Vágní a plné chyb. Pražská opozice cupuje program nové rady, koalici viní i z toho, že s ní nemluví

„Budeme se s nimi potkávat, musí být široká shoda,“ tvrdí budoucí pražská radní Hana Marvanová (STAN/Spojené síly) o vztahu s opozicí, kterou bude tvořit ODS a ANO. Hned první debata, ve které se v Událostech, komentářích střetla Marvanová s lídrem ANO Petrem Stuchlíkem, však konstruktivní dialog nepřipomínala. Stuchlík ostře kritizoval program nové rady primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), s Marvanovou se neshodl ani na tom, co v něm vlastně je napsáno.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře: Jak se rodila pražská koalice

Před volbami politici nejvíce akcentovali dvě témata – bydlení a dopravu. Oběma se program nové koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu věnuje. Podle Petra Stuchlíka ale málo. „Kultura má v programu 17 bodů, dobře rozpracovaných, Městský okruh jen tři,“ srovnal. Programové prohlášení pak charakterizoval tak, že je „vágní a obsahuje spoustu faktických chyb“.

Naopak podle Hany Marvanové je program podrobně rozpracovaný. „Uložili jsme si za úkol zpracovat podrobný program, který bude ve všech oblastech mapovat úkoly, které chceme udělat, co Praha potřebuje. Bude pro každého kontrolovatelné, jestli program plníme,“ řekla.

Více bytů a opravy starých, slibuje koalice. Nevědí, jak na to, obává se Stuchlík

Oblasti bydlení se program věnuje na necelých třech z 32 stran. Budoucí rada slibuje zlepšit dostupnost bydlení, a to pro všechny skupiny. Podle Marvanové se může samo město zapojit i do výstavby, ale priority budou jiné. Jednak by Praha měla podpořit urychlení výstavby z nynějších 4000 bytů ročně nejméně na dvojnásobek, ale nová rada také slibuje vrátit lidi do dlouhodobě prázdných bytů ve staré zástavbě.

„Chceme zrekonstruovat městský bytový fond. Víme, že je řada nevyužívaných bytů. Nejsou zrekonstruovány, nejsou nabídnuty lidem, kteří byty potřebují, protože na trhu je to pro ně příliš drahé,“ slíbila budoucí radní pro legislativu, bezpečnost a veřejnou správu.

Podle opozice jsou však i tyto plány neurčité. „Doslechl jsem se, že připraví nějaký projekt a nějak to odpilotují. Pak se uvidí, co funguje a co ne. To mně přijde jako dost vágní zadání,“ zdůraznil Petr Stuchlík. Navíc rozdělení gescí jednotlivých radních pochopil tak, že jich do rozvoje bydlení v hlavním městě bude mluvit více.

Vysloveně radním pro bydlení ovšem bude pouze Adam Zábranský (Piráti). Bývalý šéf Institutu plánování a rozvoje Petr Hlaváček, který kandidoval za Spojené síly pro Prahu, však bude mít na starost rozvoj města a územní plánování.

Plány pro silniční okruhy: Urychlení, nebo zdržení o desítky let?

Dopravě se v programovém prohlášení věnuje pět stránek, na kterých mimo jiné stojí příslib stavby nových tramvajových tratí a příprava stavby metra D, ale i příprava vnitřního i vnějšího silničního okruhu.

Stuchlík se pozastavil například nad tím, že nová rada spojuje dostavbu vnitřního Městského okruhu (tedy úseku od ústí komplexu Blanka po východní konec Jižní spojky) se zahloubením ulice V Holešovičkách. „Zahloubení (…) je potřeba, ale komplikuje to výstavbu Městského okruhu naprosto zásadně. Je to nové a přidává minimálně tři, spíše čtyři roky k jeho dostavbě,“ varoval.

Ještě větší zdržení hrozí podle něj u vnějšího Pražského okruhu, konkrétně jeho severozápadní části od ruzyňského letiště k dálnici D8. V programovém prohlášení totiž stojí: „V (…) severní části Pražského okruhu je nutné prosadit nejvhodnější variantu. Je nezbytné maximálně odklonit zejména nákladní dopravu mimo území Prahy, aby došlo ke zlepšení ovzduší v hlavním městě. (…) Podpoříme řešení okruhu, které se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, bezpečnosti dopravy, nákladů a termínu realizace.“

Stuchlík z toho vyrozuměl, že hrozí posun plánované trasy okruhu. „Možná uděláme radost několika majitelům pozemků v Suchdole, ale ne v celé Praze. Počítejme, že takto bude Pražský okruh hotový minimálně v roce 2040, možná 2050,“ míní.

Marvanová však připomněla, že vnější okruh není městskou stavbou, nýbrž jej staví stát – formálně jako dálnici D0. Odkázala proto na premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). „Ale máme v programu – a je to naprosto konkrétní – koordinátora, který okamžitě začne jednat se všemi dotčenými institucemi, vládními a dalšími. Aby byla shoda, aby nepadaly žaloby. Pokud kolem toho budou spory, tak se to nikdy nevybuduje,“ dodala.

Opozice se zlobí, že s ní koalice nemluví

Opozice stranám nové koalice vytýká i to, že s ODS a ANO, které v radě nebudou, vůbec nemluví. Alexandra Udženija z ODS za to opakovaně kritizovala lídra Prahy sobě Jana Čižinského, Stuchlík zase lídra Spojených sil Jiřího Pospíšila (TOP 09).

„Pan Pospíšil (…) říkal, že opozice nepředkládá konkrétní návrhy, jak vylepšit program. Říkal: ‚Byl bych raději, kdyby nás vyzvali, abychom do programového prohlášení něco přidali. Je třeba, aby byla elementární shoda s opozicí.‘ Pan Pospíšil se od voleb ani s jednou opoziční stranou nesetkal osobně. (…) Vnímám to jako aroganci, a pokud má být toto nový styl, tak jsem z toho velmi smutný,“ zlobil se lídr ANO.

Marvanová však ujistila, že koalice bude brát opoziční připomínky v úvahu. „Myslím, že třeba v problematice bydlení máme všichni stejný cíl – aby bylo dostupnější bydlení v Praze. Aby se to realizovalo, musí být široká shoda. Za nás musím říct, že k tomu máme velkou vůli,“ zdůraznila.

Nová rada v čele s primátorem Hřibem by měla vzniknout příští týden. Dosluhující primátorka Adriana Krnáčová (ANO) svolala ustavující jednání nového zastupitelstva na 15. listopadu.