
Spory kvůli propouštění v Českých drahách
To, že v závěru loňského roku skončil generální ředitel Václav Nebeský, byla podle ministra dopravy změna vynucená potřebou posílení krizového finančního řízení společnosti. České dráhy totiž hlásí za rok 2020 propad tržeb o víc než čtyři miliardy korun. A i když není odliv cestujících tak výrazný jako loni na jaře, kdy vlakem cestovalo až o devadesát procent lidí méně, podle Českých drah finanční ztráty pokračují.
„Neumíme zvýšit výnosy. Podnikatelský plán pro rok 2021 nepočítá s tím, že by tady covid nebyl, to znamená, že máme nižší tržby. Musíme udělat všechno pro to, abychom snížili náklady. Týká se to i mzdových nákladů. Plošně u nejdražších profesí,“ zdůvodňuje plány ČD jejich generální ředitel Ivan Bednárik.
Maláčová chce zjistit, jak je možné, že k této situaci v ČD dochází. Podle ní je snižování mzdy kvůli zrušení superhrubé mzdy nepřijatelné, zvlášť u státního podniku. „Budu chtít vědět, jak se k tomu staví odbory, ministr dopravy a taky zda je dodržován zákoník práce,“ uvedla.
Nižší mzdy ale podle ministra Havlíčka se zrušením té superhrubé nesouvisejí. Podle něj se snižování netýká drtivé části zaměstnanců ČD. „Pro patnáct tisíc lidí nejenomže nesnižují nic, ale naopak navyšují mzdové tarify. Nicméně pro manažery, úředníky a další, což jsou lidé se mzdou v průměru šedesát tisíc korun, těm budou ČD nepatrným způsobem mzdy snižovat,“ upřesnil.
Podle vedení Českých drah je rozhodnutí výhradně v rukách dozorčí rady. Ta bude zasedat ve čtvrtek.