Hollywoodská studia kvůli ruské invazi na Ukrajinu i mezinárodním sankcím kompletně stáhla svoji produkci z tamních kin. Ty největší letošní snímky jako pokračování Top Gunu, Jurského světa nebo animovaných Mimoňů není možné v Rusku oficiálně vidět. Návštěvnost kin výrazně klesla, lidi domácí produkce netáhne. Někteří však neváhají za novými filmy jet i stovky kilometrů do zemí, kde se promítají.
Na marvelovku musí do Kazachstánu. Z ruských kin zmizel Hollywood, domácí produkce netáhne
V předpandemických letech vydělaly v Rusku hollywoodské filmy jako remake Lvího krále nebo pokračování pohádky Zloba skoro padesát milionů dolarů. Po ruské invazi na konci února studia Disney, Warner Bros, Universal, Sony Pictures a Paramount oznámily, že nové filmy v Rusku uvádět nebudou.
„Byl to vždycky svátek, návrat do dětství a útěk. A teď nám ten svátek vzali,“ vzpomíná v reportáži Rádia Svobodná Evropa fanoušek komiksových adaptací.
Jeden z posledních amerických snímků, videoherní adaptace Uncharted, která měla v ruských kinech premiéru 10. února, přepočítává na tamních tržbách přes 30 milionů dolarů. Starší snímky totiž z digitálních DCP nosičů mohou kinaři promítat, dokud k nim nevyprší platnost klíčů.
Ačkoliv z mimoamerických trhů míří producentům menší část peněz z tržeb než z domácích kin, Rusko považoval Hollywood za největší evropský trh. V roce 2019 zde podle serveru Box Office Mojo tržby činily 869 milionů dolarů, přičemž přes sedmdesát procent návštěvnosti tvořily hollywoodské snímky. Nyní tento segment Hollywood odepsal – a stále složitěji se dostává například i na dříve extrémně lukrativní čínský trh, jenž ale z důvodu podpory domácího filmového průmyslu a obchodních válek pouští do tamních kin stále méně hollywoodských filmů.
Domácí produkce netáhne
V Rusku nyní mohou lidé zajít do kina na domácí produkci, třeba na komedii Artěk, v níž cestují děti na letním táboře v čase, potkávají své rodiče v roce 1988 v pionýrském prázdninovém zařízení a snaží se dostat zpět do budoucnosti. Námětem tak film připomíná americkou sci-fi komedii Návrat do budoucnosti z roku 1985. To je podle obdivovatele komiksů z reportáže typické. Postavy z ruských filmů o hrdinech jsou podle něj často nízkonákladové kopie hollywoodských snímků a amerických komiksů.
Takové filmy navíc ani příliš netáhnou. „Lidi nemůžete násilím nahánět do kin. Musí se rozhodnout opustit dům, jít k pokladně a koupit si vstupenku. To znamená, že člověk musí mít vůli a chuť investovat čas a peníze a jít do kina,“ vysvětluje filmový kritik Anton Dolin. V tom se filmy promítané v kinech podle něj liší od televizní propagandy, která diváky nic nestojí.
Za komiksy stovky kilometrů
Ruští kinaři také sahají po starších domácích filmech, ale i produkci z Jižní Koreje, Latinské Ameriky nebo Bollywoodu. Problémem je i nedostatek náhradních dílů a vybavení, jako jsou například lampy pro projektory. Návštěvnost v některých řetězcích klesla i o více než sedmdesát procent, což může mít za výsledek, že do konce roku většina kin v Rusku skončí úplně.
Podle deníku The New York Times některá kina promítají i pirátské verze hollywoodských hitů pod jinými jmény – obecně pirátství je nyní způsob, jak se lidé k novým filmům dostávají. Deník The Wall Street Journal uvedl, že na konci května byl „nejdiskutovanějším“ filmem devět let starý Vlk z Wall Street.
Jeden z fanoušků „marvelovek“ ale neváhal jet pět set kilometrů ze svého domovského Novosibirsku do Kazachstánu, aby se podíval na nový snímek. „Chtěl jsem být součástí globální bubliny, diskusí a chápat vtipy. Cítit se prostě součástí civilizace,“ vysvětloval v reportáži. Právě kazašská síť Kinoplexx podle svého webu promítá nové hollywoodské filmy jako aktuální komiksovou adaptaci Thor: Láska jako hrom.