Od dálnic mizí první nelegální billboardy. Jejich majitelé zkoušejí další triky

Události: Od dálnic mizí první nelegální billboardy (zdroj: ČT24)

Silničáři začali odstraňovat první nelegální billboardy z okolí dálnic. Od ministerstva dopravy dostali povolení na likvidaci prvních 15 poutačů, celkem jich je ale jen okolo dálnic zhruba stonásobně víc. Zároveň se dál vyhrocují spory státu s některými provozovateli. Ti všemožně hledají způsob, jak reklamu na těchto místech zachovat.

Nepovolené billboardy měly od dálnic a silnic I. třídy zmizet do začátku září. Ministerstvo dopravy pak jejich majitelům rozesílalo výzvy k jejich odstranění a teď jim končí lhůta. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se jako první zaměřilo na dálnici D1.

„Zatím se pohybujeme po D1. K dnešku jsme na čtvrtém reklamním zařízení, které zakrýváme, a jedeme dál,“ uvedl vedoucí odboru údržby ŘSD František Sedláček. Silničáři podle něj postupují přesně podle zákona. Některé poutače zakrývají, jiné po zakrytí rovnou demontují a odvážejí. 

ŘSD v pondělí novinářům předvedlo ukázku zakrytí a odstranění billboardu na odpočívadle na 89. kilometru nedaleko Humpolce na Pelhřimovsku. Na místo se dostavili i zmocněnci majitele reklamy, kteří postup silničářů natáčeli na videokameru. S novináři ale odmítli mluvit.

Odstraňování billboardu na dálnici D1 u Humpolce
Zdroj: ČTK

Odstraňování reklamních tabulí ovšem začalo i na dalších místech. Jde ale pouze o menší poutače u státních silnic, které sundávají sami jejich provozovatelé. „Nejde o žádné velké firmy, které s námi půjdou do soudu, ale menší, například truhlářství. Jde o řádově jednotky kusů tabulí, likvidují je dobrovolně,“ popsal Marek Novotný z královéhradecké správy Ředitelství silnic a dálnic. 

Odstranění billboardů z ochranného pásma kolem dálnic a silnic I. tříd vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy kraje. Během září napočítali silničáři asi 3000 nepovolených reklamních poutačů.

Poutač ukazuje na benzinku, ta o ničem neví

Zákon ale počítá i s výjimkami: nedopadne na reklamní poutače, které inzerují blízké restaurace a další služby pro motoristy, a také billboardy v zastavěném území měst a obcí. Majitelé billboardů, které ministerstvo nařídilo odstranit, teď proto některé plakáty přelepili upozorněním na nedaleké provozovny.

Silničáři přesto u Humpolce odvezli billboard, na němž byl nápis Shell a šipka ukazující k čerpací stanici v opačném směru dálnice. Na první pohled bylo jasné, že nejde o reklamu Shellu.

Majitel plochy, společnost Czech Outdoor, vyzval Ředitelství silnic a dálnic, aby reklamní zařízení vrátilo na původní místo. Odstraňování konstrukce zpovzdálí sledovali a natáčeli muži, kteří mluvčímu ŘSD zkoušeli předat jakýsi dokument. Přiznávají, že je od majitele poutače. Kromě nich se vzápětí objeví druhá dvojice, opět s kamerou a dokumentem.

Silničáři odstraňují billboard na D1
Zdroj: ČT24

„Je to billboard označující provozovnu, je 200 metrů od provozovny. My budeme požadovat, aby ten billboard vrátili zpátky, což se bohužel bude dít na náklady daňových poplatníků,“ tvrdí mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.

Jenže společnost Shell, jejíž jméno se na plakátu objevilo, o ničem takovém neví. A zvažuje právní kroky. „Jednoznačně tady bylo použité jméno naší společnosti bez toho, aniž bychom o tom věděli,“ upozorňuje mluvčí Shellu Petr Šindler.   

Ťok: Nedůstojný trik

„Myslím, že takové triky nejsou důstojné ani nás ani majitelů reklamních společností,“ komentoval to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Pokusů a triků jsem už v tomto směru viděl hodně a jsou velmi úsměvné. Předně je potřeba dodržovat zákon,“ dodal. Jestliže je billboard označen jako billboard a schválen jako billboard, tak se podle něj přelepením žádným plakátem nestane označením provozovny.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že i kdyby reklamní zařízení sloužilo k označení provozovny, muselo by být pro tento případ schváleno silničním správním úřadem, kterým je právě ministerstvo dopravy.

„Schváleno k takovému zvláštnímu užívání nebylo. Jednalo se proto o nelegální billboard, který měl být odstraněn. Samotný obsah reklamního zařízení není rozhodující. Jeho provozovatel dostal výzvu, aby podle zákona billboard odstranil, od silničního správního úřadu, nešlo o žádný osobní pokyn ministra dopravy,“ sdělilo ministerstvo.

U D1 se objevily další billboardy, odkazující třeba na "prodejní automat pomoc řidičům"
Zdroj: ČTK

Mluvčí Jan Rýdl řekl, že ŘSD má v ruce rozhodnutí silničního správního úřadu a koná. Neřeší tudíž, co je aktuálně na billboardu, který má odstranit, zobrazeno. „Nejsme komise určená k posuzování obsahu reklamních kampaní, reklamní agentura ani právní kancelář, my jsme správce komunikace,“ uvedl.

U D1 se objevily i další podobné poutače, odkazující třeba na přepravní služby nebo „prodejní automat pomoc řidičům“. Všechny přitom měly jednotnou grafiku. Odstraněné billboardy skončily ve skladu, kde si je majitelé mohou vyzvednout. Náklady za jejich odstranění po nich ale bude stát vymáhat.

Většina nelegálních poutačů zůstala, říká mluvčí ŘSD

S odstraňováním billboardů se podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla začalo ve střední části dálnice D1, tedy kolem Střediska správy a údržby dálnic Bernartice. Na ministerstvo dopravy bylo zatím odesláno 237 zdokumentovaných reklamních zařízení a od ministerstva přišlo 28 výzev k odstranění adresovaných vlastníkům, především se to podle Rýdla týká společnosti Czech Outdoor.

Kdy bude veškerá nelegální reklama odstraněna, ale zatím nelze podle mluvčího předjímat. Podle něj se naplnil „černý scénář“ a podél dálnic a hlavně podél silnic první třídy zůstala nelegální reklama v masivním měřítku. 

ŘSD už vyhlásilo výběrové řízení na odstranění poutačů, zatím se to týká právě dálnice D1. Do doby, než vybere firmu, by měli silničáři vše zvládat vlastními silami a prostředky. Odstraněné billboardy se mají likvidovat, náklady na odstranění jdou zatím za silničáři a následně budou vymáhány od majitelů.

Demontáž jednoho billboardu zabere v průměru 45 minut. Je k tomu zapotřebí jeřáb, vysokozdvižná plošina a auto, které vozí lidi a materiál. Kde je konstrukce šroubovaná, postačí na její rozebrání silikonový olej a pár klíčů. Po některých billboardech navíc na místě zůstanou betonové patky, které se pak musí také odstranit.

Část senátorů se kvůli billboardům obrátila na Ústavní soud

Část provozovatelů už oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Zákon, který jim to nařizuje, přitom vstoupil v platnost v roce 2012, poté měli majitelé billboardů pětileté přechodné období. Těsně před touto lhůtou se ale skupina senátorů obrátila na Ústavní soud, aby zákaz billboardů zrušil. 

Někteří provozovatelé koncem léta nahradili reklamní sdělení státní vlajkou. Tvrdili, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením. Jenže podle zákona mohou reklamní zařízení zobrazovat nejen klasickou reklamu, ale můžou šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) tak vlajky na billboardech nepomohou.