Třinecké železárny chtějí snížit s novou briketační linkou emise oxidu uhličitého. Jde o dílek většího projektu

Třinecké železárny začnou příští rok v Třinci stavět bezemisní briketační linku za 950 milionů korun, do provozu ji uvedou v roce 2025. Půjde o klíčový záměr v projektu Green Werk, který povede k výraznému snížení emisí oxidu uhličitého. Náklady na projekt do roku 2030 se odhadují na 12 miliard korun, část by firma chtěla pokrýt z dotací.

Green Werk je transformační projekt, který obsahuje deset vzájemně provázaných komponent a vychází z využití zelené energie. „Stavíme na ekologizaci prvovýroby, protože ta je klíčovou v oblasti emisí CO2. Ekologizovat ale chceme i další provozy a procesy a počítáme také se změnou výrobkového portfolia směrem k zeleným produktům,“ vysvětlil generální ředitel Třineckých železáren Jan Czudek.

Železárny plánují například i částečný přechod na technologii moderní elektrické obloukové pece a produkci oceli zejména ze šrotu.

„Projekt počítá s tím, že emise CO2 poklesnou o 55 procent ve srovnání s rokem 1990,“ řekl Czudek. Zatímco v roce 1990 Třinecké železárny vypouštěly ročně 5,3 milionu tun oxidu uhličitého, v roce 2030 by to mělo být 2,4 milionu tun. Na tunu oceli vyrobené v Třinci nyní připadá 1,62 tuny emisí oxidu uhličitého.

Čistá bezemisní surovina

Vybudování briketační linky, která bude mít kapacitu až 500 tisíc tun briket ročně, by emise oxidu uhličitého mělo snížit ročně o 70 tisíc tun. Brikety nahradí takzvaný ocelárenský aglomerát a část produkce vysokopecního aglomerátu, které jsou potřebné pro výrobu surového železa.

„Při výrobě aglomerátu používáme koks a prachové uhlí, takže vzniká CO2. Briketační linkou nahradíme v prvním případě čtvrtinu výroby aglomerátu, pak bychom chtěli jít do budoucna až na padesát procent,“ řekl investiční ředitel Radek Olszar.

Nová technologie bude pracovat na principu spojení prachových rud a pojiva při vysokém tlaku. Výsledkem je čistá bezemisní surovina. „Je to proces, jak snížit emise CO2. Ve vysokopecním procesu ale nejde aglomerát úplně nahradit,“ poznamenal Olszar.

Část nákladů mají pokrýt dotace

Část nákladů na linku chtějí železárny financovat z dotace z Modernizačního fondu ve výši 405 milionů korun, chystají se požádat evropské úřady o notifikaci. Olszar řekl, že v případě celého projektu Green Werk by huť mohla dosáhnout z dotací až na pět miliard z celkových dvanácti miliard korun nákladů.

Do výrobního toku chce huť zapracovat i vyšší podíl šrotu. „Otázkou je, aby byl dostatek šrotu a samozřejmě také, aby energie, kterou budeme využívat, byla bezemisní. To předpokládáme, že se podaří našim energetikům zabezpečit,“ uvedl Czudek. Pokud by ale na trhu nebyl dostatek šrotu a nebyly by zajištěny stabilní dodávky energie z obnovitelných zdrojů, projekt by podle něj přestal dávat smysl.

Fotovoltaické elektrárny na střechách hal

Podnik také začíná s budováním fotovoltaických elektráren na střechách výrobních hal. „První počin je v tažírně drátu ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Máme tam velké plochy na střechách a tam budeme realizovat fotovoltaiku už v letošním roce,“ vysvětlil Olszar. Další fotovoltaická elektrárna vznikne v odloučeném provozu v Kladně. Náklady na obě přesáhnou dohromady 40 milionů korun.

Třinecké železárny jsou největším hutním podnikem v Česku. V roce 2020 dosáhly zisku 469 milionů korun a tržeb 35,1 miliardy korun. Jejich nejprodávanějším výrobkem je dlouhodobě válcovaný drát, dalšími hlavními produkty jsou speciální tyčová ocel, tažená ocel, kolejnice, široká ocel, bezešvé trubky nebo hutní polotovary. Včetně odloučených provozů mají Třinecké železárny téměř sedm tisíc zaměstnanců, i s dceřinými firmami je pracovníků okolo 10 tisíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Moravskoslezský kraj

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 14 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30

Na D56 u Ostravy bouralo několik aut, jeden člověk zemřel

Provoz na dálnici D56 u Ostravy od rána komplikuje vážná nehoda u Paskova. Zranilo se při ní pět lidí, jeden člověk v důsledku vážných zranění zemřel v nemocnici. Dálnice musela být kvůli vysypanému dřevu z nákladního auta obousměrně uzavřená. Před 17:00 se na dálnici podařilo zprovoznit jeden pruh ve směru na Ostravu, informovalo Národní dopravní informační centrum. Nyní se tak po dálnici jezdí jedním pruhem v každém směru.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Příspěvek na péči pokryje jen zlomek potřeb, říká aktivista se svalovou atrofií

Adam Kratochvíl trpí spinální svalovou atrofií a bez pomoci druhých se neobejde. Přesto pomáhá jiným: přednáší na školách o životě s handicapem, spolupracuje s Ostravskou univerzitou jako konzultant a jako sociální pracovník pomáhá lidem zorientovat se v obtížných životních situacích. Lidé se svalovou atrofií se podle něj potýkají s nedostatkem osobních asistentů i s tím, že příspěvek na péči pokryje jen zlomek jejich skutečných potřeb. Péče tak často dopadá na rodinu, mnohdy na rodiče ve vyšším věku. Osobní asistence je podle něj existenční nutnost, bez které není možné žít důstojný a aktivní život, řekl v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou.
11. 12. 2025

Hlučín kupuje přes 500 bytů. Jen opravy „spolknou“ půl miliardy

Představitelé Hlučína začali podepisovat smlouvy o koupi více než pěti stovek bytů, které město získá od společnosti Heimstaden, největšího pronajímatele v kraji. Za nemovitosti, často ve špatném technickém stavu, zaplatí přes 600 milionů korun a další zhruba půlmiliardu potřebuje na jejich opravy. Jde o největší majetkovou transakci v historii města.
9. 12. 2025

V osadě Bedřiška zbourali dům, aktivisté protestovali na zastupitelstvu

V pondělí ráno proběhla demolice domu v bývalé hornické kolonii Bedřiška v Ostravě. Bourání začalo kolem půl sedmé, zhruba o půl deváté již dům, který v minulých dnech bránili aktivisté, nestál. Mluvčí obyvatel Bedřišky Eva Lehotská kroky městského obvodu odsoudila. Podporovatelé osady Bedřiška pak před polednem protestovali proti demolici na jednání zastupitelstva a odpoledne na náměstí. Kromě verbální výměny názorů se vše obešlo bez incidentů.
8. 12. 2025Aktualizováno8. 12. 2025
Načítání...