Olomouc - Olomouc se brzy dostane do čela žebříčku měst s nejvyšší koncentrací nákupních prostor. Letos totiž plánuje rozšíření obchodního centra Olympia a na podzim vyroste nákupní galerie Šantovka. Loni v listopadu se přitom otevřela Galerie Moritz v centru. Na tisíc obyvatel tak připadne přes 1500 metrů čtverečních nákupní plochy. Republikový průměr je přitom dvakrát nižší.
Olomouc se stává českou velmocí nákupních center
Ve městě je celkem pět velkých obchodních ploch. „Když započítám všechny plánované výstavby, tak Olomouc překročí 1500 metrů maloobchodní plochy na tisíc obyvatel, což bude 1. místo v rámci celé republiky. V moderních městech na západ od nás, v Německu či Francii, se průměr maloobchodních ploch pohybuje kolem dvou set,“ řekl odborník na reality Petr Korytar.
Na stále větší konkurenci začali majitelé center reagovat už teď. Olympia, kterou míjí řidiči jedoucí z Ostravy, se má rozšířit o pět a půl tisíce metrů čtverečních směrem do dosavadního parkoviště. Nákupní centrum začne už na podzim bojovat o zákazníky s nákupním centrem Šantovka. Proto by se mělo začít stavět už za dva měsíce a hotovo má být ještě letos.
Už teď je tam přitom téměř stovka obchodů. Jenže Šantovka roste přímo v centru města. Obchodů slibuje 180, kromě nich tam budou i byty a kanceláře. Dalších sedmdesát obchodů je v Olomouc City a podobný počet i v obchodním centru Haná.
„Je pravda, že těch ploch v Olomouci je už hodně. V tom smyslu nevylučuji, že někdo může mít problémy. Chystá se asi konkurenční boj,“ připustil i primátor Olomouce Martin Novotný.
Podle odborníků je téměř jasné, že jedno z center na periferii se v budoucnu nejspíš neuživí. Na otázku, co by s ním mohlo být pak, zatím nikdo nehledá odpověď.