„Zátopek je film pro velká plátna,“ říká režisér Ondříček. Premiéra se odložila stejně jako olympiáda

Podle režiséra a scenáristy filmového Zátopka Davida Ondříčka je připravovaný snímek spojený s obdobím léta a olympijskými hrami. I proto celý rok hotový film „ležel v trezoru“. „Je to film natočený pro kina a nechceme ho dávat jen on-line, a proto čekáme,“ řekl Ondříček. Zároveň dodává, že by nikomu něco podobného nepřál. To, že jeho dokončený snímek nešel hned do distribuce, zažívá poprvé.

Rok 2020 zasáhl samozřejmě také kulturu. Ta přišla o svůj hlavní smysl - vystupování před publikem. Hudební kapely se v koncertních sálech objevovaly bez fanoušků, kterým se z prázdných prostorů snažily zprostředkovat svoji tvorbu alespoň přes internetový stream.

Zatímco hudební interpreti a divadelní soubory se po koronavirové krizi vrátí do režimu představení s diváky, filmové snímky dost možná zůstanou pouze na streamovacích službách. Jedno z největších studií Warner Brothers se například i pro následující rok rozhodlo všechny své velké hity publikovat právě na on-line kanálech.

Na české scéně se ročního odkladu dočkal film Davida Ondříčka Zátopek. Životopisné dílo slavného československého běžce mělo vyjít v létě u příležitosti letních olympijských her v Tokiu. Ty se ale odložily o rok - stejně jako film.

„Žádný filmař není rád, když jeho film není uvedený do kin hned, jak jej dokončí. Otázkou je, zda se nezmění celý filmový průmysl po covidu,“ říká režisér slavné černé komedie Samotáři nebo oceňovaného snímku s Ivanem Trojanem Ve stínu, který získal devět Českých lvů. V rozhovoru pro web ČT24 hovořil Ondříček nejen o dopadech pandemie na český film.

1 minuta
Filmový Zátopek, teaser k filmu Davida Ondříčka
Zdroj: iVysílaní

Premiéra Zátopka se kvůli pandemii odložila o rok, tak jako olympiáda v Tokiu. Jak těžké bylo rozhodování o tom odkladu? 

Bylo to hrozně těžké mentálně, ale fakticky nebyla jiná možnost. My jsme chtěli být za prvé spojení s tou olympiádou a za druhé já měl takový sen, že to bude v letním období, kdy se lidé na ten film podívají a můžou si jít rovnou zaběhat. To rozhodnutí ale bylo spojené i s různými sponzory a partnery filmu, kteří toto období vyžadovali.

Plakát k filmu Zátopek
Zdroj: Oficiální propagační materiály tvůrců filmu Zátopek

Zmínil jste, že by film mohl publikum aktivizovat k běhu nebo zdravému životnímu stylu. Vidíte v tom ten přesah?

To by bylo skvělé. Dokonce mám i zkušenost, že lidé, kteří ten film viděli, tak je to opravdu nějak aktivovalo. Šli někam běhat, šli do přírody. Po takové věci, která potkala celou planetu, by bylo úžasné, kdyby lidé našli nějaký takový stimul. Vidím to i na svém synovi, kterému je šestnáct let a který film viděl. Od té doby běhá a věnuje se tomu opravdu velice intenzivně a mě to nesmírně těší.   

Je rozdíl točit film pro kina a točit film na stream?

Ano, je to tak, i když se ty rozdíly stírají. Je to technikou snímání, než o technice, kterou to točíte. Dnes třeba i mobilní telefony mají vysokou kvalitu obrazu a dá se s nimi natočit film. A také vidím spoustu filmů, které jsou natočené televizně a producenti s distributory se je pokouší uvést v kině.

2 minuty
Jak se točil film Zátopek
Zdroj: ivysílání

Pro televizi jsem dělal jedinou větší věc, a to dvoudílnou sérii Dukla 61, a musím říct, že v tomto případě jsem k tomu přistupoval stejně jako když točím celovečerní film. I to záběrování jsem v podstatě dělal jako do kina. Osobně ten rozdíl neumím udělat. Možná poprvé v životě jsem použil to, že jsem celý film dělal na ruční kameru, což se mi ale určitým způsobem zalíbilo - i Zátopek je z velké části dělaný z ruky. Není to ale úplně poznat, je to spíš kvůli určité autenticitě těch jednotlivých scén.

Pandemie mění filmový průmysl. Velké zámořské distribuční společnosti a studia avizovaly, že i příští rok se budou zaměřovat na streamy. Jak to podle vašeho názoru bude vypadat na české scéně?

V první řadě budu opravdu šťastný, když se otevřou zase kina. Kdy lidé nebudou muset mít roušky, nebudou mezery mezi nimi. Jestli tam bude méně nebo více filmů, na tohle téma jsem nepřemýšlel, ale ani přemýšlet nebudu. Málokdo si uvědomuje, že teď to není o tom, jaká bude konkurence, jaký film uspěje. Bude to ale o tom, aby se to vůbec nahodilo zpátky, protože zahraniční kinodistribuce krachují a bude boj o diváka, aby se vrátil znovu do kina - aby nezůstal doma u obrazovky.

Musím se přiznat, že sezení v roušce v kině mi žádnou radost nepřinášelo.
David Ondříček
o navštěvování kinosálů během pandemie

Jak vnímáte covidový rok z pohledu svých kolegů? Máte nějaký příběh z prostředí filmařů, který ve vás více rezonuje?

Dívám se okolo a musím říct, že nejvíce soucítím s kolegy, kteří měli filmy roztočené a kvůli covidu je museli stopnout. Točili filmy a onemocněla jim půlka štábu, to se samozřejmě děje dnes a denně. Na druhou stranu filmaři jsou dost houževnatí a nemůžu říct, že by to filmový průmysl nějak zastavilo, co se týče natáčení.

Jak by podle vás reagoval Zátopek, v nejlepších letech, na dnešní koronavirové události? 

Asi by byl nešťastný. On žil sportem a asi by si šel zaběhat. Co by mohl dělat.

Příští rok by měl být i díky vakcínám na covid k filmařům vlídnější. Co vás všechno čeká?

Mě čekají dvě, respektive tři věci. Jedna z nich je, že stále pracuji ve své společnosti Lucky Films. Dělám věci komerční i nekomerční. Čeká mě propagace filmu Zátopek a vše, co bude spojené s jeho uvedením do kin. A čeká mě práce na nějakém novém filmu, který si teď vybírám.

V letošním roce vyšly výpravné filmy jako snímek Havel nebo Šarlatán. Jaká je vaše reflexe české produkce?

Mám velkou radost, že ty filmy jsou kvalitní. Šarlatán měl veliký divácký úspěch i v takhle těžké době. I Havel nebyl úplně neúspěšný. Doufám, že je to určité světlo, které vidíme na konci tunelu. 

Režisér David Ondříček při natáčení
Zdroj: Monika Hlaváčová/ČTK

Díky covidu máme možnost se zamyslet nad životními prioritami

Před dvaceti lety jste natočil kultovní film Samotáři. Myslíte si, že v dnešní době je vytvořené podhoubí pro to, že kvůli karanténám vznikají noví samotáři v mikropříbězích českých bytů? 

Dlouhodobě na to mají vliv sociální média, která by měla lidi sbližovat, ale naopak se děje to, že se z nich stávají samotáři. S tím souvisí velké množství psychických problémů a pocitů osamění, které cítím u mladé generace. Slyšel jsem dokonce, že se jim už říká i ztracená generace. Ta generace má ale teď díky covidu možnost se zamyslet nad tím, co děláme. Já doufám, že až ten covid přejde, lidé vstanou od počítačů a půjdou se projít ven nebo zaběhat si.

Co dalšího pozitivního může pandemie do našich životů vnést?

Covid je samozřejmě dramatická a pro spoustu lidí velice smutná věc. Ale přineslo nám to možnost se zamyslet nad určitými životními prioritami. Doufám, že se zastavíme, že se nebudeme tolik hnát a nebudeme se pracovně přetěžovat. Možná jsem naivní, ale já doufám, že si začneme i více vzájemně pomáhat a že lidé se začnou více vnímat.

David Ondříček (1969, Praha), syn věhlasného kameramana Miroslava Ondříčka, někdejší dětský herec a jeden z nejvýraznějších porevolučních českých režisérů. Ač na FAMU studoval dokument, debutoval hraným filmem Šeptej (1996), který se i díky výrazné hudební složce stal generačním dílem. Podobný osud potkal i snímek Samotáři (2000), který už natočil v produkci vlastní společnosti Lucky Man Films. Po komedii Jedna ruka netleská (2003) natočil esteticky vytříbený snímek Grandhotel (2006), který měl premiéru na Berlinale. Dlouho připravovaný snímek Ve stínu ovládl ve všech hlavních kategoriích Ceny české filmové kritiky i výroční ceny Český lev. V roce 2013 obdržel David Ondříček cenu časopisu Variety – Ten Directors To Watch, která upozorňuje na nejzajímavější režiséry uplynulého roku.

Zdroj: MFF Karlovy Vary

David Ondříček
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 12 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 12 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 17 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 17 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...