Byla namíchána první Kofola

Praha – Historie slavné limonády Kofola, která se stala jedním ze symbolů socialistického Československa, se začala psát v roce 1960. Zadáním tehdy bylo vytvořit alternativu k západním kolovým nápojům. Od chvíle svého vzniku prošla Kofola obdobím velké popularity, přečkala polistopadovou krizi a nyní zažívá opětovný boom. Kořeny značky Kofola můžeme najít už v roce 1883, kdy v Opavě – Kylešovicích založil opavský lékárník Gustav Hell firmu vyrábějící kromě farmaceutických výrobků, cukrovinek i sodovou vodu a sladové extrakty. V 50. letech 20. století se společnost změnila na národní podnik Galena Opava. Samotný vznik značky Kofola se vztahuje ke konci padesátých let dvacátého století, kdy společnost dostala zadání zajistit vývoj a výrobu nealko nápoje, který bude schopen nahradit západní imperialistické nápoje kolového typu.

Úkolu se ujal tým z výzkumného ústavu přírodních léčiv v Praze pod vedením Zdeňka Blažka, který po několika letech v roce 1960 zakončil vývoj namícháním směsi bylinných a ovocných extraktů s obsahem kofeinu, sirupu Kofo a osvěžující, sycené limonády s obsahem kofeinu - Kofoly. Šlo o první domácí nápoj kolového typu na československém trhu.

Svého zlatého období se Kofola dočkala v sedmdesátých letech, když po obrovském úspěchu na potravinářské výstavě Ex Plzeň dosáhla její popularita absolutního vrcholu. Byly organizovány konference odborníků, slovo Kofola se objevovalo v názvech mnoha akcí, objevily se dokonce i hudební skladby opěvující Kofolu. Prudký zlom v prodeji Kofoly přinesly až změny na českém a slovenském trhu odstartované sametovou revolucí roku 1989. V kolových nápojích se začaly prosazovat zahraniční značky a trh začaly zaplavovat různé druhy levných kolových nápojů.

Koncem 90. let se situace začala obracet. V roce 1998 se značka Kofola vrátila do regálů velkoobchodů, maloobchodů i potravinových řetězců pod křídly společnosti Santa nápoje a s ní začíná druhá zlatá éra této značky. Nejen pomocí reklamní kampaně se sloganem 'Když ji miluješ, není co řešit' začala obliba i prodeje značky Kofola znovu rychle růst. V roce 2006 se již Kofola stala nejprodávanější značkou kolového nápoje v Česku i na Slovensku.

  • Reklama na Kofolu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1532/153173.jpg
  • Kofola autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1532/153171.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...