Lidé v Troubkách si postavili hráz, která je měla ochránit před povodněmi. V létě ji obec odstraní

Troubky na Přerovsku, které se staly symbolem záplav v roce 1997, odstraní jednu ze dvou hrází, kterou si obyvatelé sami vybudovali bez povolení úřadů na ochranu proti povodním. Obec sice prokázala, že by stavba na Panské louce nikoho neohrozila, ale ani nedokázala, že by hráz během povodní někomu pomohla. Na odstranění valu se dohodli zástupci Troubek i Přerova, na jehož pozemcích hráz zčásti stojí.

První z těchto hrází vznikla v Troubkách v roce 2010, bezprostředně poté, co obec vyplavila druhá povodeň. Místní obyvatelé ji postavili v místě, kterému se říká Závalí. Sedm set metrů dlouhý a asi metr a půl vysoký val vznikal narychlo bez stavebního povolení. Později ho úřady schválily. 

Druhá hráz, která stojí na Panské louce, vyrostla o tři roky později tak, že obec nechala o půl metru zvýšit mez, která odděluje katastr Troubek od přerovské místní části Henčlov. Tato stavba ale povolení nedostala a na přelomu srpna a září letošního roku by měla být odstraněna. 

Povodí Moravy: Odnesl by to Henčlov

Proti vybudovanému valu se už od začátku negativně stavěl státní podnik Povodí Moravy. Z jeho hydrotechnického posouzení vyplynulo, že na stavbu v Troubkách by doplatil Henčlov, kde by se hladina při stoleté vodě zvýšila téměř o třicet centimetrů.

Nezávislý posudek odborníků z Vysokého učení technického v Brně tuto hrozbu sice snížil na jeden centimetr, zároveň však poukázal na to, že Troubky by z hráze neměly žádný prospěch. Obec se teď dohodla s místní zemědělskou společností, že mez po ukončení žní rozorá. 

Z hlediska vodního zákona nesplňuje parametry hráze. Povodně z roku 1997 jsou toho důkazem, kdy valy v okolí Troubek funkci vůbec nesplnily.
Petr Chmelař
mluvčí Povodí Moravy

Vedení Troubek přitom už teď plánuje další dočasnou hráz o délce dva a půl kilometru. „Nemá to charakter komplexní ochrany, nicméně pro naše potřeby postačuje. Případnou povodňovou vlnu hráz odkloní,“ řekl místostarosta obce Jindřich Válek (STAN). 

Komplexní ochrana se chystá

Dočasná hráz má být řešením před uskutečněním stavby komplexního protipovodňového systému o délce přes šest kilometrů. Stavbu ochrany před velkou vodou deklaruje dohoda mezi obcí a státním podnikem z roku 2015. „Jestli si obec mimo to bude řešit nějaká další opatření, ať si je řeší v rámci platných zákonů,“ upozornil Chmelař. 

Náklady na stavbu protipovodňové ochrany Troubek se odhadují na 400 milionů korun. Obec už třetím rokem vykupuje pozemky, zatím má jenom zhruba padesát procent potřebných parcel. Potřeba je však ještě změna územního plánu.

Tisíciletá voda zničila polovinu obce

Zatím největší povodeň do Troubek vtrhla v červenci 1997. Povodeň úplně zničila 340 domů a připravila o domov zhruba polovinu obyvatel. Devět lidí zemřelo. Škody dosáhly asi sedmi set milionů korun. Při likvidaci škod pomáhalo v Troubkách bezmála sedm stovek hasičů a 250 vojáků. 

Obyvatelé obce se setkali s nezvykle velkou solidaritou, do obce vyrazily desítky dobrovolníků a vznikly i dobročinné sbírky. Padesátiletá voda, která Troubky zaplavila v roce 2010, zaplavila zhruba stovku domů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 17 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...