Příběh Šmejdů: novinářka pojmenovala okrádání seniorů a změnila Česko

Čeští důchodci často trávili volný čas tak, že jezdili na výlety, které slibovaly oběd a předvedení nějakého zboží. Odjížděli s předraženými hrnci, dekami, masážními křesly nebo biolampami. A také vzpomínkou na hrubé chování a manipulaci. Přesto obvykle příště jeli zas. Skrytou kamerou několik takových předváděcích akcí natočila novinářka Silvie Dymáková. Šmejdi jsou další kauzou, kterou připomíná pořad Newsroom ČT24.

Novinářka nejenom obohatila český slovník o nový význam slova „šmejdi“, ale přiměla tím hlavně stát, aby si takových akcí a prodejních praktik začal víc všímat. Na jaře před sedmi lety měl premiéru, půl roku na to ho poprvé odvysílala Česká televize.

Začalo to v rodině. Silvie Dymáková od své babičky často dostávala podivné dárky. Pánve nebo hrnce. Když se začala zajímat, odkud takové věci bere, dostala odpověď „předváděcí akce, kde to vždycky nějak koupím, i když nechci“.

Jako novinářka se toho chytla a příště jela s babičkou. A také se skrytou kamerou. „Kde jsem měla kameru, jsem nikdy nikomu neřekla, a ani to nikomu neřeknu. Je to čistě proto, že nechci dávat špatné straně návody, kam se mají dívat, protože spousta novinářských kolegů bude dál v jakémkoli poli investigovat,“ říká dnes Dymáková.

S důchodci strávila mezi prodejci téměř dva roky. Že se rozhodla správně, poznala hned na první akci. „Bylo to někde u Jičína, na druhé straně stolu seděla paní, která dostala od prodejce neuvěřitelnou čočku, že je drzá, že odmlouvá, že nedostane oběd a že půjde domů pěšky. Už předtím jsem slyšela, že se tam dějí takové věci, ale tenkrát jsem toho byla svědkem poprvé. A to by se teda krve ve mně nedořezalo, že se to opravdu děje, že tam dochází k takové obrovské masírce,“ vzpomíná Dymáková.

Z šuplíku na YouTube a pak do kin

Jako žádná jiná investigativní práce se ani tato neobešla bez vyhrožování. Nešlo sice o život nebo ztrátu novinářské důvěry, nadávek si ale autorka dokumentu vyslechla hodně, z akcí musela také několikrát utéct a schovat se.

Jeden rozdíl oproti investigaci na papíře ta ve filmu má. Dymáková potřebovala pro svůj dokument hlavního hrdinu. „Našla jsem si fantastický seniorský pár, který se nebál a chápal podstatu problému. Když jsme měli jet na ostrou předváděcí akci, kterou jsem měla točit, tak den před natáčením ten pán zemřel. Musela jsem znovu hledat a podařilo se mi v jedné skupině domluvit se s jednou paní, která byla nejvíc od rány, i v autobuse měla tendenci řídit, co se bude a nebude dít, a nebála se postavit na odpor. Řekla ano, pojďme je rozdrtit. To byla Dana, hlavní hrdinka našeho filmu,“ vypráví Dymáková.

Nejdřív točila jen do šuplíku. Když měla materiálu dostatek, sestříhala ho, pod heslem nahrála na YouTube a odkaz poslala společnosti Aerofilms. Nejdřív chtěla jen pomoct, jak snímek jako osvětu dostat mezi seniory. Distributoři v něm ale viděli víc. „Od té doby, co jsem do Aerofilms poslala ten skrytý odkaz, se rozrazily dveře a síla těch šmejdů vyjela naplno. Tam, kde byla zeď, tam najednou také byly dveře. Všechno najednou šlo a začali jsme, jak já říkám v uvozovkách, dělat takovou šmejdskou mobilizaci,“ přibližuje režisérka.

Zákon o ochraně spotřebitele

Po odvysílání dokumentu převzal „nahánění šmejdů“ deník Blesk, společně se jim podařilo organizované zájezdy postupně rozbít. Na tyto prodejní praktiky se začala víc zaměřovat také Česká obchodní inspekce, zákonodárci inspektorům později dali také víc pravomocí, aby mohli tyto nepoctivé podnikatele lépe kontrolovat. Organizátorů i akcí logicky postupně ubývalo. Města a obce navíc na svých územích začala zakazovat podomní prodej.

„Šmejdi samozřejmě nezmizí ze světa, pořád zůstanou šmejdy. Dostali od nás ale zásadní ránu v tom smyslu, že předváděcí akce, jak jsme je tenkrát zachytili, už jsou minulostí. Ale ti lidé, pochopitelně, nejsou zvyklí jednat čestně, musí vymýšlet, co se sebou dál. Co mám informace, tak se občas snaží obvolávat seniory, zkouší je odchytávat před poliklinikou, ale to už je takové paběrkování. Už nemají ani zdaleka takové žně, jako měli kdysi,“ uzavírá Dymáková.

Investigativní dokument Šmejdi a mediální dění kolem něj připomene v neděli pořad Newsroom ČT24, začíná ve 22:10.