Nejmenovaný pražský autobazar dává příklad za všechny – podle vlastní inzerce prodává Škodu Octavia nebouranou, s pravidelným servisem, 6 let starou se 77 tisíci najetých kilometrů. Realita je ale jiná, pravdivý není ani jeden z uvedených údajů.
Třeba pojem nehavarované vozidlo pro prodejce neznamená, že by nikdy nehavarovalo, ale že není havarované v současnosti. Pomocí získaného vin kódu vozu a systému autotreaser se ukázalo, že stav tachometru je snížen o desítky tisíc ujetých kilometrů. „95 procent aut v republice je stočených, kdyby se toto řešilo, tak se neprodávají vůbec žádná auta a v každém bazaru stojí tak dvě,“ reagoval na zjištění ČT prodejce.

U stočených tachometrů ale cena auta stoupá o 30 až 50 tisíc korun a z peněženky takto podvedený kupující může posléze vytáhnout i daleko víc. „Výměna rozvodového řemene motoru je nastavená podle km průběhu a nakupující vlastně neví, kolik auto má najeto. Jde o investici mezi 60 a100 tisíci,“ vysvětluje Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Reportáž Richarda Samka
U některých vozů dokonce není možné ani přes databázi servisu zjistit historii dovezeného vozu. Prodejci se při podobných případech nejčastěji brání tím, že jde o komisní prodej a že za údaje a stav auta neručí. „Individuální dovozce nebo překupníci vozidel auto koupí jako soukromá osoba, dají ho ke kamarádovi do bazaru jako do komise, a tím pádem se navzájem kryjí, když ho prodávají se stočenými kilometry,“ dodává Zich.