícího kritika není dobré. Tak jsem začal ty články posílat do zahraničí a kupodivu ty nejlepší časopisy mě začaly publikovat. Což přivádělo vedení bolševického svazu architektů k zuřivosti a nenávisti,“ říká architekt.

V druhé polovině osmdesátých let se režim konečně trochu zmírnil a Vladimír Šlapeta se dostal se svými přednáškami i za oceán. Zásadní zlom nastal po sametové revoluci v roce 1989, kdy se z nevhodného jména stala naopak záruka kvality.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 23 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...