Daří se nám dobře. Nestrašme a soustřeďme se na odstraňování slabin, nabádá Dlouhý

26 minut
Prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý v Interview ČT24
Zdroj: ČT24

Žádná velká krize nás letos nečeká, přestaňme se strašit, řekl k ekonomickým vyhlídkám Česka v pořadu Interview ČT24 prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Letošní růst hrubého domácího produktu odhadl pod třemi procenty. Tedy o něco nižší než loni, ale pořád velmi solidní. Obezřetní bychom však měli být tam, kde máme slabá místa, vyzývá Dlouhý.

Jako velmi pozitivní hodnotí Vladimír Dlouhý fakt, že Česko má nízký dluh, nízkou nezaměstnanost a finance i zahraničněobchodní vztahy pod kontrolou. „Kolik zemí v Evropě nám závidí. Buďme hrdí, ale zároveň si uvědomme, kde jsou rizika do budoucnosti a slabá místa,“ dodal. 

Za slabiny považuje například to, že nedokážeme zvýšit hodnotu přidanou zpracováním. To znamená, že nemáme více výrobků s vysokým objemem nejmodernějších technologií. Často jsou sice konkurenceschopné, ale na střední úrovni, ne na špičce.  

Vývoj ekonomiky
Zdroj: ČT24

Pokud jde o dlouhodobé zlepšování výkonu českého hospodářství, jde o věci, o kterých ho už prý skoro nebaví mluvit. Infrastruktura, dálnice, rychlý internet, lepší školství, vyjmenoval Dlouhý oblasti, kde jsou podle něj dluhy minulých vlád i té současné.

Nelze očekávat náhlou změnu mávnutím kouzelného proutku, je to běh na dlouhou trať, pro který je nutno vytvořit podmínky.

Veřejnost čeká, že politici budou výzvy řešit

Prezident Hospodářské komory připustil, že existují vnější efekty, které by mohly způsobit, že vývoj v Česku bude horší, než se nyní čeká.

Řekl, že celá společnost intuitivně ví, že se nám nyní daří a ekonomická situace je dobrá. Lidé ale podle něj začínají mít obavy z toho, co znamená brexit, sucho a nedostatek vody, migrační vlny, obchodní války. „Do budoucna budou chtít po vládě a politicích, aby tyhle věci jasně a dobře řešili,“ uvedl Dlouhý.

K brexitu, odchodu Velké Británie z Evropské unie, řekl, že ani sami Britové nevědí, co je to za příběh: „Stále více se ukazuje, jaká pitomost celý ten brexit byl.“ Tvrdý brexit (odchod bez dohody) by mohl v Británi znamenat například dopravní kolaps, v případě odchodu s dohodou ale Dlouhý nečeká příliš velký dopad na české firmy. 

Prezident komory v Interview ČT24 také zmínil, že se přežil model globalizace, nastartovaný v 80. letech minulého století. Přispěl k růstu mnoha rozvíjejích se ekonomik typu Indie nebo Číny. Prospěl i Česku v 90. letech po privatizaci.

Měl však i negativní dopady. Dlouhý zmínil například zmizení – až na některé špičkové výroby – textilního průmyslu z celé Evropy. Nepříznivě zasáhl některé vyspělé země, především Spojené státy, kde postihl některé sektory. Proto jejich obyvatelé volí politiky, kteří jdou proti globalizaci, především americký prezident Donald Trump. „Začínají otevírat velmi tvrdé diskuse a chtějí se bránit.“ 

Hra o nový světový model

Dlouhý řekl, že i když se mu Trump nelíbí, v některých případech má pravdu. Třeba pokud jde o přesun intelektuálního vlastnictví či skryté protekcionistické tlaky ze strany Číny, ale zdaleka nejen jí, třeba i Evropy.

Tyto tlaky podle Dlouhého nebyly spravedlivé: „Je tedy nutno začít otevírat diskusi o tom, jak asi nově usadit ten mezinárodně obchodní a ekonomický model.“ V této souvislosti zdůraznil, že se to nezmění lusknutím prstů a bude to běh na dlouhou trať. Navíc zkušenosti z minulosti ukazují, že když se nějaký dlouhodobě pozitivní model přežije a začíná vytvářet politická napětí, může to vést až k výraznějším konfliktům. 

„Proto já jsem tak citlivý na různé nacionalisty, kteří mohou mít v konkrétních případech pravdu, ať je to Salvini v Itálii, Orbán v Maďarsku. Prostě já si myslím, že je to nezodpovědné zneužívání situace, které vytváří nebezpečí, že se nám do Evropy vrátí přízrak nacionalismu, jak ho známe z 19. století a z první poloviny 20. století. A toho se bojím.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...