Z centra Prahy do jara zmizí bílé čáry vyhánějící cyklisty. Některé zákazy ale zůstanou

Z ulic historického centra Prahy zmizí do jara kontroverzní bílé značení. To si prosadilo předchozí vedení Prahy 1, které chtělo výrazně omezit cyklisty v ulicích. Krok tehdy kritizoval magistrát i památkáři. Soud ještě v létě platnost značení zrušil, v ulicích ale zůstalo. Nové vedení Prahy 1 společně se spolkem Auto*Mat připravuje nový systém, který má regulovat pohyb cyklistů v centru.

Podle radního Prahy 1 pro dopravu Davida Skály (Praha 1 sobě) se s úpravou značení čekalo právě do chvíle, než se s Auto*Matem dohodnou na dalším řešení omezení cyklistů v centru. To se začátkem týdne podle něj podařilo. „Cyklisty do centra pustíme s jedinou výjimkou, a tou je Královská cesta. Ta zůstane vyhrazená jen pro chodce,“ tvrdí radní.

Režim na Staroměstském náměstí ale ještě není úplně jasný. Podle Vratislava Fillera z Auto*Matu totiž nějaký průjezd přes Staroměstské náměstí považují za nezbytný.

První zákazová značka se objevila v Železné ulici před Staroměstským náměstím
Zdroj: ČT24/Mirko Kašpar

Radní pro dopravu ale říká, že na náměstí je pořád tak velké množství lidí, že by to podle něj bylo nebezpečné. „Tam si ten průjezd nedovedu moc představit, protože bezpečnost chodců je pro nás prioritou,“ reagoval Skála s tím, že se o tom bude ještě jednat.

Právě kvůli velkému množství lidí uvažuje vedení Prahy 1 u některých ulic i o časovém zákazu. Například v ulici Na Můstku, která spojuje Václavské náměstí a Rytířskou ulici, by podle Skály mohli cyklisté jezdit až po 21. hodině večer, kdy je tam podstatně méně rušno.

Proti čárám byli i památkáři

Nejen kvůli plánovaným změnám tak vznikne i nové dopravní značení. To prvotní, které bylo do centra umístěno v létě, se totiž setkalo s velkou vlnou kritiky. A to jak u bývalého vedení magistrátu, tak i u památkářů.

Mluvčí Národního památkového ústavu Andrea Holasová pro ČT tehdy uvedla, že předešlé vedení Prahy 1 zřejmě nedodrželo pravidla daná památkovým zákonem. Formu značení v historickém centru totiž s památkáři vůbec nekonzultovalo.

„Kontroverzní značky, několik desítek metrů dlouhé čáry a přeškrtnutý piktogram kola z centra odstraníme,“ slibuje radní pro dopravu Skála.

Finální návrh toho, jak by se cyklisté mohli pohybovat v centru Prahy, teď zpracuje spolek Auto*Mat. Dopravní odbor Prahy 1 následně vyhodnotí, jestli je řešení reálné nebo jsou nutné úpravy. „Například, zda je potřeba někde roztáhnout šířku chodníku a podobně. Chceme ale vše stihnout do jara, než začne sezona. Právě i včetně odstranění značení na dlažbě v centru,“ řekl Skála.

Omezení zrušil soud

Záměr omezení kol mezi 10. a 17. hodinou, případně úplný zákaz vjezdu, ve vybraných místech v centru Prahy schválila rada městské části loni. Spolek Auto*Mat ale letos na jaře proti rozhodnutí podal žalobu. Zákaz začal platit na začátku července, kdy Technická správa komunikací začala umisťovat do ulic značení. Vjezd byl zakázán například do spodní části Václavského náměstí, na náměstí Republiky a Staroměstské náměstí.

Už na konci července ale městský soud rozhodnutí radnice zrušil. Soud doporučil Praze 1 nahradit úplný zákaz jen omezením rychlosti cyklistů. Podle tehdejší mluvčí městské části Veroniky Blažkové by však bylo něco takového v praxi nevymahatelné. Vedení městské části se rozhodlo nepodávat proti rozhodnutí soudu kasační stížnost a začalo se spolkem Auto*Mat znovu jednat. Značky na dlažbě ale dál zůstaly a čekalo se na výsledky dalších jednání.