Pražský dopravní podnik dodnes doplácí na pochybné kontrakty, které uzavřel před řadou let. Vyplývá to ze souboru dosud neznámých smluv, které se České televizi podařilo získat. Jak zjistili Reportéři ČT, současné vedení pražského dopravního podniku kritizuje i další kontrakt z éry ředitele Martina Dvořáka. Jde o smlouvy se společností CS Com Sys za zhruba 240 milionů korun. V době jejich uzavření měla firma nejasnou vlastnickou strukturu.
Další nevýhodné smlouvy. Pražský dopravní podnik platil firmám s tajemnými vlastníky za předražené služby
Už před dvěma měsíci upozornili Reportéři ČT na smlouvu, ve které v červenci 2011 pražský dopravní podnik prodal tehdy neznámé firmě KARIR CZ multikáry, čistící vozy, nakladače nebo nákladní auta. Obratem si je od stejné firmy pronajal zpět.
A nyní právníci dopravního podniku narazili i na další podezřelé smlouvy, které se teď chystají prověřovat. Týkají se zakázky se společností CS Com Sys za zhruba 240 milionů korun.
„Pohledem roku 2018 se to jeví všechno jako velmi nevýhodně uzavřené smlouvy. To, co mě na tom mrzí úplně nejvíc, že ty smlouvy, tak jak tu leží před námi, nejsou modifikovatelné,“ řekl současný ředitel dopravního podniku Martin Gillar.
Firma má pro dopravní podnik mimo jiné spravovat nádrže na pohonné hmoty. „Smlouvy s CS Com Sys sloužily k optimalizaci hospodaření s PHM, protože v DP docházelo u PHM k častým krádežím. Po zavedení měřicích systémů a nových výdejových stojanů krádeže ustaly, místo mank se musely účtovat přebytky,“ uvedl v e-mailu ze 7. května letošního roku bývalý ředitel dopravního podniku Dvořák.
Peníze z pražské MHD plynuly na Kypr
Dopravní podnik firmě posílal peníze od roku 2009 a posílá je dodnes. Když CS Com Sys vznikla, jediným majitelem se stala neprůhledná kyperská offshore společnost Certonia Trading Limited. Její vlastnictví bylo v médiích přisuzováno lobbistovi Ivo Rittigovi.
CS Com Sys založili v roce 2008 dvorní Rittigovi právníci z kanceláře Šachta and Partners. V té době zároveň pracovali pro Martina Dvořáka v dopravním podniku. Dnešní šéf kanceláře, která se mezitím přejmenovala na MSB Legal – David Michal, ve firmě CS Com Sys zpočátku dělal jednatele a několik let jí poskytoval právní služby.
Na vzkaz, ani zaslaný e-mail David Michal nereagoval. Až do jara 2016 byl jednatelem firmy dlouholetý Michalův kamarád a obchodní partner Ferdinand Überall. „Podle mého názoru mi vůbec nepřísluší komentovat vlastnické poměry v soukromé společnosti, kde jsem byl jednatelem,“ uvedl na dotaz ČT e-mailem 4. května bývalý jednatel CS Com Sys Überall.
Předloni však firma změnila majitele. Současný majitel společnosti David Thoma tvrdí, že neví, kdo firmu vlastnil dříve. „Kdybych to věděl, tak vám to napíšu, ale já to opravdu nevím,“ uvedl. Thoma v minulosti pracoval jako generální ředitel Benziny a dnes žije a podniká v Dominikánské republice. S Ivo Rittigem, Ferdinandem Überallem i Davidem Michalem se dlouhodobě zná. Když společnost CS Com Sys v březnu 2016 kupoval, jednal právě s advokátem Michalem, který původního majitele zastupoval.
„Ta jednání byla krátká. On zajistil smlouvu o převodu obchodního podílu a tím naše komunikace skončila,“ uvedl Thoma. Ačkoliv dodnes není zřejmé, kdo firmu ve skutečnosti ovládal, dopravní podnik s ní uzavřel několik lukrativních smluv. Ta nejdůležitější z nich je z roku 2009 a dodnes je platná. CS Com Sys na jejím základě zajišťuje městské firmě správu řídicích systémů palivového a olejového hospodářství.
Původně firma inkasovala od dopravního podniku měsíčně 1,5 milionu korun, od prosince 2009 však díky navýšení odměn dostává každý měsíc bezmála 2 miliony. Za dobu trvání více než desetiletého smluvního vztahu tak dopravní podnik vyplatí přes 240 milionů korun.
„V podstatě jde o přebírání nových pohonných hmot, jsou to činnosti týkající se výdaje pohonných hmot,“ sdělil ředitel dopravního podniku Gillar. „Náklady, které platíme za tento typ služby, jsou přemrštěné,“ dodal. „Zpracovali jsme si interní analýzu a v případě, že bychom insourcovali (poskytli svépomocí, pozn. red.) tuto službu, dokážeme dosáhnout razantních úspor a úspory mohou být ve škále rozsahu poskytovaných služeb až do výše padesáti procent,“ dodal Gillar.
Jiné dopravní podniky platí pouhý zlomek
Pro srovnání, kolik za podobnou službu platí jinde: například dopravní podniky v Brně či Ostravě si ji zabezpečují vlastními silami a externím firmám platí jen zlomek toho, co Praha. „Externí náklady se pohybují ročně okolo 120 tisíc korun, jsou to tedy náklady za revize, popřípadě za chemické rozbory,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.
„Pokud ta stejná služba je někým získána za 50 tisíc korun a někým za 2 miliony, to skutečně vypadá a působí velmi zvláštně. Protože pokud by to tak bylo určitě, tak ten subjekt, který za tu samou službu dává 2 miliony nepostupuje s péčí řádného hospodáře,“ okomentoval to jednatel znaleckého ústavu, advokát Petr Slepička.
Prodej a zpětný pronájem stojanů
Firma CS Com Sys také v prosinci 2009 uzavřela bez výběrového řízení smlouvu o dodávce 13 terminálů na výdej pohonných hmot. Firma je nainstalovala a následně je dopravnímu podniku pronajala na 5 let za více než 11 milionů. Po pěti letech si je dopravní podnik koupil za symbolickou jednu korunu. Ani to nebylo podle současného vedení výhodné. „Je pravda to, že dopravní podnik za dobu nájmu zaplatil za jeden kus zhruba 800 tisíc korun za pronájem, když jeden nový zhruba stojí nějakých 370 tisíc,“ řekl Gillar.
Kvůli některým kauzám bývalého vedení, jako je údajně předražený tisk jízdenek, už padla obžaloba. „Skutky, které jsem shledal tedy v jejich jednání, jsou zločin zpronevěry, zjednání výhody při veřejné zakázce a legalizace výnosů z trestné činnosti,“ uvedl státní zástupce Adam Borgula. Podle obžaloby, kterou má ČT k dispozici, byl bývalý ředitel Martin Dvořák ústřední postavou údajně nevýhodných zakázek.