Před 10 lety narazil ve Studénce vlak do zříceného mostu. Soudy dodnes viníky nenašly

6 minut
Ve Studénce narazil vlak do zřícené mostní konstrukce
Zdroj: ČT24

Přesně před deseti lety, tedy 8. srpna 2008, se vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy srazil o půl jedenácté dopoledne s ocelovou konstrukcí silničního mostu, jež se zřítila na trať. Viníky tragédie, která si vyžádala osm lidských životů, dosud soudy nenašly. Začátkem loňského prosince totiž soud všech deset obžalovaných zprostil viny.

Soudce během zdůvodnění rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl. Neprokázalo se podle něj ani to, že by skutek spáchali právě obžalovaní, které již týden po nehodě policie obvinila v souvislosti s neštěstím.

Na verdikt soudního dvora, k němuž se případ dostal v červnu roku 2011, čekali dva inženýři firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě, tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Verdikt tehdy překvapil státního zástupce Aleše Kopala, který se ještě v jednací síni odvolal. „Domnívám se, že důkazy byly provedeny dostatečně. Soud se ale nezabýval všemi okolnostmi,“ řekl.

Ve zdůvodnění soudce zmínil i to, nač advokáti upozorňovali od začátku procesu: po trati v době opravy mostu jezdil vlak. „Samotné dráhy mohly ze dne na den požádat o výluku. Nestalo by se pak to, co se stalo. I pouhé snížení rychlosti by stačilo. Toto jsou ale otázky na Moravskoslezský kraj, investora, dráhy, projektanta. Tady je potřeba řešit závažné následky, tady je odpovědnost, proč rychlík narazil v plné rychlosti do trosek mostu,“ uvedl soudce. To Kopal odmítá. Podle něj byl projekt připraven tak, aby výluky nebyly nutné.

Strojvedoucí vlak zastavit nestačil

Strojvedoucí, který pád mostní konstrukce zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalit tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.

Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008.

Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.

Herečka Tereza Vilišová, která vlakem tehdy cestovala, má dosud trvalé následky. „Když pominu všechny ty strachy a fobie, tak jsem si z toho asi vzala větší rozhodnutí užívat si život, užívat si vše, co tady je,“ uvedla v dokumentu České televize z roku 2015 Moje soukromá válka: Cestující z vlaku smrti.

Moje soukromá válka: Cestující z vlaku smrti

„Musela se prodírat zbytky těl. Pomáhala tam lidem, sama měla vážně poškozenou páteř,“ popsal v dokumentu události tak, jak je Tereza Vilišová vylíčila, její advokát Michal Pacovský. Tereza mimo jiné pomáhala zachránit velmi těžce zraněnou dívku, která uvázla v troskách vlaku. „Snažili jsme se na ni mluvit, povzbuzovat ji, ať to vydrží,“ doplnila.

Dítě havárii nakonec přežilo. Jedna noha ale dívce neroste a čekají ji nejspíše trvalé následky.

Život se mi změnil razantně. Samozřejmě, nepřišla jsem o nohy, mám všechny končetiny…, ale od té doby mám docela veliké problémy s páteří, trpím migrénami a pro můj profesní život je to docela problematické.
Tereza Villišová
herečka

Na událost stále živě vzpomíná i bývalý strojvedoucí vlaku Jiří Šindelář. „Bezprostředně po nárazu mě to vyhodilo do vzduchu a hlavu jsem si rozbil o strop,“ sdělil.

Dodneška si pamatuje každý okamžik nehody. „Vše bych mohl vyprávět od prvního okamžiku do srážky, na to se nezapomíná. Ještě se mi o tom občas zdá,“ dodal s tím, že délka sporu je sice velmi dlouhá, ale že se to při „docela slušné práci právníků“ dalo čekat.

Vybavuje se mi okamžik, kdy most začal padat a také okamžik, kdy jsem opuštěl rozbitou lokomotivu.
Jiří Šindelář
bývalý strojvedoucí vlaku

Na odvolací soud se čeká

Odvolací senát ještě v kauze železniční tragédie ve Studénce dosud nezasedl. Neví se ani, kdy se tak stane. I s ohledem na odbornou náročnost se spor vleče několik let. Poprvé přitom soud zasedl už v roce 2011. 

Jedno z posledních projednávání složitého případu se uskutečnilo loni v květnu, tedy po více než rok a půl dlouhé pauze od předešlého přelíčení. Čekalo se totiž na znalecký posudek, který provedli experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod. Soudce Jaromír Pšenica následně hlavní líčení odročil na září.

Spis má 11 000 stran, se kterými jsme se museli seznámit. I to ovlivnilo délku práce na znaleckém posudku.
Ivo Drahotský
Dopravní Fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice

Odvolací řízení bude řešit Krajský soud v Ostravě. Mluvčí soudu Jiří Barč již dříve potvrdil, že spis soud převzal. Byl podle něj také určen soudce, který se případem bude zabývat. Hlavní líčení ale ještě nařízeno nebylo. Podle informací ČTK je teoreticky možné, že by odvolací senát zasedl ještě letos.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
před 15 hhodinami

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
před 20 hhodinami

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Pražští zastupitelé schválili rozpočet. Hřib a Pospíšil rezignovali z rady

Pražští zastupitelé na čtvrtečním zasedání schválili návrh rozpočtu města na rok 2026. Odhlasovali si také personální změny v radě. Z té odcházejí náměstci primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) a Zdeněk Hřib (Piráti), který zůstává v čele dozorčí rady pražského dopravního podniku a pražským zastupitelem. Zastupitelé také schválili převod 600 milionů korun Kongresovému centru Praha. Rozhoduje se i o směně pozemků pro Střední odbornou školu civilního letectví.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Na D56 u Ostravy bouralo několik aut, jeden člověk zemřel

Provoz na dálnici D56 u Ostravy od rána komplikuje vážná nehoda u Paskova. Zranilo se při ní pět lidí, jeden člověk v důsledku vážných zranění zemřel v nemocnici. Dálnice musela být kvůli vysypanému dřevu z nákladního auta obousměrně uzavřená. Před 17:00 se na dálnici podařilo zprovoznit jeden pruh ve směru na Ostravu, informovalo Národní dopravní informační centrum. Nyní se tak po dálnici jezdí jedním pruhem v každém směru.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025
Načítání...