Rizikový přejezd ve Strážnici bude bezpečnější. Správci železnic tam instalují závory

Správa železniční dopravní cesty začala instalovat závory na železniční přejezd ve Strážnici na Hodonínsku. Podle policejních statistik jde o jeden z nejnebezpečnějších přejezdů na jižní Moravě a na nutnost lepšího zabezpečení upozorňovali drážní inspektoři a vedení města několik let; dosud zde řidiče upozorňovala na přijíždějící vlak jen světelná signalizace.

Video Události v regionech (Brno)
video

Začalo zabezpečování přejezdu ve Strážnici

Zdroj: ČT24

Jedna z nejzávažnějších nehod se na strážnickém přejezdu stala před pěti lety. O život při ní přišel řidič dodávky i jeho spolujezdec. Další nehody postupně přibývaly, za dva a půl roku tam došlo ke čtyřem střetům auta s vlakem a zemřeli tři lidé.

Řidiče na přijíždějící vlak upozorňovala jen světelná signalizace, v pondělí ráno zde ale správci železnice začali instalovat závory. „Nejprve se musí odmontovat stávající přejezdová konstrukce, pak bude nainstalovaná nová. Příští pondělí se začnou instalovat závory,“ popsala postup prací mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Starostka: Závory měly být na přejezdu už dávno 

Na nutnost lepšího zabezpečení přejezdu upozorňovala už před čtyřmi lety Drážní inspekce a usilovalo o ně i vedení města. „Vždycky si přejete, aby to bylo co nejdřív. Zkoušeli jsme to oficiálně i neoficiálně. Už to mělo být dávno,“ řekla starostka Strážnice Renata Smutná (KDU-ČSL). 

Závory začnou fungovat příští týden ve čtvrtek. Do té doby bude přejezd zavřený a do pátku přes něj nebudou jezdit ani vlaky. Lidé proto musejí pro své cesty využívat náhradní autobusovou dopravu.

Na rizikové chování na železnici upozorňuje kampaň

Střety na železničních přejezdech jsou obecně stále častější. Za první pololetí letošního roku jich Drážní inspekce eviduje jen na jižní Moravě už devět, z toho čtyři se smrtelným zraněním. Za stejnou dobu loni došlo přitom jen ke dvěma takovým nehodám.

„Stále nejbezpečněji vychází přejezd se závorami, samozřejmě nejlepší přejezd je žádný přejezd. Nejhorší situace je na přejezdech se světly bez závor,“ řekl ředitel územního inspektorátu Drážní inspekce v Brně Josef Dvořák.

Návody, jak se chovat bezpečně nejen na přejezdech, ale na kolejích vůbec, jsou v posledních letech velkým tématem jak pro železničáře, tak i pro odborníky na bezpečnost. Správa železniční dopravní cesty zahájila kampaň Bezpečnější železnice, ve které bude rizikové chování ukazovat ve spotech na internetu. Varovné spoty obsahují autentické fotografie ze skutečných nehod.