Výluka u Hradce: Místo přímého vlaku dva přestupy a hodina čekání

UDÁLOSTI: Vlaky ujíždějí "svým" náhradním autobusům (zdroj: ČT24)

Dvojitá výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří nedává nikomu jistotu, že dojede včas tam, kam chce. Vlaky nebudou po trati jezdit až do srpna, dva měsíce současně zůstane rozkopaná i souběžná silnice. Dráhy proto negarantují, že na náhradní autobusové spoje počkají příslušné vlaky. Například ten, kdo chce jet z Trutnova přes Hradec do Prahy, musí se připravit na to, že bude cestovat nejméně o hodinu déle.

Kdo chce jet z Jaroměře do Prahy vlakem, měl by podle Českých drah raději jet po delší cestě přes Pardubice – kudy ostatně během výluky lze jezdit za stejné peníze jako po kratší trase přes Hradec Králové a Chlumec nad Cidlinou. Kdo totiž v Jaroměři nastoupí do autobusu nahrazujícího pražský rychlík, v Hradci Králové zpravidla zjistí, že vlak mu už ujel.

To se stalo i cestujícím ze spoje Trutnov–Praha, jehož cestu sledoval štáb ČT. Autobus se na silnici I/33, která je v Holohlavech rozkopaná a jezdí se kyvadlově jedním pruhem, zpozdil o jedenáct minut oproti jízdnímu řádu. Vlak nepočkal. „Nevadí, pojedu za hodinu,“ konstatoval po neúspěšném pokusu o přestup cestující z České Skalice Hynek Dočekal.

České dráhy se rozhodly přímou linku roztrhnout právě kvůli hrozícímu zpoždění autobusů na rozkopané silnici. „V Hradci Králové bylo nutné rozvázat přímé linky, aby se zpoždění nepřenášelo dále,“ upřesnil krajský ředitel ČD Roman Moravčík.

Alternativou tak je jiný náhradní autobus, který jede z Jaroměře přímo do Pardubic a nezastavuje ani v Hradci Králové. I za běžných okolností je taková cesta rychlejší, nyní se přičítá výhoda většího počtu spojů, které jezdí po hlavní trati přes Pardubice.

Práce na silnici v Holohlavech má ŘSD naplánované do konce školního roku. Vlaky se však mezi Jaroměří a Hradcem Králové znovu rozjedou až v srpnu. Během výluky projde trať celkovou revitalizací, SŽDC plánuje také opravy mostů. Zaniknout mají úseky se sníženou rychlostí, vzrůst by měla i maximální traťová rychlost.