Praha – Historie slavné limonády Kofola, která se stala jedním ze symbolů socialistického Československa, se začala psát v roce 1960. Zadáním tehdy bylo vytvořit alternativu k západním kolovým nápojům. Od chvíle svého vzniku prošla Kofola obdobím velké popularity, přečkala polistopadovou krizi a nyní zažívá opětovný boom. Kořeny značky Kofola můžeme najít už v roce 1883, kdy v Opavě – Kylešovicích založil opavský lékárník Gustav Hell firmu vyrábějící kromě farmaceutických výrobků, cukrovinek i sodovou vodu a sladové extrakty. V 50. letech 20. století se společnost změnila na národní podnik Galena Opava. Samotný vznik značky Kofola se vztahuje ke konci padesátých let dvacátého století, kdy společnost dostala zadání zajistit vývoj a výrobu nealko nápoje, který bude schopen nahradit západní imperialistické nápoje kolového typu.
Byla namíchána první Kofola
Úkolu se ujal tým z výzkumného ústavu přírodních léčiv v Praze pod vedením Zdeňka Blažka, který po několika letech v roce 1960 zakončil vývoj namícháním směsi bylinných a ovocných extraktů s obsahem kofeinu, sirupu Kofo a osvěžující, sycené limonády s obsahem kofeinu - Kofoly. Šlo o první domácí nápoj kolového typu na československém trhu.
Svého zlatého období se Kofola dočkala v sedmdesátých letech, když po obrovském úspěchu na potravinářské výstavě Ex Plzeň dosáhla její popularita absolutního vrcholu. Byly organizovány konference odborníků, slovo Kofola se objevovalo v názvech mnoha akcí, objevily se dokonce i hudební skladby opěvující Kofolu. Prudký zlom v prodeji Kofoly přinesly až změny na českém a slovenském trhu odstartované sametovou revolucí roku 1989. V kolových nápojích se začaly prosazovat zahraniční značky a trh začaly zaplavovat různé druhy levných kolových nápojů.
Koncem 90. let se situace začala obracet. V roce 1998 se značka Kofola vrátila do regálů velkoobchodů, maloobchodů i potravinových řetězců pod křídly společnosti Santa nápoje a s ní začíná druhá zlatá éra této značky. Nejen pomocí reklamní kampaně se sloganem 'Když ji miluješ, není co řešit' začala obliba i prodeje značky Kofola znovu rychle růst. V roce 2006 se již Kofola stala nejprodávanější značkou kolového nápoje v Česku i na Slovensku.