Praha - České dráhy vyhlásí tři soutěže na modernizaci vlaků pro dálkovou dopravu, celkem za více než jednu a půl miliardy korun. Vylepšovat se bude 190 osobních vagónů z přelomu 80. a 90. let. Dráhy chtějí hlavně zvýšit počet míst k sezení, vyměnit podlahy a osvětlení nebo třeba vybavit vlaky elektronickým rezervačním systémem.
České dráhy chtějí zmodernizovat 190 osobních vozů
Čtyřicet vozů pro vlaky EuroCity a InterCity
Dráhy budou podle mluvčího Petra Šťáhlavského modernizovat tři typy osobních vozů z přelomu 80. a 90. let. Část z nich je již od poloviny 90. let využívaná ve spojích EuroCity a InterCity. Další z nich se používají v rychlíkové a regionální dopravě. Dodal, že po přibližně 30 letech provozu je vhodná jejich modernizace.
První řízení je zaměřeno na kompletní modernizaci 40 osobních vozů Bmee, které dnes dráhy využívají především ve spojích EuroCity a InterCity. Vagony byly vyrobeny v letech 1986 a 1987 v tehdejší východoněmecké vagónce v Budyšíně. „Vůz bude při modernizaci upraven na velkoprostorový se 76 až 80 místy k sezení. Budou vyměněny podlahy, obložení, okna a instalováno nové osvětlení,“ upřesnil generální ředitel ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Vozy budou vybaveny také elektronickým informačním a rezervačním systémem, dodal.
Předpokládaná hodnota zakázky je 880 milionů korun. Doba dodání celé série je plánována na 32 měsíců od podpisu kontraktu. Po modernizaci budou využívány přesevším ve spojích EuroCity a InterCity, doplnil mluvčí.
Zmodernizuje se 150 velkoprostorových vozů také pro rychlíky
Další dvě výběrová řízení jsou zaměřena na částečnou modernizaci dvou typů vozů vyráběných na počátku 90. let v moravské vagónce MSV Studénka. První má za cíl najít dodavatele modernizace 88 vozů řady Bdt v předpokládaném finančním objemu 440 milionů korun. Druhé řízení se zaměřuje na modernizaci 62 vozů řady Bp v předpokládané hodnotě 310 milionů korun. V obou případech by měly být modernizovány všechny vozy do 30 měsíců od podpisu kontraktu, doplnil Šťáhlavský.
„Tento typ vozů chceme využívat i nadále pro vnitrostátní rychlíky s větším počtem zastávek, kde dochází k častější výměně cestujících, cestující je využívají na kratší přepravní vzdálenost a tráví ve vlaku méně času. Tomu odpovídá i rozsah modernizace,“ uvedl náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.
V současné době probíhá výběrové řízení na modernizaci 64 bezbariérových vozů určených pro dálkovou dopravu. Rozsáhlou modernizací procházejí také regionální a příměstské vlaky.