ČSSZ nedodržuje lhůty, lidé jsou i měsíce zcela bez peněz

Praha – České správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) by měla pomáhat lidem v nouzi, sama ale nedodržuje stanovené 90denní správní lhůty. Lidé, kterým například lékař odejme invalidní důchod, se tak ocitají zcela bez peněz. Od 1. ledna se totiž proti rozhodnutí podává námitka na ČSSZ, a nikoliv rovnou žaloba k soudu. Novinka měla odvolání urychlit, místo toho už se nedodržováním lhůt začalo zabývat i ministerstvo práce a sociálních věcí.

Národní rada osob se zdravotním postižením (NROZP) denně řeší kolem pěti stížností od lidí, kteří nemají přístup k žádným prostředkům. Paní Hana Vávrová například měla kvůli problémům s páteří plný invalidní důchod. V květnu o něj přišla. Podala proto námitku na ČSSZ, dodnes jí ale nepřišla žádná odpověď. Na sociální dávky nemá nárok, protože žila tři roky z invalidního důchodu a jako nepracující nepřispívala do systému: „Jako invalidu mě nikde nezaměstnají, protože nemám papír. Když půjdu do normální práce a řeknu jim, že jsem podala námitku, tak mě také nikdo nechce.“

Krása: Podezírám je, že je to nějaký záměr těmto lidem ubližovat

Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása to považuje za hrubé zneužití úřední pravomoci: „Dokonce je podezírám, že je to nějaký záměr těmto lidem ubližovat,“ řekl ČT. ČSSZ má přitom v těchto případech lhůtu dokonce o 30 dní delší než u jiných správních úkonů, kde je lhůta 60 dní.

Stížnosti adresované NROZP

„Syn si podal žádost v říjnu 2009, rozhodnutí mu přišlo v dubnu 2010. Protože podal námitky, stále čeká na vyřízení, a to už 5. měsíc.“

„8. 6. 2010 jsem posudkovou komisí byla uznána invalidní I. stupně. Do dnešního dne mi nebylo doručeno žádné rozhodnutí o výši invalidního důchodu…“

Správa zpoždění vysvětluje tím, že jejich lékař čeká na nový posudek od odborného lékaře. „Pokud se lidé objednávají k odbornému lékaři, tak ty termíny bohužel nejsou takové, aby operativně reagovali na jeho potřebu,“ uvedla mluvčí ČSSZ Jana Butanová. Případ už sice začalo řešit i ministerstvo, kam podněty od občanů také chodí, kdy se ale lidé konečně dočkají změny, se neví. „Záleží na tom, zda je to pochybení v jednotlivých případech, nebo je na vině celý systém,“ dodala mluvčí resortu Viktorie Plívová.