Modré zóny bobtnají, od soboty budou nové na západě i severu Prahy

UDÁLOSTI: Praha od soboty rozšiřuje parkovací zóny (zdroj: ČT24)

Zóny placeného stání v Praze se rozšiřují do dalších ulic. I když z hlediska zasažených městských částí zůstává vše při starém, jde o výraznou změnu. Modré, oranžové a fialové zóny začnou od soboty fungovat v některých dříve nezpoplatněných ulicích Prahy 5, 6 a 8. Alespoň malou náplastí pro řidiče, kterým zóny zkompikují parkování v západní části města, může být druhá sobotní dopravní novinka – autobusy z Kladenska se nově zapojí do Pražské integrované dopravy, budou v nich tedy platit pražské „tramvajenky“.

Smíchov, Dejvice, Karlín a několik dalších míst „slaví“ rok od zavedení zón placeného stání. Jejich dosavadní fungování provázela leckdy kritika, radnice jsou však spokojené. Nyní navíc prosadily rozšíření zón do lokalit, kde dosud bylo možné stát zdarma.

Loňské zavedení nových zón totiž způsobilo problémy v ulicích již nezpoplatněných v bezprostředním sousedství těch, kde se za parkování platí. „Místní si stěžovali, že se jim výrazně zhoršily podmínky na parkování,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle místostarosty Prahy 5 Martina Slabého (ANO) dojíždějící řidiči lokality zahlcovali. „Zastavovali před garážemi, blokovali vjezdy a vchody,“ popsal.

Celek zón placeného stání
Zdroj: ČT24

Praha 5

Loni začali za parkování v ulicích v Praze 5 platit pouze obyvatelé Smíchova a malé části Košíř. Nově se však oblast se zónami rozšiřuje výrazně dále na západ a na jih. Dosahuje do Motola, na Starý Barrandov a také na Malvazinky a do lokality Hřebenky. Nejzápadnější ulicí s modrou zónou by měla být Zahradníčkova. Zpoplatněné bude také stání u motolského krematoria.

Barevné rozlišení nově zaváděných zón je stejné jako na místech, kde jsou již od loňska. V místech s modrou čárou mohou stát pouze rezidenti s parkovacím oprávněním, které dostanou pouze lidé s trvalým pobytem nebo vlastníci nemovitosti či provozovny v dané oblasti. Oranžové zóny slouží návštěvníkům, parkování je zpoplatněné a je možné stát maximálně tři hodiny. Fialové zóny jsou pak určené rezidentům, přičemž ostatní mohou v zóně stát po zaplacení maximálně 24 hodin.

Není to naposledy, co se rozsah zón v Praze 5 mění. „Do budoucna je ale naplánováno celoplošné zavedení zón na Praze 5,“ upozornil mluvčí radnice Jan Večerka.

Praha 6

V Praze 6 se placené parkování týkalo v první fázi Dejvic, ale i zde se rozšiřuje do dalších míst, kde po zavedení dejvických zón nově vznikly problémy. Nejde o celoplošné rozšíření, nové zóny jsou pouze ve vybraných menších lokalitách podél Evropské (popř. Kladenské) a na petřinském sídlišti. Další – a zároveň největší ucelenou – plochou v Praze 6, kde se za parkování nově platí, je oblast mezi ulicemi V Středu, Lužná a Nad Jenerálkou.

V Praze 6 je relativní nárůst počtu zpoplatněných parkovacích míst nejnižší, vzroste jen o šest procent oproti dosavadnímu stavu. Oproti tomu v Praze 5 se zvětšují parkovací zóny o čtvrtinu. Radnice se ale již nyní obává, že nynější rozšíření nebude stačit. Není proto vyloučeno, že brzy přijde ještě jedno rozšíření.

Praha 8

Platit se nově musí i za parkování u konečných tramvaje v Kobylisích a Ďáblicích, potažmo širším okolí stanic metra Kobylisy a Střížkov. Nové zóny jsou v Horních Kobylisích, konkrétně mezi ulicemi Klapkova, Veltěžská, Čumpelíkova a Žernosecká, a dále v sídlištní oblati severně od Žernosecké a západně od Ďáblické a konečně v lokalitě podél Bešťákovy ulice.

I radnice Prahy 8 zdůvodňuje vyhlášení nových zón problémy, které v ulicích vznikly po zavedení těch stávajících. „Rozšíření se mělo týkat také oblasti Střížkova, kde však byla realizace pozastavena,“ upozornila mluvčí městské části Marcela Voženílková.

Současně se zavedením nových zón se mírně mění ceník dlouhodobého stání pro rezidenty. Základem sice zůstává poplatek 1200 korun za auto a rok, snižuje se ale poplatek za druhé auto, a to z 12 na 7 tisíc. Stejně klesá o poplatek za první auto pro podnikatele. Rezidenti se zdravotním postižením stejně jako senioři nad 65 let pak zaplatí pouze 360 korun za rok.

Změny v placeném parkování budou letos v Praze ještě pokračovat, ale půjde už jenom o menší změny. Praha 1 a 2 a později i 3 a 7 by postupně měly přejít ze staršího systému s nalepovacími parkovacími kartami a lístečky z automatů na nový systém Technické správy komunikací. Ten se obejde bez parkovacích karet a lístečků, vše probíhá elektronicky. Při placení se zadává registrační značka auta, strážníci a samotná TSK potom při kontrole, zda někdo neparkuje, kde nemá, ztotožňují zadané údaje se značkami stojících aut.

Kdo nemůže zaparkovat, může do Prahy 6 autobusem, Kladensko se integruje

Ulicím v Praze 6 by kromě rozšíření placených zón mohla ulehčit ještě jedna novinka, která platí od stejného data, ale je to spíše náhoda. Jde o rozšíření systému Pražské integrované dopravy na Kladensko. Zatím bylo možné cestovat na jízdní doklady platné i v pražské MHD pouze vlakem, nově jsou součástí integrované dopravy všechny autobusové linky.

Základní spojení představuje linka 300 s trasou Nádraží Veleslavín – Kladno, Rozdělov, která nahrazuje dosavadní středočeské linky A25, A55 a A56 a také linku 220097, která nebyla zatím v žádném integrovaném systému. Jezdit na ní budou kloubové autobusy.

MHD Kladno bude od soboty součástí Pražské integrované dopravy
Zdroj: Sandra Bejšáková/ČTK

Z Veleslavína jedou na Kladensko ještě další čtyři nové příměstské linky (322 přes letiště na kladenské autobusové nádraží, 323 přes Okoř na Koleč a rychlé linky 330 přes Kladno do Smečna a 399 do Kladna, Energie) a další dvě jsou výchozí ze Zličína (324 přes Buštěhrad do Kladna, Energie a 326 do Jenče), jedna pak začíná na Dejvické (350 přes Okoř do Kladna).

Do integrované dopravy nově patří i regionální linky, které jezdí z Kladna například do Mělníka, Kralup nebo Slaného, a také kladenská městská hromadná doprava (nově jako linky 601–616).

Zároveň zanikají dosavadní středočeské krajské autobusové linky A12 až A57, které by měly nové a přetrasované linky PID nahradit.