Lidé vracejí vánoční dárky, jistotu mají u e-shopů. V kamenných prodejnách záleží na obchodníkovi

I přes zavřené obchody je možné nevhodné vánoční dárky vrátit. Po dohodě s obchodníkem buď osobně například v supermarketu, anebo ve výdejním okénku e-shopu. Pokud je ale prodejna zavřená, může balíček zákazník odeslat zpět poštou. Někteří obchodníci pak lhůtu pro vrácení nevhodného dárku prodloužili.

Video Události
video

Události: Vracení zboží po Vánocích a výprodeje

Asi nejvíce dárků letos nakoupili zákazníci kvůli nejistotě a vládním restrikcím na internetu. Nejčastěji objednávali mobilní telefony a domácí elektrospotřebiče. A právě toto zboží pak po Vánocích nejčastěji vrací.

Přinést nevhodné dárky například v e-shopech Alza mohou zákazníci až do konce ledna, i když její pobočky nyní fungují pouze jako výdejny. „Zákazníci si mohou svoji reklamaci nebo vratku zadat po internetu a ve chvíli, kdy přijdou na jednotlivou pobočku už jenom naťukají číslo, které se jim předtím vygenerovalo a zboží bezkontaktně předají,“ vysvětluje mluvčí řetězce Alza Daniela Chovancová. Kdo nechce na pobočku chodit, může zboží zpět poslat poštou.

I v běžných obchodech převážně s potravinami lze nyní zboží vracet. „Samozřejmě vracíme zákazníkům ihned peníze za zakoupené zboží,“ vysvětluje manažerka hypermarketu Tesco v Ostravě Andrea Marková. Podobný systém funguje i v dalších supermarketech.

Asi v nejsložitější situaci jsou lidé, kteří koupili dárek v kamenném obchodě, který výdejní okénko nemá a je zavřený. Zboží lze vrátit, ovšem zákazník se musí dohodnout přímo s obchodníkem.

„Žádná povinnost ze zákona pro podnikatele neplatí, že by musel umožnit vrácení či výměnu zboží za jiné, jakmile zaplatíte v kamenné provozovně a odejdete, už automaticky ztrácíte nějakou možnost vrácení jako je třeba u e-shopu vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Vracení zboží v době epidemie a PSA

Na vracení nevhodných dárků pravidla protiepidemického indexu PES nepamatují. Platí to, co dosud, při koupi zboží v e-shopu ho lze do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Stačí poslat mail. Do dalších dvou týdnů pak musí zákazník zaslat i zboží. Oba kroky lze spojit, tedy zaslat zboží s písemnou výpovědí dohromady. Vhodné je výrobek zabalit do původního obalu.

V kamenných obchodech záleží na dohodě s obchodníkem. Jsou ale i výjimky. Vrátit zpět nelze třeba zboží podléhající rychlé zkáze jako řezané květiny, anebo zboží upravené na přání zákazníka s vyrytým jménem. Z hygienických důvodů pak ani rozbalené zubní kartáčky nebo rtěnky. Vrátit se nedají vybalené filmy, hry a počítačové programy. Zákazníci neuspějí ani s novinami a časopisy. S knihami naopak ano.

Vánoční výprodeje

První pracovní den po tom Štědrém se pak začíná ve velkém zlevňovat. Letošek je ale i v tomto ohledu specifický. Otevřené jsou jen obchody se základními potřebami, i supermarkety tedy zbytnou část zboží musely znepřístupnit.

Od neděle v takových obchodech lze nakupovat pouze potraviny. Ve větších supermarketech je mimo až 40 procent prodejní plochy. Že by se lidé přes pásku zkoušeli dostat a přesto nakoupit, to v oslovených obchodech pokladní zatím nezaznamenali.

„Bude záležet, jak dlouho to potrvá. Pokud to bude krátká doba, tak očekávám, že výprodeje budou probíhat následně,“ předpokládá ředitel obchodu Tesco Heršpická v Brně Miloslav Viktorin. V menších supermarketech připadá na spotřební zboží mnohem menší podíl plochy.

Nezvyklý klid je poznat i ve městech. Centrum Ústí nad Labem mimo pracovní dny nehýří aktivitou ani za normálního stavu, teď ale ticho a klid protíná jenom občasné zašumění trolejbusu. A kroky strážníků, kteří kontrolují zavřené obchody.

Za den tu rozdali ale jen dvě dvousetkorunové pokuty za vědomé porušování nošení roušek. A ještě jedna nezvyklá věc, Česko bylo během pondělí na poměry všedního dne extrémně dobře průjezdné autem. Například na interaktivní mapě Prahy červená barva, která patří kolonám, prakticky vymizela.