ŘSD chce dálnici D1 osadit méně bezpečnými svodidly

Praha - Ředitelství silnic a dálnic plánuje použít při rekonstrukci dálnice D1 na některých místech méně bezpečný typ svodidel. Podle dopravních odborníků nezabrání například kamionům nebo větším autobusům, aby nevjely do protisměru. Informaci přinesl server Novinky.cz. Ministerstvo dopravy tvrdí, že silnější svodidla zatím použít nemůže kvůli revizi technických podmínek. Osazovat je chce až v další etapě rekonstrukce.

V první etapě opravy hlavního dálničního tahu čeká rekonstrukce úseky v rozmezí 41. a 162. kilometru dálnice, čili prakticky po celé trase mezi Prahou a Brnem. Konkrétně se jedná o úseky Šternov-Psáře, Loket-Hořice, Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš.

Zde všude chce ŘSD instalovat svodidla typu H2, čili jeden nízký ocelový pás v dělicím středovém pruhu. Ten ovšem na rozdíl od lepších a dražších modelů svodidel H3 (dva pásy) a H4 (pruh zeleně) nezadrží ani kamion ani větší autobus.

ŘSD argumentuje tím, že není schválená potřebná dokumentace. „Revize předpisů nebyla schválena a vzhledem k probíhajícímu výběrovému řízení na první etapu (rekonstrukce D1) nelze zatím změnu úrovně na H3 zapracovat i do projektu první etapy,“ citují Novinky mluvčí ŘSD Ninu Ledvinovou.

Může se tak ovšem stát, že proměnlivými podmínkami vzniknou na rekonstruované dálnici úseky s rozdílnou bezpečností. Podle odborníka na silniční záchytné systémy Františka Juráně by řešením bylo takové opatření ministerstva dopravy, které striktně nařídí používat lepší model.

ŘSD učinilo k plánovaným opravám brněnské dálnice také další krok, než jen otázku svodidel; na všech pěti vytipovaných úsecích vybralo společnosti, které pro ně budou zajišťovat technický dozor. Poslední výběrové řízení na úseku 5 Šternov-Psáře ŘSD uzavřelo v pátek. ČTK to zjistila z věstníku veřejných zakázek. Dozor nad stavbou připadne společnosti SGS Czech Republic za téměř 23 milionů korun. Za podobné sumy ředitelství zajistilo stavební dozor i u ostatních úseků plánované stavby.