Zatím nedošlo k systémové proměně výuky, zdůvodnil Plaga snahu o odložení povinné maturity z matematiky

Matematika je nedílnou součástí vzdělávání, ale přesto by neměla být povinná pro všechny maturanty, domnívá se ministr školství Robert Plaga (ANO). Rámcové vzdělávací plány jsou podle něj přehlcené a navíc v Česku chybí učitelé matematiky. Podle předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR a ředitelky Gymnázia Nad Štolou Renaty Schejbalové úspěšnost maturity z matematiky roste a měla by být součástí vzdělání. Oba byli v úterý hosty pořadu Události, komentáře

Video Události, komentáře
video

Robert Plaga a Renata Schejbalová v pořadu Události, komentáře

Ministr školství Robert Plaga (ANO) navrhne zrušení povinné maturity z matematiky. V úterý o tom informoval školskou tripartitu. Už příští školní rok měla přitom čekat gymnazisty a studenty lyceí. Následně pak všechny odborné školy kromě uměleckých, sociálních a zdravotnických. 

„Matematika – když se podíváte na časovou dotaci od první třídy – je nedílnou součástí vzdělávání,“ řekl Plaga v pořadu Události, komentáře. „Ale nemyslím si, že musí být povinná maturita z matematiky pro všechny studenty, kteří končí maturitou,“ dodal. Jeho rozhodnutí je podle něj podloženo daty a je koncepční. 

Plaga: Chybí učitelé a rámcové vzdělávací plány jsou přehlceny  

Podle Plagy se sice v roce 2016 uzákonilo, že bude povinná maturita z matematiky, od té doby ale nedošlo k systémové proměně výuky.

„Studie České školní inspekce říkají, že rámcové vzdělávací plány – tedy to, co je nadefinováno, že má být odučeno – jsou přehlceny a nestíhá se procvičovat a fixovat poznatky,“ vysvětlil Plaga, proč  se domnívá, že zavedení povinné maturity z matematiky v blízké době není možné.

„Zároveň šetření, které jsme na jaře tohoto roku řešili, ukazuje, že máme nedostatek pedagogů,“ zdůvodnil dále Plaga s tím, že nejvíc chybí právě matematici a fyzici. „Tedy logicky k proměně během těch let ani nemohlo dojít, protože ti lidé v tom systému nebyli a výuka – neb vzdělávací soustava má velkou setrvačnost – se během těch tří let skutečně diametrálně neproměnila,“ dodal Plaga.

Schejbalová: Studenti na některých školách nejsou ochotni pracovat

„To je sice všechno hezké, ale překvapuje mě, že rušíme maturitu v roce, kdy klesla neúspěšnost,“ reagovala na Plagovy argumenty předsedkyně  Asociace ředitelů gymnázií ČR Renata Schejbalová.

V té souvislosti odkázala na podklady Cermatu, podle kterých na jaře roku 2018 byla neúspěšnost u matematiky 22,3 procenta, a letos to bylo 15,5 procenta. „Takže ta maturita z matematiky má lepší výsledky,“ řekla. „Proč se také nezabýváme maturitou z německého jazyka, kde v letošním roce byla neúspěšnost 34,46 procenta,“ dodala.

„Mám pocit, že v poslední době se razí taková teorie, že máme být vstřícní k žákům, že je nemáme moc stresovat, že je má škola bavit… přece nás taky nebavily všechny předměty, které jsme na škole měli,“ řekla Schejbalová s tím, že cítí, že maturita z matematiky má být součástí vzdělání.

„Upřímně řečeno se mi moc nelíbí, že pan ministr říká, že se matematika vyučuje špatně, protože dehonestuje učitele, kteří se nějakým způsobem snaží ty děti něco naučit, ale už tady nezní to druhé, že ty děti by také měly být motivované a měly by chtít…“

Vidina povinné maturity z matematiky by přitom podle ní žáky donutil k tomu, aby více pracovali. „Já si myslím, že studenti na některých školách nejsou ochotni pracovat, nemají pracovní návyky,“ dodala Schejbalová. 

„Já jsem nedehonestoval české učitele matematiky,“ reagoval na slova Schejbalové Plaga s tím, že naopak přiznal díl viny ministerstva školství. „Protože rámcové vzdělávací programy, které jsou přehlcené, jsou naše zodpovědnost,“ uvedl s tím, že podle něj současné podmínky nejsou takové, „aby bylo možné všem žákům zaručit ten přístup, abychom na konci dali gilotinu a řekli: tak vy máte takové podmínky, že matematiku musíte všichni zvládnout,“ dodal Plaga. 

Celý rozhovor je k dispozici ve videu.