Pražská vodní tramvaj opět na scéně. Její smysl posoudí studie

2 minuty
Události v regionech: Vedení hlavního města zvažuje, že rozšíří lodní dopravu
Zdroj: ČT24

V Praze opět ožívá debata o smyslu takzvané vodní tramvaje, tedy lodních linek na Vltavě, které by byly součástí městské hromadné dopravy. Městská rada zadala vypracování studie, která by měla ukázat podrobnosti.

O zavedení vodní tramvaje v Praze se několikrát bezvýsledně hovořilo v souvislosti s přípravami rekonstrukce náplavek. Podobné je to i v aktuálním případě. Argumentem pro možný vznik lodních linek v rámci MHD je rostoucí množství aktivit konajících se na vltavských březích.

„Možnou formou rozšíření dopravní obsluhy by mohlo být zajištění pravidelné lodní dopravy, která by mohla zajistit alternativní obsluhu vltavských břehů a v některých lokalitách zajistit i nová spojení vltavských břehů,“ stojí v dokumentu, který schválili radní. Studii má do konce roku předložit ROPID, tedy organizátor veřejné dopravy ve městě.

Za samotnou studii zaplatí Praha 750 tisíc korun, měla by především dát odpověď, zda by vodní tramvaj ve městě vůbec měla smysl – čím by nové lodní linky prospěly MHD – i nástin jízdních řádů.

Nejslavnější vodní tramvaj (popřípadě vodní autobus) je nepochybně ta Benátská, v italském městě jde o jediný prostředek linkové veřejné dopravy. Jezdí ale i v mnoha jiných městech, Praha uvádí jako příklad Kodaň, lodní linka jezdí také na Temži v Londýně. V různých městech se liší přístup k říčním linkám, v Kodani jsou nedílnou součástí MHD a platí v nich stejný tarif jako v autobusech či metru, naopak v Londýně mají majitelé předplatních jízdenek jen slevu z jízdného, respektive se na plavbu vodním autobusem nevztahuje denní limit pro platby za jednotlivé jízdy, jak je tomu v autobusech a metru.

V Londýně se lodním linkám na Temži říká river bus – říční autobus. Provozuje je společnost Thames Clippers, dopravu sice organizuje společnost Transport for London, ale tarifně jsou lodě do MHD zapojeny jen částečně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

V Praze provozoval výletní lodě od 60. do 80. letech dopravní podnik, lze narazit i na zakreslení lodních linek v mapách jako součásti MHD. Tarifně tomu tak ale nebylo. Stejně tak dnes nelze cestovat po Praze s jízdenkou integrované dopravy na lodních linkách, které vedou na Císařský ostrov či na Slapy.

Přesto je možné v rámci MHD plout, ale jen na osmi linkách přívozů, které spojují břehy Vltavy (a v jednom případě Berounky) v místech, odkud je to k mostům daleko. Tři převozní linky jezdí celoročně, zbylé jsou sezonní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 14 mminutami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 54 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 4 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 5 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 7 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 8 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 22 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
včera v 13:54
Načítání...