Trať pro rychlovlaky vyměřují geodeti. Stavba koridoru z Ostravy do Brna by měla začít za šest let

Plán vysokorychlostního propojení mezi Ostravou a Brnem pomalu sestupuje z říše snů a dostává reálnější obrysy. Geodeti začali zaměřovat místa, kudy by nový koridor měl v budoucnu vést. Jejich data pak využijí projektanti při plánování. S výstavbou dlouho očekávané dráhy pro rychlovlaky se má začít v roce 2025.

Zaměřovat vysokorychlostní trať (VRT) u Ostravy začali geodeti. Ze Svinova do Brna by po ní mohly jezdit vlaky rychlostí 320 kilometrů za hodinu. Zeměměřiče ale ještě čekají stovky hodin práce, stihnout ji musí do konce roku.

„Teď už posledních pár týdnů pracují v terénu na Moravě. Na severní Moravě je to na úseku takzvané Moravské Brány, to znamená Prosenice až Ostrava, Ostrava-Svinov. A na jižní Moravě na úseku z Modřic do Šakvic,“ přiblížil vedoucí samostatného oddělení přípravy VRT Martin Švehlík ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Trasa vysokorychlostní trati
Zdroj: vysokorychlosti-zeleznice.cz

Severní část trati by měla mít 80 kilometrů, aby se po nich ale v budoucnu mohly prohánět vlaky, musí geodeti nejprve terén prozkoumat do nejmenších detailů. „Výstupem bude 3D zaměření skutečného stavu, který bude sloužit pro ty projektanty jako podklad,“ uvedl výrobní ředitel Petr Pavelka z firmy Hrdlička a spol.

I když se o vlacích budoucnosti v Česku mluví už dlouhá léta, technické výkresy začnou projektanti kreslit až příští rok. Samotnou stavbu chce SŽDC zahájit v roce 2025. Rychlovlaky kvůli bezpečnosti po současném koridoru jezdit nemohou, proto se nová trať musí postavit vedle.

Vizualizace vysokorychlostní trati
Zdroj: vysokorychlosti-zeleznice.cz

„Vysokorychlostní trať je dimenzovaná od 160 kilometrů za hodinu výš. Nynější tratě jsou dimenzované na rychlost do 160 kilometrů. A my musíme tu trať napřímit, abychom dosáhli vyšší rychlosti,“ popsal Hrdlička.

Investora, tedy stát, ale čeká ještě dlouhá cesta. Bude muset získat řadu povolení a razítek a také vykoupit pozemky, na kterých koleje postaví. „Jedno z úskalí je, že se před Ostravou dostáváme do kontaktu s Poodřím, což je chráněná krajinná oblast. Ale tam už vedeme jednání,“ řekl Švehlík.

Správce železnic zároveň připravuje i další tratě v Polabí. Na náročném a velmi drahém projektu spolupracují s Francouzi, kteří mají v Evropě s rychlovlaky bohaté zkušenosti.