Podle studie ulehčí silnici smrti nejvíce R43 přes Bystrc

Brno - Rychlostní silnice R43 vedoucí přes městskou část Brno-Bystrc odvede z centra města a přetížené "silnice smrti" Brno-Svitavy o polovinu více aut než alternativní trasa R43 boskovickou brázdou, kterou prosazují ekologové. To je výsledek nejnovějších dopravních analýz Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do roku 2030. Silnice R43, která by měla ulehčit přetížené I/43 z Brna do Svitav, kde často dochází k tragickým nehodám, patří k nejkontroverznějším dopravním projektům v regionu.

Ministerstvo dopravy, Jihomoravský kraj a obce na sever od Brna prosazují už léta co nejrychlejší výstavbu v trase, jak ji vytyčili inženýři za druhé světové války, to znamená přes sídliště v Brně-Bystrci, z východu kolem Kuřimi, Svitávky a Moravské Třebové. S touto trasou ale nesouhlasí četná občanská sdružení a ekologové, kteří prosazují její vedení boskovickou brázdou kolem Ostrovačic, Veverské Bítýšky a dále do Kuřimi.

Ze studií ŘSD vyplývá, že po R43 vedené přes Bystrc by v roce 2030 jezdilo denně 32 000 vozidel, zatímco v případě boskovické brázdy by to bylo jen 16 000 aut. Velká část řidičů by totiž pro cestu do severní části kraje používala i nadále přetíženou I/43.

V případě nulové varianty, tedy že by se R43 nepostavila v žádné variantě, se na severu Brna do roku 2030 počet aut zdvojnásobí na 75 000 denně. Silnice R43 vedená boskovickou brázdou by místní intenzitu dopravy snížila na 68 000 vozidel denně, bystrcká varianta pak až na 56 000 aut.

Plánovaná silnice R43 by se měla stavět ve třech etapách, žádná z nich ale v současné době nemá platné stanovisko EIA o vlivech stavby na životní prostředí. Všechny tři úseky jsou nyní v řízení na ministerstvu životního prostředí, které požaduje přepracování dokumentů nutných pro posouzení stavby. Jednou z výtek ministerstva je, že na jihu Moravy chybí dopravní koncepce, v niž by byl koridor R43 pevně zakotven. Definitivní vedení R43 v krajině mají určit takzvané zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, které se nyní zpracovávají.

Očekává se, že odpůrci R43 v trase přes Bystrc se opět ozvou s námitkami. Podle krajské radní Anny Procházkové má odbor dopravy veškeré podklady k tomu, aby doložil, že veškeré jejich připomínky jsou bezdůvodné. Kraj bude podle ní argumentovat například urbanistickými expertizami a nejnovějšími studiemi o intenzitě dopravy.

Podle původních plánů měla být hotová silnice R43 v roce 2005. Nyní se ministerstvo dopravy přiklání k variantě, že se začne stavět nejdříve po roce 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
před 37 mminutami

Pavel se sejde s Turkem. Motoristé na jeho ministerské nominaci trvají

Prezident Petr Pavel v pondělí dopoledne přijme na Pražském hradě poslance Filipa Turka (nestr. za Motoristy). Strana nadále trvá na tom, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad v současnosti vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka.
před 3 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 8 hhodinami

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 9 hhodinami

Útočí rychle a ve vlnách. Aktivita hackerů nepolevuje

Útoky počítačových hackerů v Česku nepolevují. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost jich letos registruje přes dvě stě. Cílí na firmy, zdravotnická zařízení i na státní instituce. Aktivity hackerů se dotkly nemocnice v Nymburku, Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva zahraničí. Nejaktivnější jsou útočníci působící z Ruska. K prolomení systémů někteří hackeři nepotřebují ani uživatelská jména a hesla. Zpravidla útočí velmi rychle, ve vlnách a často symetricky. Systémová opatření nově zavádí zákon o kybernetické bezpečnosti, jenž rozšiřuje okruh subjektů, které budou muset plnit daná nařízení, až na šest tisíc.
před 9 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Když Pavel může být prezidentem, Turek může být ministrem, věří Jakl. Žantovský je proti

Bývalý ředitel politického odboru prezidentské kanceláře Václava Klause Ladislav Jakl si myslí, že „mávat hesly“ o tom, že politik má být slušný, hodný, poctivý a hájit pravdu, je „laciné“. Daleko důležitější podle něj je poctivě sledovat zájmy svých voličů a i občanů. Spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a poradce nynější hlavy státu Petra Pavla Michael Žantovský řekl, že i když bývalí prezidenti Havel a Klaus měli odlišný postoj k celé řadě věcí, nebyli to protivníci. Podle Jakla by Filip Turek (za Motoristy) mohl být ministrem, protože Petr Pavel je prezidentem. Žantovský si Turka ministrem neumí představit. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o nové tuzemské vládě či ruské invazi na Ukrajinu.
před 10 hhodinami
Načítání...