Odchod Británie z EU se blíží. Čeští vývozci pozorují slábnoucí obchody a rostoucí nejistotu

Do odchodu Velké Británie z Evropské unie zbývá 34 dnů. A stále častěji se hovoří o variantě tvrdého brexitu – tedy odchodu bez jakékoliv dohody. Na případné negativní dopady upozorňují ekonomové i politici. Chaotický odchod by kromě britské ekonomiky zasáhl také tu českou.

Video Události
video

Události: Jak čeští vývozci vnímají blízkost brexitu

Některé stroje v moravské obuvnické firmě Flexiko jsou staré i osmdesát let a pamatují doby, kdy se české boty prodávaly do celého světa. Do zahraničí nicméně produkty z dílny v malé vesnici kousek od Zlína putují i dnes; zhruba desetina zdejší produkce míří k zákazníkovi nedaleko od Londýna. Už patnáct let nakupuje tradiční pracovní obuv, zvané „monkeyboots“. Jde o obchod v hodnotě více než pěti milionů ročně. 

Obchody zastaveny, nastane čekání

Nejistota spojená s brexitem se ale přelila i na Moravu. Zákazník, do dneška maximálně spolehlivý, totiž neví, jak se změní poměry po očekávaném odchodu Spojeného království z evropského spolku. Proto nyní udělal maximální dodávku těchto bot s dodáním do 20. března a po tomto datu zatím veškeré obchody zastavil. 

„Říkal, že další objednávky bude upřesňovat někdy v květnu, v červnu a že opravdu ty dva, tři měsíce bude čekat, co se bude dít. Je to totálně nestabilní, opravdu složitá situace,“ uvedl majitel Flexika Vladislav Staněk. 

Nejedná se o zcela zanedbatelný příklad, protože obuvnický sektor tvoří 12 procent celkového českého exportu do Velké Británie. Celkem na Ostrovy z Česka za rok zamíří zboží za víc než 210 miliard korun, a problémy tak mohou mít i další firmy.

„V současné době, kdy panuje velká nejistota o podobě rozvodu Británie s Evropskou unií, bychom doporučovali, aby si čeští podnikatelé sedli a analyzovali smlouvy, které mají se svými britskými odběrateli,“ uvedl advokát Deloitte Legal Martin Vlk. 

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý nicméně očekává, že obchodní výměna si najde své kanály. „Samozřejmě zpomalenější, horší, ale takové, že to nebude úplná katastrofa,“ dodává.

Cukrovinky zřejmě zhořknou

Podobně to vidí i velký producent cukrovinek – česká pobočka Nestlé. Loni vyrobila téměř šedesát tisíc tun, z toho do Británie putovala skoro desetina. „Největší nápor očekáváme v prvních týdnech. Ale domníváme se, že pak to bude jako s každou jinou třetí stranou. Jako když exportujeme do Ruska,“ uvedl příměr korporátní ředitel společnosti Nestlé Česko Vratislav Janda. 

Pracují i na možnostech náhradních řešení, pokud by se náklady spojené s dovozem na britský trh nově ukázaly jako příliš velké. Jiný než britský trh by ovšem  vyžadoval třeba změnu receptur. „Je velmi specifický, zejména v množství cukru. Musím vám říci, že některé výrobky pro Británii by byly pro moderního českého spotřebitele patrně těžko zkousnutelné,“ doplnil Janda. 

Do Británie nyní směřuje zhruba čtvrtina českého exportu cukrovinek. 

Pátý nejvýznamnější trh

České firmy do Spojeného království vyvezly zboží za 206 miliard korun, informoval Svaz průmyslu a dopravy s odvoláním na čísla Českého statistického úřadu. Byl to tak pro ně pátý nejvýznamnější trh.

Společnost Deloitte pak uvádí, že tvrdý brexit by ztížil přístup na britský trh a pro české exportéry znamenal těžkosti. Přímo do Británie míří sice zhruba pět procent českého vývozu, ale pro některé užší segmenty – například nikl – tvoří Spojené království i více než polovinu exportního trhu.

V absolutních číslech se pak na vývozech do Velké Británie největší měrou podílejí automobily, které ročně na tamní trh Česko dodává v hodnotě téměř padesáti miliard korun.

Důležitý je i nepřímý export

Uvedené údaje se nicméně týkají jen toho vývozu, který míří do Velké Británie přímo. Vzít v úvahu je ovšem třeba také řetězec, který často v Česku začíná, ve Spojeném království končí, ale má „přestupní stanici“ například v Německu; jde třeba o autodíly, které se v Česku vyrobí a v Německu montují do automobilů, které se následně vyvážejí do Británie.

Největší část tvoří tento nepřímý vývoz právě u automobilového průmyslu, ale také u počítačových a elektronických součástek, strojních zařízení, plastů nebo pryžových částí.

Hlavní ekonom Deloitte David Marek k tomu doplnil, že „pokud se podíváme dohromady na přímé a nepřímé vývozy zboží do Velké Británie, zjistíme, že v roce 2017 dohromady tvořily až osm procent celkového exportu a sedm procent našeho hrubého domácího produktu“.

Česká spořitelna již loni odhadla, že brexit zasáhne v Česku nejvíce automobilový průmysl, výrobu elektroniky a strojů. O práci by tak mohlo v Česku přijít až čtyřicet tisíc lidí.

Spojené království má Unii podle plánu opustit 29. března. Často se však hovoří o vysoké pravděpodobnosti odkladu.

Pokud v následujících dnech britský parlament neschválí rozvodovou dohodu, přidají se na stranu rebelů konzervativní strany hned tři ministři. Víc času má podle nich zabránit tvrdému brexitu. Premiérka Theresa Mayová se mezitím snaží s Bruselem vyjednat dohodu, kterou by poslanci schválili.