Vedení bolševického svazu architektů přiváděly jeho články publikované v cizině k zuřivosti. Vladimír Šlapeta vzpomíná na dobu normalizace

Během normalizace nemohl architekt a významný historik architektury Vladimír Šlapeta v Československu pod svým jménem ani publikovat, zato v zahraničí ho uznávali. Teprve po roce 1989 se jeho jméno stalo známým i ve vlasti – stal se děkanem fakult architektury v Praze a Brně a prorektorem ČVUT.

  • Seriál Paměťová stopa představuje osudy desítek lidí, kteří trpěli v totalitních režimech 20. století. Jde o lokální příběhy s nadregionálním přesahem. Dokumenty vznikají ve spolupráci s brněnskou pobočkou VHÚ Praha a AMERFO o.p.s.

Vladimír Šlapeta se narodil v roce 1947, do doby těsně před nástupem komunistického režimu. V dětství se věnoval především sportu, ale také rád kreslil a bavila ho historie.

Geny po otci, architektovi Lubomíru Šlapetovi, se v mladém sportovci nezapřely, s architekturou ale zpočátku váhal. „Otec měl problémy s uplatněním, protože v roce čtyřicet osm protestoval proti zestátnění soukromých architektonických kanceláří. Byl také vyhozen z univerzity. Potom došlo k další katastrofě, byl vyloučen ze Svazu architektů, protože protestoval, že ho nepustili ani do Bulharska se zájezdem zcela běžným pro členy svazu,“ říká Šlapeta.

Otce stála kritika režimu kariéru

Otec se tehdy ostře ohradil dopisem. A to ho stálo kariéru. „Brali to jako protistátní protest a vyloučili ho v roce 1958 ze Svazu architektů, takže měl zákaz vykonávat svoje povolání. Byl extrémně nadaný kreativní člověk, který tu kreativitu v té době nemohl projevit,“ vzpomíná na otce architekt.

Rodina Šlapetova v roce 1949 (Vladimír v náručí otce)
Zdroj: soukromý archiv Vladimíra Šlapety

Přesto se nakonec Vladimír do otcova oboru pustil. Přihlásil se na fakultu architektury do Prahy, v Brně to se jménem Šlapeta raději ani nezkoušel. Už při studiích poznal osobně řadu profesionálů, kteří začínali ještě před první světovou válkou.

„Poznal jsem doktora Kozáka, autora Thomayerovy nemocnice, Paláce Luxor na Václavském náměstí. Veliký vzor pro mě byl můj otec a potom jeho učitel, Hans Scharoun, který byl jednou z vůdčích osobností německé avantgardy. Jeho vrcholným dílem byla západoněmecká filharmonie. Deset let bojoval, aby mého otce dostal přes hranice. Otec pak od roku 1966 pracoval na Scharounových projektech v Západním Berlíně,“ říká pamětník.

Architekti za železnou oponou nebyli svázaní režimem

Mladý Vladimír za ním mohl jezdit a to mu otevřelo obzory. Architekti za železnou oponou totiž nebyli svázaní režimem jako u nás. „Člověk viděl propastný rozdíl mezi světem východního a Západního Berlína, který byl výstavní síní západního světa,“ vysvětluje.

Nejraději měl ale rodnou Olomouc. Ovlivnila ho i Ostrava, kam jezdíval za babičkou a kde později pracoval. „Olomouc byla pro mě polarita mezi městem barokních skvostů a moderní architekturou mého otce, ve které jsem vyrůstal. V Olomouci se celkem nic nedělo, to bylo klidné město. Kdežto v Ostravě se dělo pořád něco. Pokaždé když jsem tam přijel, tak tam stálo něco nového. Tak jsem poprvé viděl to socialistické město a zhrozil jsem se, protože to byla úplně jiná architektura, než navrhoval můj otec. Začal jsem chápat napětí, ve kterém žil,“ vysvětluje architekt.

9 minut
Paměťová stopa: Architekt, Vladimír Šlapeta
Zdroj: ČT24

Brno je pro architekta inspirativní

Jen Brno mu zůstalo dlouho utajeno. Do chvíle, kdy otec dovezl německý časopis, ve kterém byla fotka nádherné vily. „A to byla vila Tugendhat. Poprvé jsem ji viděl asi v roce 1963. Už jsem znal jméno Fuchs a postupně se mi začalo otevírat, co je v Brně za bohatství,“ upozorňuje.

„Vila Tugendhat je speciální případ, protože je to luxusní vila pro nejbohatší klientelu. Brno je ale zajímavé tím, že je tam spousta vil pro střední vrstvu, stačí se projít po Hroznové ulici a máte hned představu, jak vypadal bytový standard třicátých let,“ vysvětluje.

I do inspirativního Brna se mu nakonec podařilo dostat pracovně na konci studií. Bylo mu čtyřiadvacet let a přišel na doporučení Bohuslava Fuchse jako asistent na techniku. Tehdy, i díky tomu, že před tím pobýval v Ostravě, se na pro režim nevhodné jméno Šlapeta pozapomnělo. Přesto ho ale pak příjmení ještě mockrát dohnalo.

„Asi čtyřicetkrát je škrtnutý podpis pod mými články, což pro začínajícího kritika není dobré. Tak jsem začal ty články posílat do zahraničí a kupodivu ty nejlepší časopisy mě začaly publikovat. Což přivádělo vedení bolševického svazu architektů k zuřivosti a nenávisti,“ říká architekt.

V druhé polovině osmdesátých let se režim konečně trochu zmírnil a Vladimír Šlapeta se dostal se svými přednáškami i za oceán. Zásadní zlom nastal po sametové revoluci v roce 1989, kdy se z nevhodného jména stala naopak záruka kvality.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 9 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 9 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 10 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...