Náš technik to kdysi viděl na YouTube, říká o unikátním otáčení čtyřsettunového mostu jednatel firmy

9 minut
Události, komentáře: Jak se otáčí most
Zdroj: ČT24

Nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku pokračuje výměna 117 let starého ocelového železničního mostu. Jde o unikátní a v Evropě dosud nevyzkoušený postup. Technici namontovali nový most na starý a teď jimi pomalu otáčí o 180 stupňů. Až bude nová konstrukce na svém místě, starý most po ní vysunou pryč.

Oprava tímto způsobem je unikátní, v Evropě ji dosud nikdo nedělal. Podle jednatele dodavatelské firmy MCE Slaný Igora Chorovského k tomuto řešení přistoupili kvůli umístění mostu a přírodním podmínkám, kterými trať vede.

„Most je v nepřístupném místě nad přehradou Hracholusky, kde je strmé údolí a dole je voda. Kamenné pilíře jsou více než 40 metrů vysoké. Nedá se tam dostat běžným jeřábem. Druhá komplikace je, že se musí demontovat stará konstrukce a namontovat nová,“ vysvětluje Chorovský.


„Opravdu jsme to nikdy nedělali. Tento způsob náš vrchní technik viděl kdysi dávno na YouTube někde v Americe a tuto myšlenku několik let nosil v hlavě,“ dodává. S nápadem šla firma už do výběrového řízení, které trvalo zhruba tři měsíce. Samotná příprava projektu pak trvala déle než půl roku.

Chorovský uznává, že určité riziko existuje. „Jsou dvě úrovně rizika. To jedno je podnikatelské – kdyby se to nepovedlo, nevyšly by statické výpočty a vůbec bychom to nemohli realizovat a museli bychom hledat nové řešení. A to druhé riziko je technické – kdyby náhodou něco povolilo, v nejhorším případě most spadnul,“ říká.

Most má celkem tři pole. Jedno staré pole váží asi 170 tun, nové kolem 200 tun. Dalších zhruba 30 tun má montážní rám. Celá otáčená část tak dohromady váží kolem 400 tun.

Otočení trvá tři dny

Most vypadá na první pohled obráceně, než je obvyklé – oblouky jsou dolů, nikoli nahoru, jako třeba v případě známého pražského železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Dříve se tak stavěly často a podobně bude vypadat i nové přemostění.

Výměna mostu probíhá tak, že dělníci na plochu poblíž mostu navezou díly oblouků a svaří je. „Poté následuje fáze bočního výsunu a podélného výsunu. To je první kritičtější část operace. Pak jsme museli sepnout konstrukce pomocným rámem. Táhla jsou ocelové tyče, které jsou předepnuté hydraulicky a oba dva mosty drží pohromadě,“ vysvětluje Chorovský. Taková příprava trvá tři týdny, samotné otáčení konstrukce tři dny.

Pro mě jako pro technika je to velmi elegantní technické řešení. Náročné na přípravu, ale ve svém principu velmi jednoduché.
Igor Chorovský
jednatel dodavatelské firmy MCE Slaný

Rekonstrukci mostu předcházela oprava kamenných pilířů. „Pilíře se zpevňují takzvanou injektáží – navrtají se do nich otvory a pod tlakem se tam natlačí speciální cementová hmota,“ popisuje Chorovský. Bylo proto nutné snížit hladinu přehrady, kvůli dlouhodobému suchu je ale vody ještě méně, než bylo potřeba.

Hotovo má být v únoru

Železniční most mezi Pňovany a Malovicemi je vysoký 52 metrů a dlouhý 210 metrů. Provoz na něm byl zahájen v roce 1901. Poslední větší opravou prošel most počátkem 70. let minulého století.

Práce začaly letos v dubnu, od července po trati nejezdí vlaky. Teprve poté se mohla začít podrobně zkoumat konstrukce a některá zjištění byla jiná, než se přepokládalo. Přepočítat se musel i samotný princip otáčení, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Za nynější rozsáhlou rekonstrukci zaplatí správa železnic 109 milionů korun. Hotovo má být do konce února 2019, termín dokončení ale závisí i na počasí. Na mostě bude ještě zavěšená lávka pro pěší a cyklisty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 5 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 19 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...