Příliš drastické. Správa železnic zmírňuje kampaň, která má předcházet nehodám

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mírní svou kampaň Bezpečnější železnice. Drastické snímky z reálných nehod v internetových spotech rozostřila. Původní video s deseti tisíci zhlédnutími se navíc správa rozhodla z portálu YouTube po šesti dnech stáhnout a nahradit ho upravenou verzí. ČT to potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová s tím, že organizace reagovala na komentáře, podle kterých bylo video příliš kruté. Projekt i tak běží dál – instituce ve středu zveřejní další klip zaměřený na prevenci fatálních neštěstí.

Správa železniční dopravní cesty chce spotem předcházet nehodám zaviněným nevhodným chováním v prostoru dráhy. Ke zmírnění kampaně se rozhodla kvůli kritice některých diváků. „Reagovali jsme na připomínky. Šlo zhruba o pět procent z celkového počtu reakcí s tím, že je klip příliš drastický. My si přesto myslíme, že ani původní verze nebyla závadná, protože šlo o reálné záběry a reálné následky nehod na železnici. S těmi se setkáváme v průběhu celého roku. Podle nás do kampaně patří. Snímky jsme ponechali, ale fotografie rozostřili,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Klip v původní variantě zachycoval surové snímky obětí vlakových neštěstí, které byly zveřejněny bez úpravy. Kdokoliv tak mohl vidět například tělo po přejetí vlakem. Video je nově v surových pasážích rozostřeno.

„Vedli jsme o tom dlouhou diskuzi, nakonec jsme přistoupili na tuto variantu s tím, že ve středu zveřejníme další díl kampaně, kde jsou hodně podobné fotografie z mimořádností opět lehce rozmazané,“ říká Pistoriusová.

Bez věkového omezení, kampaň cílí na teenagery

Snímek s drastickými záběry si přitom mohl ještě do úterka pustit kdokoliv, v krajním případě i malé děti. „Nechceme přístup k videím věkově omezovat, protože klipy jsou zacílené primárně na teenagery. Potřebujeme, aby viděli, co se stane, když se člověk nebude chovat zodpovědně,“ brání rozhodnutí SŽDC její mluvčí.

Nově vložené rozostřené video bylo i přesto zablokováno uživatelům mladším 18 let. Ačkoliv je kampaň určená především náctiletým, portál Youtube neumožňuje videa věkově omezit například pro mladistvé do 12 nebo 15 let.

Drsné záběry mají i pozitivní ohlasy

I přes několik stížností byla kampaň podle Pistoriusové přijata velice pozitivně. „Reakce byly kladné a povzbudivé. Většinou jsme se setkali s vyjádřeními ve smyslu: Ano, je dobře, že ukážete nejen mladým lidem, jaké fatální důsledky může mít nedodržování pravidel v prostředí železnice,“ cituje mluvčí některé z reakcí.

Dokládá to i jeden z komentářů pod dnes už smazaným původním videem. „Lepší reálná fotka, než na vlastní oči vidět, jak chlápek dobíhá vlak, padá pod něj, a jak celý několikatunový vagon lehce nadskočí přes jeho tělo, které už z hlavy nevymažete do konce života,“ vyjádřil vlastní názor na základě své zkušenosti uživatel Petr D.

Podle Pistoriusové navíc kampaň přesáhla svou cílovou skupinu. „Minimálně se o tom hodně mluví a mladí debatují i se svými rodiči. Takže prostřednictvím teenagerů můžeme zacílit i na dospělé. V prevenci budeme určitě pokračovat, řešíme formy a možnosti spolupráce třeba s osobními dopravci,“ upřesňuje mluvčí.

Kampaně s drastickými záběry u nás nejsou novinkou. Nejznámější zůstává projekt ministerstva dopravy s názvem Nemyslíš, zaplatíš z roku 2008. Televizní spoty tehdy vyvolaly obrovský ohlas napříč celou veřejností. Do paměti se vryl například krátký film s nepřipoutaným batoletem, jehož matka po realisticky zpracované nehodě objímá prázdnou zavinovačku v prostředí psychiatrické léčebny.

Na kolejích umírá více lidí než loni

Nehody na dráze jsou přitom v Česku stále problém. Při střetu vlaku s člověkem zemřelo v první polovině letošního roku 93 lidí. Čísla vyplývají ze zjištění Drážní inspekce. Na jeden letošní měsíc tak připadalo v průměru 15 usmrcených osob, což je o dva lidi více než v loňském roce.

Jen v červnu přišlo o život při střetu s vlakem 14 lidí. Vůbec nejtragičtějším měsícem byl za letošek duben, kdy zemřelo čtyřiadvacet osob. Od roku 2010 se jedná o nejtragičtější dubnovou statistiku. 

Z uvedených čísel také vyplývá denní statistika. „Z našich dat víme, že průměrně každý druhý den srazí a usmrtí vlaková souprava jednoho člověka. To se dlouhodobě vůbec nemění. V minulém roce byla čísla extrémně nízká,“ sdělil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.