T-Mobile zpochybnil přínos Babišova návrhu urychlit přenesení čísla při změně operátora

Přínos pro zákazníky je sporný. Tak reagovala mluvčí společnosti  T-Mobile na návrh hnutí ANO zkrátit dobu pro přenesení čísla při změně mobilního operátora. Další operátor O2 se nechtěl k návrhu vyjádřit, Vodafone pak důsledky návrhu nechtěl komentovat, protože nezná jeho detaily. Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý oznámil, že ve středu předloží vládě návrh, aby se doba zkrátila na dva dny místo současných deseti.

Podle mluvčí T-Mobilu Martiny Kemrové přenositelnost čísla již dobře funguje na základě loňské regulační intervence Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). „Teoreticky by proces patrně šlo zkrátit, ale otázkou je, jak zásadní přínos by to pro zákazníka mělo,“ podotkla.

„Návrhy na změny zákonů nekomentujeme,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Pokud se v současnosti rozhodne zákazník pro změnu operátora, svému nynějšímu operátorovi to musí oznámit předem a deset dní čekat na uvolnění smlouvy. Návrh ANO zkracuje dobu na pětinu, přechod má nově zajistit nový operátor.

Kemrová uvedla, že T-Mobile nepovažuje odchod bez kontaktování dosavadního operátora přímo klientem za bezpečný. „Preferujeme, aby stávající operátor ověřil identitu zákazníka, jinak hrozí odcizení čísla, například na falešnou plnou moc,“ doplnila.

Zmírnění sankce za předčasné ukončení smlouvy?

Novela má zároveň zmírnit sankci za předčasné ukončení smlouvy. Nyní lidé v případě změny operátora platí dosavadnímu operátorovi 20 procent z ceny, která jim ještě zbývá do data, kdy smlouva skončí. Novela počítá s tím, že by v případě ukončování smlouvy na dobu určitou lidé po třech měsících trvání smlouvy nehradili nic.

Podobný návrh, který ohlásili v neděli, v úterý představili opoziční Piráti. Pokutu za přechod k jinému operátorovi chtějí snížit z 20 na pět procent. Návrh hnutí ANO označili za vykrádání témat, Babiš se proti tomu ohradil.

Slovensko je rychlejší

Například na Slovensku trvá přenesení čísla k jinému mobilnímu operátorovi nanejvýš čtyři pracovní dny. Celý proces změny zastřešuje operátor, ke kterému zákazník přestupuje. Samotné přenesení čísla je bezplatné.

Pokud má ale klient s dosavadní telekomunikační společností uzavřenou smlouvu s úvazkem na určitou dobu, obvykle výměnou za různé výhody včetně slevy na mobilní telefon, musí při předčasném ukončení zaplatit pokutu. Někteří slovenští operátoři v rámci snahy o posílení své pozice na trhu nabízejí zájemcům, že zmíněnou sankci za ně uhradí.