Trať pro rychlovlaky vyměřují geodeti. Stavba koridoru z Ostravy do Brna by měla začít za šest let

Plán vysokorychlostního propojení mezi Ostravou a Brnem pomalu sestupuje z říše snů a dostává reálnější obrysy. Geodeti začali zaměřovat místa, kudy by nový koridor měl v budoucnu vést. Jejich data pak využijí projektanti při plánování. S výstavbou dlouho očekávané dráhy pro rychlovlaky se má začít v roce 2025.

Zaměřovat vysokorychlostní trať (VRT) u Ostravy začali geodeti. Ze Svinova do Brna by po ní mohly jezdit vlaky rychlostí 320 kilometrů za hodinu. Zeměměřiče ale ještě čekají stovky hodin práce, stihnout ji musí do konce roku.

„Teď už posledních pár týdnů pracují v terénu na Moravě. Na severní Moravě je to na úseku takzvané Moravské Brány, to znamená Prosenice až Ostrava, Ostrava-Svinov. A na jižní Moravě na úseku z Modřic do Šakvic,“ přiblížil vedoucí samostatného oddělení přípravy VRT Martin Švehlík ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Trasa vysokorychlostní trati
Zdroj: vysokorychlosti-zeleznice.cz

Severní část trati by měla mít 80 kilometrů, aby se po nich ale v budoucnu mohly prohánět vlaky, musí geodeti nejprve terén prozkoumat do nejmenších detailů. „Výstupem bude 3D zaměření skutečného stavu, který bude sloužit pro ty projektanty jako podklad,“ uvedl výrobní ředitel Petr Pavelka z firmy Hrdlička a spol.

I když se o vlacích budoucnosti v Česku mluví už dlouhá léta, technické výkresy začnou projektanti kreslit až příští rok. Samotnou stavbu chce SŽDC zahájit v roce 2025. Rychlovlaky kvůli bezpečnosti po současném koridoru jezdit nemohou, proto se nová trať musí postavit vedle.

Vizualizace vysokorychlostní trati
Zdroj: vysokorychlosti-zeleznice.cz

„Vysokorychlostní trať je dimenzovaná od 160 kilometrů za hodinu výš. Nynější tratě jsou dimenzované na rychlost do 160 kilometrů. A my musíme tu trať napřímit, abychom dosáhli vyšší rychlosti,“ popsal Hrdlička.

Investora, tedy stát, ale čeká ještě dlouhá cesta. Bude muset získat řadu povolení a razítek a také vykoupit pozemky, na kterých koleje postaví. „Jedno z úskalí je, že se před Ostravou dostáváme do kontaktu s Poodřím, což je chráněná krajinná oblast. Ale tam už vedeme jednání,“ řekl Švehlík.

Správce železnic zároveň připravuje i další tratě v Polabí. Na náročném a velmi drahém projektu spolupracují s Francouzi, kteří mají v Evropě s rychlovlaky bohaté zkušenosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 21 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 29 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...