Železniční dopravci pátrají po strojvedoucích, slibují jim štědré mzdy. Vlaky již mají

3 minuty
UDÁLOSTI: Železniční dopravu čeká už za pět měsíců zásadní změna
Zdroj: ČT24

Nedostatek strojvedoucích provází konkurenční boj na železnici již léta. Nadcházející zemětřesení, kdy alternativní dopravci – konkurenti Českých drah – v prosinci převezmou větší množství rychlíkových a regionálních linek, situaci ještě zvýraznilo. Zatímco vozidla pro své nové spoje dopravci vesměs již mají (nebo je budou mít v dohledné době), strojvedoucí se snaží přílákat slibem vysoce nadprůměrných platů i organizováním kurzů pro ně.

Rychlíky z Prahy do Jizerských hor, do Písku, Kladna, z Kolína na Šluknovsko i prestižní linka Brno–Ostrava. To vše předají České dráhy v prosinci svým konkurentům. Motorové linky v Čechách přiřklo ministerstvo dopravy Arrivě, která patří německé, státem ovládané společnosti Deutsche Bahn, rychlíky na Moravě bude vozit soukromý RegioJet. S tím ale nabývá na důrazu otázka, co a hlavně kdo bude cestující vozit.

Na otázku „Co?“ jsou odpovědi již docela jasné. RegioJet nasadí klasické rychlíkové vozy a pronajme si k nim elektrické lokomotivy Vectron. Arriva pak použije starší motorové jednotky od své německé matky, které se chystá zásadním způsobem vylepšit. „Bude tady klimatizace, wi-fi připojení a také v tomto typu vlaku budou dvě toalety,“ shrnul mluvčí Arrivy Martin Farář.

50 tisíc jako základ a kurzy pro ty, kdo chtějí změnit profesi

Zatímco kolejová vozidla – když ne nová, tak alespoň ojetá – se v Evropě zatím vždy podařilo najít, se strojvedoucími je to horší. Dopravci tak lákají nové zaměstnance hlavně na vysoké mzdy. Arriva nabízí základní mzdu 50 tisíc; shodně vysoká je podle webu Zdopravy.cz i nabídka RegioJetu. To je o deset tisíc více, než dosud podle údajů Drážního úřadu velcí dopravci v průměru dávali.

Nejde přitom jen o snahu strojvedoucí přetáhnout, alternativní dopravci si začali vychovávat i své vlastní lidi. Arriva zahájila 1. července dvouměsíční kurz, na jehož konci by měla mít nové zaměstnance schopné usednout do kabiny strojvedoucího a odvézt cestující třeba z Prahy do Tanvaldu. Zkoušky z teorie budou adepti na strojvedoucí skládat na konci prázdnin.

Přihlásili se lidé, kteří dosud pracovali v rozličných oborech – lesnická inženýrka, čerství absolventi, řidiči kamionu nebo třeba stevardka, která ve vlacích již jezdila, ale v jiné pozici. „Byla možnost dál růst, zvýšit si kvalifikaci. Je to příjemné povolání, líbí se mi to,“ zdůvodnila stevardka Kamila Zamyslická, proč se chce přesunout z oddílu pro cestující do kabiny.

Kdy pojede vlak? Začíná být jasno

Dopravci potřebují nejméně sedm set lidí a nejde jen o strojvedoucí. Slibují, že na rychlíkové linky přinesou nové doplňkové služby, v prvé řadě to má být catering. Na cesty z Prahy do Písku nebo Mladé Boleslavi se cestující dosud museli zásobit na nádraží, od prosince by měli jídlo sehnat i za jízdy. Plno ale ještě není ani zdaleka. „Aktuálně, co se týče obsazených pozic, máme pokryto přes padesát procent. Nábory běží naplno,“ shrnul mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V prosinci, kdy začne platit jízdní řád pro rok 2020, začnou alternativní dopravci nově jezdit i na některých regionálních linkách ve Zlínském, Pardubickém a Libereckém kraji, i zde si ukrojí největší sousto Arriva, své pozice posílí také soukromý Leo Express. Jen ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky a expresní vlaky, ušetří díky novým smlouvám asi miliardu korun ročně.

Jak by měly vlaky v příštím roce jezdit, již zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. Jde o první návrh, který se ještě bude měnit po připomínkách, jež kraje a stát dostanou. Ministerstvo ale již připustilo, že předávání jednotlivých linek může přinést i potíže. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) ale „České dráhy budou hledat řešení pro tyto mimořádné situace“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...