Recenze: Řbitov zviřátek podle Stephena Kinga křísí kočky i hororová klišé

Filmová pojetí hororových děl spisovatele Stephena Kinga se v devadesátých letech stala synonymem pro nezdařilou adaptaci. Ačkoli poslední roky přinesly několik povedených a úspěšných produkcí, Řbitov zviřátek připomene, že filmaři si s Kingovými texty většinou vůbec neví rady. Nedostatky by se na něm daly vyučovat.

Román Řbitov zviřátek patří k nejznámějším dílům spisovatele. O jeho popularitě svědčí mimo jiné i pohotovost, s jakou studio Paramount Pictures přistoupilo k jeho zfilmování, a to pouhých pět let po prvním vydání. Adaptace z roku 1989 se dočkala vesměs odmítavých ohlasů, které film odsoudily do společnosti dalších „zkažených kingovek“.

Filmové pokračování Pet Sematary Two z roku 1992 skončilo i z finančního hlediska naprostým fiaskem a jistě přispělo k tomu, že se až dodnes příběhu nikdo další nechopil.

Co dělá King v temnotách?

Podobně jako nejlepší Kingova díla, premisu Řbitova zviřátek a jeho děsuplné téma lze snadno převyprávět několika větami. Čtyřčlenná rodina doktora Louise Creeda se přestěhuje z Bostonu na venkov s vidinou poklidnějšího prostředí k výchově dětí.

Poté, co jejich kocoura Churche srazí nákladní automobil, soused Jud poradí Louisovi zvíře zakopat na ukrytém indiánském pohřebišti. Church se k rodině zanedlouho vrací, přátelskou povahu však u mazlíčka střídá zákeřnost a agresivita. Narušení hranice mezi životem a smrtí možná není tak zhoubné pro kočku domácí, pohřbít na zakletém místě lidskou bytost je ale zapovězené…

King do svého románu zapracoval mnohé stísňující motivy založené na jeho porozumění tomu, co činí lidské vědomí a tělo tak křehkými. Velmi dobře chápe, z čeho strach vyvěrá a jaké podoby může mít v kontextu středostavovského rodinného života.

Více než tři stovky stran knihy se nesou v pozvolném tempu a nerozkládá se na nich žádný složitý děj. Román je především nositelem existenciálních konceptů, které King touží prozkoumat. Sám autor k Řbitovu zviřátek řekl, že ho považuje za jedno ze svých nejstrašidelnějších děl.

Je proto s podivem, že obě filmové adaptace kladou velký důraz na postižení syžetu se všemi maličkostmi. I nový snímek tak lze považovat za zklamání s nízkými cíli. Režisérská dvojice Kevin Kölsch a Dennis Widmyer nevolí cestu progresivních nízkorozpočtových hororů jako Neutečeš (2014) a místo toho přejímá postupy současného mainstreamu, které představují série V zajetí démonů či Annabelle.

Původní předloha se přitom nebojí ostrých hran tabuizovaných témat. Zároveň se King ve svých textech často snaží postihnout ambiciózní myšlenky. Spíše než aby jeho postavy děsily přízraky nebo je trhala na kusy monstra, dlouze hledí do hluboké a neznámé propasti. To se v literárním Řbitově zviřátek „poštěstí“ hlavní figuře Louise Creeda (Jason Clark) i jeho manželce Rachel (Amy Seimetzová).

Jednoduché hororové pasti

Filmové tvůrce ovšem žádná pohlcující temnota nezajímá. Nové pojetí známého příběhu je zcela přípustné a vítané, ovšem jako původní vypravěči režisérská dvojice selhává. Třebaže zůstávají soustředěni pouze na pět postav, všechny se vyznačují přehnaně účelovým jednáním a vyjadřováním, které je jen okatě posouvá od jednoho dějového bodu k druhému.

Seznámení s nimi probíhá kvůli jejich deklaracím mimořádně neobratně, bez šance ztotožnit se s čímkoli jiným než jejich nejobecnějším postojem. Utvořit si k nim jakýkoli emocionální vztah se v důsledku stává nemožným úkonem. Proces krácení mnoha stran románu, které popisují psychologické stavy, dal za vznik scénáři bez výrazu.

Řbitov zviřátek je rovněž horor bez překvapení – s mnohými obávanými „lekačkami“ po vzoru současného mainstreamu. Vesměs všechny lze kvůli průhlednosti vyprávění předpovědět. Mučivě nerafinovaná režie pokazí i děs a tíseň z lesního prostředí. Rodinka přijíždí do filmaři vykonstruované noční můry, v níž každý vánek musí znít zlověstně, každá větev vrhá děsivý stín a měsíc vždy svítí v úplňku. Scény vyznívají jako předhánění se v groteskním lomození.

Ze skutečnosti, že film zůstává v pevném dialogu s předlohou a vývojem známé zápletky, ovšem vznikají jistá pozitiva. Snímek v několika okamžicích vědomě nakládá s předpokladem, že je publikum s Kingovým dílem dobře seznámeno. Uvádí nás do rozpoznatelných pasáží, načež v poslední okamžik překvapivě otáčí, jistě k šoku mnohých diváků.

Tímto způsobem se nejedná jen o dialog s knihou, ale i s první filmovou adaptací. Děj takto doznává v posledním aktu velkých změn, směřuje ovšem jen k novému šokujícímu závěru, jenž z beznadějného finále Kingova románu dělá významově jednoduchou pózu. Jisté knihy by asi filmaři neměli nikdy otevírat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
před 22 hhodinami

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025

Publikace Martina Rychlíka provede Dějinami skalpování

Vyšly Dějiny skalpování. Držitel Litery za publicistiku Martin Rychlík se v rozsáhlé publikaci věnuje zvyku zbavovat nepřítele vlasů s částí kůže napříč historií lidstva. Nabourává přitom i zažité představy.
12. 12. 2025

Poslední návrat do Peru. Česky vyšel román nobelisty Llosy

Esejista a romanopisec Mario Vargas Llosa se ve svém posledním románu vrátil do rodného Peru. Nositel Nobelovy ceny za literaturu zemřel letos v dubnu, kniha Vám teď věnuji své ticho vyšla nyní česky v překladu Anežky Charvátové.
11. 12. 2025

Island se přidal k zemím bojkotujícím Eurovizi kvůli účasti Izraele

Island je pátou zemí, která se rozhodla odstoupit z příštího ročníku mezinárodní hudební soutěže Eurovize. Oznámila to ve středu rada islandské veřejnoprávní vysílací společnosti RÚV, informují tiskové agentury APA a AP.
10. 12. 2025Aktualizováno10. 12. 2025

Ochotníci se dostali na seznam UNESCO

Výbor UNESCO zapsal hraní amatérského divadla v Česku na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva. V tiskové zprávě o tom informovalo české ministerstvo kultury a na síti X to uvedlo také samotné UNESCO. Je to desátá položka, kterou Česko na seznamu má. Už dříve na něj byly zapsány například jízdy králů, sokolnictví či modrotisk.
10. 12. 2025Aktualizováno10. 12. 2025

Méně filmů v kinech a streamovací obr? Co přináší přetahovaná o Warner Bros. Discovery

Paramount Skydance chce zabránit vytvoření dominantního giganta na filmovém trhu, který by vznikl, pokud by Netflix od Warner Bros. Discovery převzal filmová studia i konkurenční platformu HBO Max. Ve snaze zvrátit nedávno zveřejněnou dohodu proto Paramount nabídl, že odkoupí celou společnost WBD, tedy včetně kabelové televizní sítě. Hollywood i znalci zábavního průmyslu vedou diskuse, co tyto vlastnické změny můžou přinést. Ubude filmů pro kina?
9. 12. 2025
Načítání...