Náš technik to kdysi viděl na YouTube, říká o unikátním otáčení čtyřsettunového mostu jednatel firmy

Události, komentáře: Jak se otáčí most (zdroj: ČT24)

Nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku pokračuje výměna 117 let starého ocelového železničního mostu. Jde o unikátní a v Evropě dosud nevyzkoušený postup. Technici namontovali nový most na starý a teď jimi pomalu otáčí o 180 stupňů. Až bude nová konstrukce na svém místě, starý most po ní vysunou pryč.

Oprava tímto způsobem je unikátní, v Evropě ji dosud nikdo nedělal. Podle jednatele dodavatelské firmy MCE Slaný Igora Chorovského k tomuto řešení přistoupili kvůli umístění mostu a přírodním podmínkám, kterými trať vede.

„Most je v nepřístupném místě nad přehradou Hracholusky, kde je strmé údolí a dole je voda. Kamenné pilíře jsou více než 40 metrů vysoké. Nedá se tam dostat běžným jeřábem. Druhá komplikace je, že se musí demontovat stará konstrukce a namontovat nová,“ vysvětluje Chorovský.


„Opravdu jsme to nikdy nedělali. Tento způsob náš vrchní technik viděl kdysi dávno na YouTube někde v Americe a tuto myšlenku několik let nosil v hlavě,“ dodává. S nápadem šla firma už do výběrového řízení, které trvalo zhruba tři měsíce. Samotná příprava projektu pak trvala déle než půl roku.

Chorovský uznává, že určité riziko existuje. „Jsou dvě úrovně rizika. To jedno je podnikatelské – kdyby se to nepovedlo, nevyšly by statické výpočty a vůbec bychom to nemohli realizovat a museli bychom hledat nové řešení. A to druhé riziko je technické – kdyby náhodou něco povolilo, v nejhorším případě most spadnul,“ říká.

Most má celkem tři pole. Jedno staré pole váží asi 170 tun, nové kolem 200 tun. Dalších zhruba 30 tun má montážní rám. Celá otáčená část tak dohromady váží kolem 400 tun.

Otočení trvá tři dny

Most vypadá na první pohled obráceně, než je obvyklé – oblouky jsou dolů, nikoli nahoru, jako třeba v případě známého pražského železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Dříve se tak stavěly často a podobně bude vypadat i nové přemostění.

Výměna mostu probíhá tak, že dělníci na plochu poblíž mostu navezou díly oblouků a svaří je. „Poté následuje fáze bočního výsunu a podélného výsunu. To je první kritičtější část operace. Pak jsme museli sepnout konstrukce pomocným rámem. Táhla jsou ocelové tyče, které jsou předepnuté hydraulicky a oba dva mosty drží pohromadě,“ vysvětluje Chorovský. Taková příprava trvá tři týdny, samotné otáčení konstrukce tři dny.

Pro mě jako pro technika je to velmi elegantní technické řešení. Náročné na přípravu, ale ve svém principu velmi jednoduché.
Igor Chorovský
jednatel dodavatelské firmy MCE Slaný

Rekonstrukci mostu předcházela oprava kamenných pilířů. „Pilíře se zpevňují takzvanou injektáží – navrtají se do nich otvory a pod tlakem se tam natlačí speciální cementová hmota,“ popisuje Chorovský. Bylo proto nutné snížit hladinu přehrady, kvůli dlouhodobému suchu je ale vody ještě méně, než bylo potřeba.

Hotovo má být v únoru

Železniční most mezi Pňovany a Malovicemi je vysoký 52 metrů a dlouhý 210 metrů. Provoz na něm byl zahájen v roce 1901. Poslední větší opravou prošel most počátkem 70. let minulého století.

Práce začaly letos v dubnu, od července po trati nejezdí vlaky. Teprve poté se mohla začít podrobně zkoumat konstrukce a některá zjištění byla jiná, než se přepokládalo. Přepočítat se musel i samotný princip otáčení, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Za nynější rozsáhlou rekonstrukci zaplatí správa železnic 109 milionů korun. Hotovo má být do konce února 2019, termín dokončení ale závisí i na počasí. Na mostě bude ještě zavěšená lávka pro pěší a cyklisty.