Rychlé uzavírání šachet OKD je pro firmy nepříjemným překvapením. Ekonomicky, logisticky ani technologicky není oblast na fungování bez uhlí připravena. Chybět bude při vytápění v teplárnách, v koksovnách, v ocelárnách a hutích. Surovina se bude muset dovážet ze zahraničí.
Bez uhlí ze šachet OKD se firmy hned tak neobejdou. Budou ho muset dovážet
V Teplárně Karviná se vyrábí teplo pro téměř sto padesát tisíc lidí. Při výrobě spalují černé uhlí. V zimě spotřebuje přibližně dvacet vagonů s uhlím denně. Teplárna se intenzivně chystá nahradit uhlí jinou energií. „Chystáme se postavit novou plynovou kotelnu s pěti kotli,“ řekl vedoucí závodu Teplárna Karviná Veolia Energie Zygmunt Recman. Plyn nahradí uhlí ani ne z poloviny. Nejdříve ale za dva roky. V roce 2025 by pak měl stát v teplárně multipalivový kotel například na biomasu.
V Třineckých železárnách museli postavit testovací koksovací pec, ve které zkouší jiné druhy suroviny než uhlí z OKD. Tak aby byli schopni zachovat stávající výrobu. „Doufali jsme, že útlum dolů OKD přijde až v roce 2030, o tom roku se už dlouho mluvilo,“ poznamenala mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková.
Uhlí končí, jiný zdroj energie ale chybí. I v ostravské huti Liberty chystají výstavbu nových pecí. I tady budou mít ale hotovo nejdříve za čtyři roky. Hybridní pece by měly ty stávající, využívající uhlí, nahradit v roce 2025. „K tomu potřebujeme více energie a ta v kraji zatím není, proto připravujeme paralelně také výstavbu připojení k síti vysokého napětí, která je samozřejmě administrativně velmi náročná,“ vysvětlila mluvčí Liberty Ostrava Barbora Černá Dvořáková.
Uhlí pro firmy a domácnosti se bude muset dovážet, nejčastěji po kolejích. Jejich infrastruktura ale není dostatečná. Už teď jsou často všechny kapacity přepravy vyčerpány. Skladování uhlí a jeho doprava po silnicích mají přitom vliv na kvalitu ovzduší a životního prostředí.
Z Dolu Darkov a Dolu ČSA vyvezli horníci poslední vozíky s černým uhlím minulý týden. OKD tak bude mít v provozu už jen doly ČSM-sever a ČSM-jih, kde by měla těžba skončit v závěru roku 2022.